door CinqCentCinq » 09 jul 2013, 15:23
Die omschakeling is d.m.v. het motor-vacuüm (waarschijnlijk vanaf inlaatspruitstuk) pneumatisch geregeld via allerlei rubberen slangetjes achter het regelpaneel en 3 rubberen balgjes of kleppen achter de middenconsole.
Die balgjes gingen vroeger al stuk door de ouderdom waardoor je luchtlekkages krijgt dus nu we nog een jaar of 10-15 verder zijn zou dat zeker het probleem kunnen zijn! Mijn vader en mijn opa, die ooit allebij een '84er 305 GT sedan gehad hebben, moesten die dingen weleens plakken (net als een fietsband) zodat het spul weer een poosje werkte!
Er kan natuurlijk ook ergens een slangetje afgetrokken of afgeschoten zijn waardoor het systeem helemaal geen vacuüm kan trekken dus dat zou je ook na moeten lopen in de motorruimte en achter het dashboard.
Het systeem werkt trouwens alleen met draaiende motor dus daar moet je rekening mee houden als je iets wil testen!
Overigens zou je altijd, dus ook met de kachel aan e.d., koude/frisse lucht via de roosters uiterst links en rechts moeten krijgen als de schuifjes direct daaronder in de goede stand staan want die geven alleen buitenlucht door. Dat merk je snel genoeg als je ze tijdens het rijden open zet want er komt wind zat doorheen!
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83