Pagina 2 van 4

BerichtGeplaatst: 21 nov 2010, 20:45
door joospeugeot
\

r

BerichtGeplaatst: 23 nov 2010, 22:36
door 305 friesland
vandaag even een jerrycan met diesel er naast en een nieuw opvoerpompje er aan ,starten en niet lopen , ik denk dat is mis toch problemen met computer.
toch nog even gewacht zodat het opvoerpompje zijn werk kon doen en weer gestart en ja hoor hij loopt, koppeling en schakelen werkt , temp meter ook , v snaar zat er nog niet aan maar lijkt verder goed , rook is alleen scherp aan de ogen ,maar dat was al zo in de oude auto.
maar was wel even spannend , maar dan toch zo ver.
zo het nu lijkt is hij zaterdag rijdbaar,dan ben ik echt benieuwd hoe dat gaat.

BerichtGeplaatst: 23 nov 2010, 22:39
door Harrie
:-) :-) :-) B R A V O :D You did it ! 8)

respect !
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 23 nov 2010, 23:05
door ton
Harrie schreef::-) :-) :-) B R A V O :D You did it ! 8)

respect !
grt, Harrie


Ook namens mij! Echt heel bijzonder, al blijf ik wel wat gemengde gevoelens houden v.w.b. originaliteit, maar dat is puur persoonlijk. Proficiat met dit geslaagde project :!: Ik blijf het op de voet volgen.

BerichtGeplaatst: 03 dec 2010, 22:55
door Idranor
En hoe gaat het nu Hans? Ben je er almee de weg op geweest? :D

r

BerichtGeplaatst: 04 dec 2010, 19:39
door 305 friesland
hallo ,robert.
ik ben er nog niet mee de weg op geweest ,heb deze week eerst weer wat auto,s voor de handel klaargemakt ,en ik heb maar 1 werkplek.
mischien dat ik eind volgende week er weer mee verder ga.
heb je zelf het probleem al verholpen?

BerichtGeplaatst: 07 dec 2010, 22:02
door johan205
Ziet er mooi uit. Vooral het originele kvs reservoir in combinatie met de HDI motor is een plezierige "contradictie in terminis"

r

BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 13:34
door 305 friesland
vandaag even mee gereden en ging op zich wel goed ,heel stil ,snelheid is nog niet optimaal ,waarschijnlijk omdat het signaal van de koppeling nog mist .
maar verder dus wel goed , vanmiddag nog maar even een ritje maken zolang het nog niet sneeuwt.
ik had er weiniig diesel in dus bij de eerste scherpe bocht direct uit ,ik dacht dat zal wel electronika zijn ,maar een paar keer op contact en hij deed het weer dus erst maar even de tank vol gegooit.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 20:07
door joospeugeot
\

r

BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 21:48
door 305 friesland
de uitlaat die er nu onder zit, klinkt mischien raar, maar is compleet de uitlaat van de benzinemotor.
cat is er nu dus tussenweg.
de aandrijfas het ik opgelost door het eind van de kant van de bak te verwisselen met d hdi as.
mar zo voor de eerste keer rijd het best goed,het toch het idee dat hij nog wat vermogen mist, niet veel maar toch iets.
ook geen last van trillingen, alleen stationair iets meer maar ook niet veel.
ik zal nog controleren of de buis tussen turbo en inlaat wel goed vast zit want ik heb het idee dat hij daardoor iets druk verliest wat dus weer in ht vermogen terug te vinden is.
jammer dat het weer het niet toelaat om wat te gaan rijden.
ik had nog prijsopgave gedaan voor een rvs uitlaat maar dat werd me echt te gortig, 1100 euro ,dan kan ik zelf ook nog wel wat maken.
hetis de bedoeling dat de oude motor zaterdag in een andere 305 komt.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 22:07
door joospeugeot
\

r

BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 22:21
door 305 friesland
zo ben ik ook benieuwd wanneer jij met een hdi begint.
ik heb trouwens begrepen van idranor dat er nog een 305 is in nederland met een hdi 110 pk :( :( :(
ben ik dus niet de enigste gr gr.
maar hij wist niet of die al rijdend was.
zou met een automat worden maar dat gaf te veel problemen zo ver ik het verhaal gehoord heb.
volgens de rvs uitlaatboer is het voor een hdi het beste zo min mogelijk tegendruk, maar na het omkeuren ga ik daar mee aan de gang, ik heb nog hele mooie rvs buisliggen van ongeveer 60 mm .
vind hetwel jammer dat jij zo ver weg woont, we zouden vast wat meer aan elkaar gehad hebben als we dichter bij elkaar zaten.
maar ik wacht in spanning af van jou verbouwing , en dan kan ik vast nog wel wat voor jou doenjoos.

BerichtGeplaatst: 17 dec 2010, 16:19
door joospeugeot
\

r

BerichtGeplaatst: 17 dec 2010, 18:55
door 305 friesland
het is echt toevallig dat ik aan het zoeken was en deze er op stond ,binnen een dag of 4 had ik een geschikte motor.
vandaag al weer mee mee gereden , par dingetjes van aandacht maar dat heb je toch altijd.
mischien dat er nog een keer een langskomt met zo,n zlfde 306 ,ideaal ,geen kenteken en kns op weinig kms.

re

BerichtGeplaatst: 24 dec 2010, 18:43
door 305 friesland
vandaag de 305 hdi maar weer eens gepakt .
heb van de week de gloeierij even nagekeken ,want had er twijfels bij of dat wel goed was, 2 gloeiers stuk ,even 2 andere ingezet , bewust buiten in de kou en gestart bij ongeveer min 7 en start nu goed en loopt ook gelijk netjes.
maar wat trekt dat zeg ,in de 3 bij 1200 toeren ongeveer het gas intrappen en dan gaat hij als een speer , een echte leeuw.
volgende week maar even een lijstje maken wat er nog moet gebeuren en dan afwerken en dan word het tijd voor de rdw.
ik heb er tot nu toe dan geen spijt van gehad voor deze keus.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2010, 18:47
door Harrie
geweldig ! :D

dan moet je je onderschrift ook aanpassen ? :roll: 8)

grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 24 dec 2010, 18:57
door Marinus
Leuk dat het gelukt is er een moderne motor in te lepelen.
Succes met de afwerking.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2010, 22:38
door Koffiemolen
Diep respect voor deze klus! Gezien mijn bedroevende ervaringen met zo'n HDI-blok was ik er nooit aan begonen en had ik er een XD3blok in gehangen. Zou dat ook passen? :mrgreen:

re

BerichtGeplaatst: 29 dec 2010, 20:55
door 305 friesland
ik zat op marktplaats te kijken en zag daar een motor te koop van een berlingo hdi ,maar die heeft voor zo ver ik het zien kan de opvoerpomp op of in het brandstoffilter , klopt dat?
dit kn nog wel eens makkelijk zijn bij eventueele ombouw.
wie weetof dat ook echt zo is en zit dat ook in andere type,s zo?
joos mischien weet jij dat ,ik sta er nog wel eens versteld van wat je weet vandaar.
gr, hans

Re: re

BerichtGeplaatst: 29 dec 2010, 23:22
door joospeugeot
\

re

BerichtGeplaatst: 30 dec 2010, 09:24
door 305 friesland
hallo ,koffiemolen
ik heb het gelezen van jou hdi ,ja dat is dan jammer en veel ergenis.
ik heb bewust voor deze motor gekozen ,km stand ook maar ik hoor van sloperijen dt deze motoren blijven liggen omdt ze bijna nooit kapot gaan.
maar ik ben zelf ook een voorstander van een diesel met gaskabel en gewone pomp.
heb 3 jaar gereden met een 305 break met 18td er in nou altijd 1 op20 en ook nog supersnel als het nodig was.
wat is een xd3 , als dat een 2,1td is dan is dat de volgende ,motor ligt er al en auto staat er ook .
en heb ik al gepast in de gtx , uitlaat moet veranderd worden maar dat gaat wel lukken ,en interkooler moet een plek krijgen.
maar dat duurt nog wel een half jaar denk ik voordat ik daar aan begin.
en dat zal de komende tijd ook wel de laatste ombouw zijn.
komt een hdi bak achter en gewone pomp op ,is nu electronisch dat moet er gauw af.
wat de opvoerpomp betreft , dat mot toch zo op mijn motor kunnen , het is niks meer dan aanvoer dus waarom niet.
tank wil ik nog een keer aanpassen ,nu moet ik op tijd tanken anders pakt hij lucht.

BerichtGeplaatst: 30 dec 2010, 10:02
door GoodOldDiesel
xd3 is volgens mij indenor,

2.1 is DB12

BerichtGeplaatst: 30 dec 2010, 13:41
door joospeugeot
\

re

BerichtGeplaatst: 30 dec 2010, 21:48
door 305 friesland
nu weet ik het weer ,wat de xd3 blokken zijn.
ik heb 3 jaar gereden met een 505 gtdte van 1986 , en dat was echt een geweldige motor en auto ,op de remmen na , vooral de schijfrem met handrem die had nog wel eens problemen echt super auto ,in frankrijk in de bergen ,gaf er echt niks om .
maar deze hdi is vast zuiniger de 505 liep hooguit 1 op 14 dat was al netjes.
vandaag weer wat dingetjes afgewerkt en hem deze week de hele week al gebruikt.
de uitlaat zit nog iets te laag bij de grond en 1 steuntje van het luchtfilter moet ik nog maken en met olie verversen nog even een temp zender in het carter ,er is nog een gat over.
maar nu krijg je andere dingen die nog moeten, bij 160 begint hij toch wat te trillen in de wielen :lol: :lol: :lol:
en ik kan alleen wielen met open naaf balancren dus eerst maar goede banden rondom en dan even weg te balanceren.
hij had inderdaad nog lek tussen de buis naar de inlaat.
heeft nog wat meer vermogen , als je ziet hoe de snelheidsmeter stijgt dat is echt geweldig.
volgende week maar even bellen met de rdw en kijken of die donderdag tijd hebben , ik denk het wel want het is de laatste tijd erg rustig daar.
hopen dat er ook nog iets op het type veranderd word maar daar doen ze meestal niet aan, heb ik een keer klaargekeregen maar zal nu wel niet meer lukken.
dit was de update weer voor vandaag

re

BerichtGeplaatst: 06 jan 2011, 22:22
door 305 friesland
vandaag naar de rdw geweest voor omkeuren naar diesel.
ging allemal goed ,en de keurmeester heeft er nog even mee gereden en was zeer tervreden ,zoveel trekkracht bij lage toerentallen en alles goed werkend.
de punten die gecontroleerd zijn ,zijn.
motorophanging ,bedrading op eventueele kans op kortsluiting, remmentesten, koplamphoogte ,roetmeting en weging.
maar allemaal goed genoeg.
ik heb er nu ongeveer 1000 km mee gereden en verder geen problemen.
vanmiddag een lange rit van 2 keer 180 km dus heeft de vuurdoop al een beetje gehad.
dus tot nu toe geslaagd.
maar het is maar net wie je hebt , ik ben er ok al een keer geweest voor een ombouw ,toen werd er alleen maar ven naar de motor gekeken en verder niet
de roetmeting was trouwens 0,8 en mag 3 zijn dus een nette waarde voor een auto van 1985