nieuwe aanwinst: '78 Peugeot 305

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

nieuwe aanwinst: '78 Peugeot 305

Berichtdoor MvG » 17 jan 2026, 18:25

Ik heb vandaag een origineel Nederlandse 305 bekeken uit 1978. Dat is op zich al vrij uniek! De kritieke punten zoals subframe, bevestiging van de schokdempers achter, voorste veerpoten en motor zien er prima uit. De auto is ooit flink volgegoten met ML-tectyl en dat is te zien.

Dat wil niet zeggen dat er niets aan gedaan dient te worden; integendeel...
Zo is het rechter voorspatbord aan vervanging toe (ter hoogte van de keienvanger zit een roestgat), sluit de rechter deur niet lekker (ik heb het idee dat de slotvanger afgesteld moet worden) en zit er wat roest onderaan de rechter achterdeur.
Uiteraard is ook het interieur gaar, maar dat is logisch bij Franse stof uit deze periode (is mijn ervaring met Citroëns uit die tijd!)
Ook zag ik dat de voorbanden op zijn minst 30 jaar oud zijn (Michelin MX). Zijn er of jullie weten nog tube-type banden? Of passen er ook tubeless op deze velgen?

Nu vroeg ik mij af of de voorschermen van de phase 1 en phase 2 gelijk zijn? Het scherm is nog wel te lassen maar vervangen is denk ik een betere oplossing.
Daarnaast, heeft iemand anders ervaring met de slotvangers?

Ik ben benieuwd. Misschien kent iemand de auto wel! (de foto's zijn aan te klikken voor een groter formaat)
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MvG op 28 jan 2026, 11:04, in totaal 1 keer bewerkt.
MvG

Re: '78 Peugeot 305

Berichtdoor jacqabe » 18 jan 2026, 16:35

Welkom, leuke auto!
Of de voorschermen gelijk zijn weet ik niet.
Heb je al bij de PCN geïnformeerd? https://pcn.nl

Groet en succes,
Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
jacqabe

Re: '78 Peugeot 305

Berichtdoor MvG » 28 jan 2026, 11:03

Nou, besluit genomen en aangeschaft! Nu op zoek naar onderdelen :)
Plaatjes volgen later.

Ik heb wel al wat leuke dingen gevonden: De auto komt bij Nefkens vandaan, uit Zeist. Ik woon... in Zeist.
De auto is oorspronkelijk nog afgeleverd op (licht) blauwe kentekenplaten. Die zijn er ook nog bij. Gelukkig met plastic letters. Die zal ik eraf halen en de platen opnieuw spuiten, dan is de auto weer helemaal in z'n originele toestand.

Puntjes van aandacht:
rechter voorscherm, deur rechtsachter, banden, interieur. Daarmee wil ik eigenlijk beginnen.
MvG

Re: nieuwe aanwinst: '78 Peugeot 305

Berichtdoor Mockenrue » 02 feb 2026, 03:34

Mogelijk heb je de oudste 305 van NL.
Zie dit topic
Mockenrue

Berichtdoor MvG » 11 feb 2026, 01:07

Het is in ieder geval de oudste nog rijdende GL van Nederland!

Ondertussen de achterlichten eraf, rubbers schoongemaakt, koetswerk schoongemaakt en de achterplaat met commandant gepolijst, nieuw rubber stripje op de koets geplakt in de hoop dat het de waterlekkage voorkomt en toen de boel weer vastgezet.

Vervolgens me aan de remmen gewaagd: die lopen rondom lekker aan. Aangezien het allemaal oud is heb ik de gok gewaagd en in Frankrijk nieuwe remklauwen besteld. Zie ze maar eens te vinden voor een vroege Phase 1... Afwachten of het de juiste zijn! 8)

Het interieur (dwz. de bekelding van de voorstoelen) is helemaal verteerd. Echter, zowel in Nederland als in Frankrijk is er echt niets meer te vinden voor een Phase 1. Maar eens nadenken wat er bij de auto past qua kleur, en ook een goede zitpositie geeft.

Ook de originele kentekenplaten er even opgezet. Staat toch een stuk beter.
Afbeelding
Afbeelding
MvG

Berichtdoor MvG » 06 maart 2026, 19:34

Ondertussen zijn de remmen onderhanden genomen. De remklauwen, blokken en wielremcilinders zijn vervangen. De wielremcilinders waren verworden tot een groot blok roest, dus het is maar goed dat die vervangen zijn! Toen alles erop zat kwam er geen remvloeistof uit de ontluchtingsnippels achter. Wat bleek: de remdrukverdeler was ook vastgeroest. Maarja, zie zo’n ding maar eens te vinden… Uiteindelijk vond ik een soortgelijk exemplaar dat in de landbouwwereld gebruikt wordt. Die besteld, en hij past! Dat is ook opgelost. De auto remt weer zoals het hoort! Vandaag dus ook de 1e 15 kilometer met de auto gereden. Goh, dat rijdt lang niet gek.

Vandaag ben ik begonnen de roestplekjes te behandelen met loodmenie. Het valt allemaal erg mee! Spatbord rechtsvoor is aan vervanging toe, maar daar heb ik een nieuwe voor, en de deur rechtsachter behoeft wat aandacht. Uiteraard ook het interieur… Maar dat is een andere zorg.
MvG

Keer terug naar 305