Temperatuur probleem in file

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Temperatuur probleem in file

Berichtdoor tjark63 » 26 aug 2006, 00:06

Afgelopen vakantie weer met de GTI naar Frankrijk (Vendee) geweest, eindelijk eens een fatsoenlijke rit. Onderweg geen problemen, maar tijdens een file in warm weer liep de koelvloeistof temperatuur zo hoog op dat de kachel er bij aan moest, het alarmlampje ging branden. Dit ondanks de montage van een 14" electrische ventilator die de originele aan de waterpomp gekoppelde fan vervangt en een veel hoger debiet heeft. Radiator is schoon, koelvloeistof ook, niveau OK, waterpomp is nieuw. Wat kan ik nog doen om herhaling te voorkomen?
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 aug 2006, 08:08

@Tjark,

Geen specifieke kennis van 505-techniek hier, dus een algemeen advies. De oorzaak kan op een aantal plekken zitten:

-thermostaat werkt niet goed
-vin slaat niet op tijd of helemaal niet aan

De thermostaat is een soort klep die bepaalt welke hoeveelheid koelvloeistof ter afkoeling wordt doorgesluisd naar de radiateur. Bij koude motor is-tie gesloten om de motor snel op werktemperatuur te brengen. Zou bij te hete motor (vloeistoftemperatuur boven de 90 graden?)helemaal open moeten staan.

De thermostaat zal gemonteerd zijn bij de aansluiting van de bovenste dikke radiateurslang, doorgaans bevestigd aan de cylinderkop. Voor controle zul je het koelsysteem (deels) moeten aftappen waarna je zonder geknoei de slang moet kunnen loshalen. De werking van de thermostaat kun je aan de hand van een technisch handboek, met daarin gegevens bij welke temperatuur welke opening te zien moet zijn, testen in een pan water op een kooktoestel. Meteen een nieuwe aanschaffen met bijbehorende nieuwe pakkingen kan ook, dan is in elk geval één mogelijke storingsoorzaak uitgeschakeld.

Of de ventilator op tijd aanspringt wordt bepaald door de temperatuursensor op de radiateur en de staat van het bijbehorende electrische cirquit naar de ventilatormotor. De sensor kan door aanslag/vuil verontreinigd zijn en kun je vervangen bij (deels) afgetapte koelvloeistof. Tevens zul je alle stekker- en draadverbindingen tussen sensor en ventilator moeten testen. Bij doorverbinding van de twee sensor-polen moet de ventilator gaan draaien. Vervuilde/roestige verbindingen schoonborstelen of blank schuren en eventueel insprayen met een roest- en vochtwerend middel. Raadpleeg voor de juiste verbindingen een electrisch schema.

Een probleem met de waterpomp lijkt me uitgesloten, in dat geval zou je ook storingen moeten hebben zónder in de file te staan. Onvoldoende koeling kan grote schade veroorzaken door lekkage van de koppakking, waarna koelvloeistof in het smeersyteem terechtkomt, met mogelijk vastlopen tot gevolg. Meer gedetailleerde info moet ik aan de 505-specialisten overlaten. Succes, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor tjark63 » 26 aug 2006, 15:35

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. De fan draait, daar zit het hem niet in. De thermostaat opent in ieder geval gedeeltelijk, anders zou het probleem zich ook bij lagere buitentemperaturen moeten voordoen, maar ik zal hem demonteren en apart testen. Ik heb nog wel een reserve thermostaat liggen, maar kan ook eerst zonder thermostaat rijden (maximale doorstroom) om te bepalen of het probleem daar zit. Ik laat het wel weten, misschien heeft een ander er ook iets aan.
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 aug 2006, 19:27

@Tjark,

Nog een advies: Meedoen met de Hoogelandsterrondrit op 9 september aanstaande (zie EVENEMENTEN) vanuit Garnwerd. Op die dag heb je een heleboel technische kennis en ervaring bijelkaar. Zal vast iemand bij zijn met de juiste oplossing, en is nog gezellig ook! Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor tjark63 » 27 aug 2006, 13:03

Was ik al van plan, zal me meteen aanmelden!
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Mathieu » 28 aug 2006, 22:21

tjark63 schreef:, maar kan ook eerst zonder thermostaat rijden (maximale doorstroom) om te bepalen of het probleem daar zit. Ik laat het wel weten, misschien heeft een ander er ook iets aan.


Tjark: ik heb erg slechte ervaringen met het rijden zonder thermostaat.
In mijn geval (505 Turbo) ging het om een dubbelwerkende thermostaat.
Motor liep warm, vin draaide en thermostaat er toen uit gehaald.

Resultaat in file: alsnog doorgeslagen koppakking door oververhitting.
'k Heb m'n billen zo hard bij elkaar geknepen in de file dat 'er' zowat diamant uit kwam...
Alleen de voorste cilinders (3 en 4) kregen wat koeling; de rest niet, zo vertelde de wegenwachter mij.

Moraal: in geval van dubbelwerkende thermostaat niet eruit halen, maar het onderste deel iets open zetten.


Mathieu
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Berichtdoor Mathieu » 10 sep 2006, 00:10

Tjark: tijdje niet gehoord...
Sta je ergens in de berm of zo :mrgreen:
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Berichtdoor tjark63 » 10 sep 2006, 20:14

Inderdaad, stond gisteren in de berm in Kloosterburen:

Afbeelding

Maar waar was jij???

Geintje natuurlijk, heb verder nog niets aan het temperatuur fenomeen gedaan, is ook niet meer zo'n "hot item" gezien de wat lagere buitentemperaturen. Volgende week APK, dan laat ik meteen het koelsysteem reinigen, ook vanwege een recent koppakking probleempje waarbij wat olie in de koelvloeistof is terechtgekomen. Koppakking heb ik inmiddels wel vervangen, nieuwe koppeling ligt te wachten op wat meer vrije tijd..
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Mathieu » 11 sep 2006, 00:32

Ik was zaterdag net terug van vakantie in de Deutsche Bergen.
Dus de motor is weer schoongebrand :wink:

Maarreehh: heeft de beste man op de foto zijn lens niet in de verkeerde richting gericht, of ging je 'em dat net vertellen?
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Berichtdoor Brownie » 11 sep 2006, 21:00

Mathieu schreef:Maarreehh: heeft de beste man op de foto zijn lens niet in de verkeerde richting gericht, of ging je 'em dat net vertellen?

Hoho, die andere was net zo mooi hoor. :wink:
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Mathieu » 11 sep 2006, 22:51

Brownie schreef:[
Hoho, die andere was net zo mooi hoor. :wink:

Sorrie :oops:
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Berichtdoor tjark63 » 11 sep 2006, 23:26

Ik hoef hier niets meer aan toe te voegen....
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor MarkP » 14 sep 2006, 00:05

hiervoor een Renault Nevada familiale gehad, met steeds koel problemen. Begon met lekke kachelradiator, daarna zogenaamd defect thermocontact elec radiator, te weining koelvloeistof (dealer diagnose, nee koppakking is goed), slechte dop expansievat. Enfin ik rijd al niet veel maar die laatste 2 jaar veel stress gehad en vroeg grijs haar met dat ding. Bij de Nevada staat het koelsysteem onder druk, bij te weinig koelvloeistof doet de kachel het meteen ook niet meer (lucht) en komt het thermo contact van de fan ook niet goed meer in volgens mij. Een soort snelkookpan. Uiteraard was het natuurlijk toch gewoon de koppakking en toen ben ik maar eens overgestapt op de 505 familiale en geen dealer meer.

Werkt het bij de 505 ook zo (behalve de electrische fan dan)? Sinds ik geen kadettje C meer rijd ben ik een beetje afgehaakt.
MarkP
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 13 jun 2005, 00:03
Woonplaats: Almere

Berichtdoor Mockenrue » 14 sep 2006, 00:19

MarkP schreef:Sinds ik geen kadettje C meer rijd ben ik een beetje afgehaakt.


En die hadden zulke leuke meetings. Een enorm weiland waar aan de ene kant alle Nederlanderse auto's stonden en aan de ander kant alle Duitse.

Tussen iedere auto een barbeque en alle Sjonnie's en Anita's er om heen.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor tjark63 » 16 sep 2006, 20:39

tjark63 schreef:De thermostaat opent in ieder geval gedeeltelijk, anders zou het probleem zich ook bij lagere buitentemperaturen moeten voordoen, maar ik zal hem demonteren en apart testen.


Vandaag de thermostaat getest, samen met een reserve exemplaar. Tegelijk in een pannetje, gas aan, even wachten... geen verschil zichtbaar, beide openen helemaal. Toch het reserve exemplaar geinstalleerd, warmdraaien, fan slaat aan en temperatuurmeter blijft keurig "horizontaal". De fan blijft echter draaien, pas na uitschakelen van de motor en na enige afkoeltijd stopt ook de fan ermee.

Ik heb 1 theorie: de doorlaatopening van de originele thermostaat is kleiner dan die van de reserve waardoor de temperatuur toch te hoog oploopt. Daarnaast is de radiateur als gevolg van een lekke koppakking en het mengen van olie en water enigszins dichtgeslibd waardoor de fan niet meer afslaat. Overigens is de afgetapte koelvloeistof helemaal schoon, dus die vervuiling zal wel wat meevallen.

Weet iemand een schoonmaakmiddel voor het inwendige van de radiateur, of wellicht nog een andere tip?
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor knutsul » 16 sep 2006, 20:59

het nadraaien van de ventilator is heel normaal, als je de moter afzet trekt de warmte van de moter naar alles om de moter heen, dus ook je radiateur,

de ventilator van mijn 405 diesel draaide vanmidag ook nog een kleine 10 minuten na, terwijl bij het uitzetten van de moter de temperatuur van het koelwater een 92 graden was.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor tjark63 » 16 sep 2006, 21:48

Weet ik Richard (ben zelf electrotechnicus), ik probeerde alleen uit te leggen dat de thermoschakelaar en ventilator normaal werken normaal werken. Evengoed bedankt voor je reactie!
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten