Project Regenjas (nu Project Zomerjack)
![Bericht Bericht](./styles/prosilver/imageset/icon_post_target.gif)
Beste forumgenoten, hierbij de opening van een topic over de ravitaillering van mijn 505 GLD. Ravitaillering, omdat ik restauratie te veel eer voor het plan vind, maar je weet nooit waarin deze klus uitmondt.
Allereerst zal ik jullie mijn Regenjas voorstellen. Regenjas noem ik mijn 505 GLD 1984. Het is een origineel Nederlandse 505 met ongeblazen 2.5 XD3 dieselmotor. Hij heeft 3 ton op de klok en een vrijwel volledige onderhoudshistorie. Deze 505 is al in zijn jonge jaren verkast naar een warm droog oord (Algarve) om daar als vervoermiddel bij het vakantiehuis te dienen. Laat ie daar nu ook nog eens vaak binnen gestaan te hebben en zie daar de formule tot de onmogelijke combinatie: 505, origineel NL, diesel en toch hard...
Hoe ik eraan kom: ik kreeg hem door een vrij impulsief gemaakte ruil met Brownie tegen mijn te koop staande 204, waarmee ik echt te weinig deed. Op het moment van ruil stond ik nog op het punt om naast mijn 504 een moderne dagelijkse auto aan te schaffen. Een 307 of iets dergelijks. Maar ik rijd maar weinig (werk 15 km verder) dus was het dan een benzine geworden. Ben ik niet kapot van, rij liever diesels. Dus ik dacht: och, ik rijd eens wat rond met die 505 diesel en zie wel hoe het bevalt.
En dat beviel dus GOED! Erg goed. En toen dacht ik: ik houd hem, lekker als dagelijkse auto, ofwel: regenjas. Voor het mooie weer dienen de 504 en de 505 SR, die beiden wedijveren om de gunst, met elk een eigen charme. Zelfde leest, maar verder appels en peren.
UPDATE APRIL 2009
Terwijl het project Regenjas vordert verandert de wereld rondom de garage waarin dit project is gestationeerd. Binnenkort start ik in een nieuwe functie bij mijn huidige werkgever waarbij ik vaak buiten de deur ben en dus een lease-auto krijg. Dat betekent dat ik bij mooi weer en een normale kantoordag electief kan putten uit een wagenparkje van nu 1 -en als het zomerjack klaar is 2- mooi weer auto en bij regen in een leasebak stap. Ofwel: ik heb geen regenjas meer nodig en dus zal ook mijn 505 GLD straks een luxepaard worden annex Zomerjack i.p.v. Regenjas. Gezien de investeringen en tijd die er inmiddels in zitten ben ik daar eerlijk gezegd geheel niet rouwig om!
Ik houd hem dus, maar er is een verschil tussen houden en BEhouden.
En daar handelt dit topic over.
Ik heb vorige maand de 505 geschorst, scheelt tot mei volgend jaar maandelijks 90 euro aan de staatskas en die vloeit nu terug in de verduurzaming van deze vehicule.
Welbeschouwd is deze 505 keihard, maar als intensief gebruikte auto heft hij op de plekken die later berucht werden beginnend ongerief. Een quick-scan van deze auto doet mij concluderen dat deze auto te verduurzamen is zonder noemenswaardig laswerk. Daarbij is hij te goed om volledig te gaan spuiten, maar geheel niet spuiten is ook niet aan de orde, vanwege bijvoorbeeld diverse kleine schades (keienvanger voor en achter, kofferdeksel). Verder is hij vrijwel strak.
Doel van de operatie wordt om op eigen kracht, zonder totaalrestauratie een harde auto te verduurzamen en optisch te verbeteren zonder grote investeringen. Intussen wil ik het nodige sleutelwerk verrichten aan oa remsysteem (revisie), alle apk-punten en wielophanging omdat diverse silentblocs en rubbers hun beste tijd hebben gehad.
Streven is afronding voor de winter, maar vanaf volgende maand moet ik ook papa gaan spelen, en dat schijnt tijd te kosten. We zien dus wel.
Vanaf hier ga ik middels een fotoverslag laten zien wat ik inmiddels heb gedaan en verder doe.
Morgen eerst een plaatje van de GLD voor de start van het project.[/u]
Allereerst zal ik jullie mijn Regenjas voorstellen. Regenjas noem ik mijn 505 GLD 1984. Het is een origineel Nederlandse 505 met ongeblazen 2.5 XD3 dieselmotor. Hij heeft 3 ton op de klok en een vrijwel volledige onderhoudshistorie. Deze 505 is al in zijn jonge jaren verkast naar een warm droog oord (Algarve) om daar als vervoermiddel bij het vakantiehuis te dienen. Laat ie daar nu ook nog eens vaak binnen gestaan te hebben en zie daar de formule tot de onmogelijke combinatie: 505, origineel NL, diesel en toch hard...
Hoe ik eraan kom: ik kreeg hem door een vrij impulsief gemaakte ruil met Brownie tegen mijn te koop staande 204, waarmee ik echt te weinig deed. Op het moment van ruil stond ik nog op het punt om naast mijn 504 een moderne dagelijkse auto aan te schaffen. Een 307 of iets dergelijks. Maar ik rijd maar weinig (werk 15 km verder) dus was het dan een benzine geworden. Ben ik niet kapot van, rij liever diesels. Dus ik dacht: och, ik rijd eens wat rond met die 505 diesel en zie wel hoe het bevalt.
En dat beviel dus GOED! Erg goed. En toen dacht ik: ik houd hem, lekker als dagelijkse auto, ofwel: regenjas. Voor het mooie weer dienen de 504 en de 505 SR, die beiden wedijveren om de gunst, met elk een eigen charme. Zelfde leest, maar verder appels en peren.
UPDATE APRIL 2009
Terwijl het project Regenjas vordert verandert de wereld rondom de garage waarin dit project is gestationeerd. Binnenkort start ik in een nieuwe functie bij mijn huidige werkgever waarbij ik vaak buiten de deur ben en dus een lease-auto krijg. Dat betekent dat ik bij mooi weer en een normale kantoordag electief kan putten uit een wagenparkje van nu 1 -en als het zomerjack klaar is 2- mooi weer auto en bij regen in een leasebak stap. Ofwel: ik heb geen regenjas meer nodig en dus zal ook mijn 505 GLD straks een luxepaard worden annex Zomerjack i.p.v. Regenjas. Gezien de investeringen en tijd die er inmiddels in zitten ben ik daar eerlijk gezegd geheel niet rouwig om!
Ik houd hem dus, maar er is een verschil tussen houden en BEhouden.
En daar handelt dit topic over.
Ik heb vorige maand de 505 geschorst, scheelt tot mei volgend jaar maandelijks 90 euro aan de staatskas en die vloeit nu terug in de verduurzaming van deze vehicule.
Welbeschouwd is deze 505 keihard, maar als intensief gebruikte auto heft hij op de plekken die later berucht werden beginnend ongerief. Een quick-scan van deze auto doet mij concluderen dat deze auto te verduurzamen is zonder noemenswaardig laswerk. Daarbij is hij te goed om volledig te gaan spuiten, maar geheel niet spuiten is ook niet aan de orde, vanwege bijvoorbeeld diverse kleine schades (keienvanger voor en achter, kofferdeksel). Verder is hij vrijwel strak.
Doel van de operatie wordt om op eigen kracht, zonder totaalrestauratie een harde auto te verduurzamen en optisch te verbeteren zonder grote investeringen. Intussen wil ik het nodige sleutelwerk verrichten aan oa remsysteem (revisie), alle apk-punten en wielophanging omdat diverse silentblocs en rubbers hun beste tijd hebben gehad.
Streven is afronding voor de winter, maar vanaf volgende maand moet ik ook papa gaan spelen, en dat schijnt tijd te kosten. We zien dus wel.
Vanaf hier ga ik middels een fotoverslag laten zien wat ik inmiddels heb gedaan en verder doe.
Morgen eerst een plaatje van de GLD voor de start van het project.[/u]