Project Regenjas (nu Project Zomerjack)

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Berichtdoor Koffiemolen » 02 nov 2008, 20:19

Hierbij de foto's van het rechter binnescherm, boven het koplamphuis, de beruchte plek. Omdat het verticale stuk met de bolling van het lamphuis gewoon roestvrij was heb ik die in ere gehouden. De plaat dar van de puntlassen afgestrript met de luchtbeitel. Ideaal! Verder even een paar kleine incisies gezet met doorslijpschijf en dremel voor het fijnere bochtenwerk. Op zich een fluitje van een cent. Het bruin dat je ziet is roeststof, geen aangetast metaal.

Afbeelding

Hiervoor maak ik een mooi passtukje plaatstaal van 1,5 mm (dus niet meer gelaagd!) dat ik er tzt inlas.
Omdat ik het lasapparaat ga lenen doe ik al het laswerk in 1x. Dus ik ga na revisie rechter wielophanging (in die wielkast ben ik verder dan helemaal klaar) de auto omdraaien en met linksvoor aan de slag. Daarna kan het laswerk in 1x doen: beide genoemde punten dus en het stuk plaatwerk achter de achterbumper dat ik heb vervangen wegens kleine schade. Ofwel: hoeveelheid laswerk valt erg mee voor een auto van 24,5 jaar oud!

Verder nog wat kiekjes van de stuurbekrachtigingsinstallatie. Eerst nog wat schoonmaakwerk...

Afbeelding

Afbeelding

En het schoon te maken naaldlager van de veerpoot...(raar hè dat het sturen niet zo soepel ging):

Afbeelding

Afbeelding

En oja, ik heb het motorblok even schoongemaakt, dat werkt fijner.. :mrgreen: Kijk maar:

Afbeelding
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Indium » 02 nov 2008, 22:02

Fantastisch, zoals je weet volg ik het topic met grote interesse! Laswerk aan de voorkant staat mij bij mn andere 505 ook te wachten, verschillende manieren zijn geopperd en ben er zelf nog niet uit. Ben benieuwd hoe je het precies gaat doen. Ik denk dat je de stukken tegen elkaar gaat lassen ipv over elkaar heen zoals het zat, of niet?

Je gepoetste motorblok zou in het Peugeot-museum niet misstaan :wink:
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor Koffiemolen » 02 nov 2008, 22:09

Indium schreef:Fantastisch, zoals je weet volg ik het topic met grote interesse! Laswerk aan de voorkant staat mij bij mn andere 505 ook te wachten, verschillende manieren zijn geopperd en ben er zelf nog niet uit. Ben benieuwd hoe je het precies gaat doen. Ik denk dat je de stukken tegen elkaar gaat lassen ipv over elkaar heen zoals het zat, of niet?

Je gepoetste motorblok zou in het Peugeot-museum niet misstaan :wink:


Aangezien zowel de in te lassen plaat als het grootset deel van het bestaande plaatwerk 1-1,5 mm is, ga ik het denk ik zonder overlap (met proplassen) tussenlassen. Want anders krijg je met proplassen toch weer een stukje dubbele plaat en daar wil ik in deze hoek nu net van af.
Maar ik sta open voor tips van anderen!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Indium » 02 nov 2008, 23:27

Omdat ik er zelf t.z.t. niet aan ontkom om een heel nieuw voorfront in te lassen heb ik e.e.a. aan een onder Peugeot-liefhebbers welbekende restaurateur voorgelegd en met hem besproken. Wil je zo dicht mogelijk bij het origineel blijven dan zou het in mijn geval inhouden dat je een heel front inlast zoals het af-fabriek zit, dus "plaat-op-plaat". Om recidieven beter te voorkomen zou je dan het geheel afwerken met tin. Alternatief is plaat-tegen-plaat lassen. Ik denk dat ik zelf bij "Project Regenjas" voor het laatste zou kiezen. Eenvoudig en doeltreffend! Volgens mij heeft Albert zijn "5" ook zo laten aanpakken, toch? Ben net als jij benieuwd naar de mening/ ervaring van anderen. Succes!
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor jan eend + » 02 nov 2008, 23:50

Koffiemolen schreef:En oja, ik heb het motorblok even schoongemaakt, dat werkt fijner.. :mrgreen: Kijk maar:

Afbeelding


Pietzalme Bas, prachtig :!: Kan zo in een Discovery-serie gebruikt worden als "Coffeegrinder Twenty-five Big block" :mrgreen: :wink:
Hulde&groetz, Vanjan.
:!:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Koffiemolen » 03 nov 2008, 22:43

jan eend schreef:
Pietzalme Bas, prachtig :!: Kan zo in een Discovery-serie gebruikt worden als "Coffeegrinder Twenty-five Big block" :mrgreen: :wink:
Hulde&groetz, Vanjan.
:!:


Oh yeah, I ..bleep...this...bleep...2.5 block!!!! :mrgreen:
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 20 nov 2008, 20:35

Inmiddels heel wat stappen verder.
Veerpoot weer gemonteerd met nieuwe schokbreker van Koni (patroon). Ik heb het schokbrekerhuis met 50 ml schokbrekerolie die ik had bewaard, gevuld (Koni raadt koelvloeistof aan, maar ik had een beter gevoel bij het spul dat er ook heeft ingezeten, mede op advies van een mede-forummer):

Afbeelding

Draagarmen van nieuwe silentbussen voorzien:

Afbeelding

En de veerpoot er weer ondergehangen:

Afbeelding

De spoorstang+kogel+stuurhuis wordt nog vervangen door een bekrachtigde variant, ook de -nog vieze- traverse wordt vervangen door een nieuwe (uit Montfoort) i.v.m. de benodigde gaten voor de stuurbekrachtiging.
Zoals jullie zien de remklauw gereviseerd (cilinder en zuiger waren gelukkig in perfecte staat, nieuwe ring en manchet erin alles in de Ate remmenpasta en de klauw schoongemaakt en in de kopervet op de beweegbare delen. Nieuwe blokken en montageset en nieuwe remslang gemonteerd. Bedrading gereinigd, alsmede contacten (waren roestvrij, na 24,5 jaar!) en weer gemonteerd. Ontlucht en gecontroleerd op lekkages. Lekker hard pedaal en remschijf loopt mooi vrij rond. Op naar de linker zijde, zelfde operatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels flink aan het puzzelen geweest:
De SB-pomp komt op de plek van de dynamo, dat gaat passen (al proefpassing gedaan). Nu op zoek naar een ophangbeugel voor de dynamo aan de andere zijde van het blok (PCN-magazijn, 6 december). Dan nog een andere poelie met 3 ipv 2 banen, ook PCN-magazijn hopelijk. Gisteren 2 meter stalen hydrauliekleiding van 10mm gekocht die ik ga monteren op een hydrauliekslang met koppeling uit een J7. Daarvan heeft de leiding de verkeerde vorm, maar hij is verder nieuw. Ik snijd hem na de slang af en zet er een snijkoppeling op. Dan maak ik verbinding met de nieuwe nog op maat te maken leiding die naar het stuurhuis gaat. Aldaar moet ik hem aansluiten met een wartel M12 of 14 (ik weet niet welk gat de hogedrukopening is, moet ik nog uitvogelen). Iemand hier?? Volgens mij kan ik hier gewonen remleidingswartel voor gebruiken, toch (ziet er hetzelfde uit). Het originele spul heeft degene die dit uit een 505 heeft gesloopt er niet bij gedaan.
De retourleiding idem, maar die kan voor een groot deel op flexibele slang met slangklemmen op de leiding, want lage druk.
Als er iemand hier is met enige ervaring op dit vlak: laat het me weten. Ben alleen al voor de onderdelen tot nu toe stad en land afgweest en overal staart iedereen je in die hydrauliekzaken met ogen als theeschoteltjes aan. Dat is of omdat ik echt iets heel moeilijks vraag, of omdat men gewoon op een makkelijke manier zijn geld wenst te verdienen (leve de kredietcrisis!!).
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 20 nov 2008, 22:10

MEGA! dat ziet er geweldig uit, Bas! beter als nieuw!
schokbrekerolie in de veerpoot om de ruimte onder en naast de KONI op te vullen is idd de enig juiste keuze! 8)
Koelvloeistof is raar spul, hoort niet in een veerpoot thuis.. :!: :mrgreen:
Het wordt spannend op 6 dec. :D grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Indium » 20 nov 2008, 23:59

Hoi Bas,

Ik vind het echt heel interessant om te zien hoe je dit aanpakt. Een tijdje geleden had ik een GL op het oog en heb ik bij mijn Peugeot-subdealer gevraagt of het mogelijk was om daar stuurbekrachtiging op te monteren omdat ik dat toch wel erg kan waarderen. Hij vertelde me dat dat nog niet zo makkelijk was aangezien ook de veerpoten aangepast of versteld zouden moeten worden ivm met een andere camber/wielvlucht. Voor mij toen reden om er niet aan te beginnen. Weet jij of dat inderdaad zo is? Wordt voor mij uiteindelijk toch relevant omdat ik morgen een (de jou welbekende) 505 GL zonder stuurbekrachtiging ga ophalen (55.000km!) en dezelfde ingreep als jij wil gaan doen bij een XN1A-blok. Niet dat ik een technische achtergrond heb, maar goed... waar een wil is, is vaak een weg. Misschien zijn er mensen die dit al eerder gedaan hebben? Tips en adviezen (en ook onderdelen) zijn erg welkom.

Keep on the good work!! :D.
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor Koffiemolen » 21 nov 2008, 11:58

Volgens mij moet alleen het toespoor straks opnieuw afgsteld worden, omdat er een nieuw stuurhuis in komt. De rest wat jij noemt vind ik niet logisch.
Wat wel vervangen moet worden is de traverse ivm bevestigingsgat voor de werkcilinder vd bekrachtiging. Motorblok ophangen ter ondersteuning en dan motorsteunen los van de traverse en dan de traverse er onderuit en omwisselen. Klinkt volgens mij moeilijker dan het is.
Volgens mij is het lastigste het paskrijgen van alle leidingen en koppelingen, vooral omdat mijn set niet compleet is.
En de ophanging van de pomp en juiste V-snaar verloop.
En nog hopen dat de onderste stuurstang vanaf de kruiskoppeling de goede lengte heeft...dat weet ik pas als ik stuurhuis en traverse heb ingebouwd.
Wordt vervolgd.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor TURBO INJECTION » 29 nov 2008, 21:39

Firma Carjoy bouwt stuurbekrachtings in klassiekers.

http://www.ezpowersteering.nl/
Avatar gebruiker
TURBO INJECTION
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 18 maart 2007, 09:59
Woonplaats: rotterdam

Berichtdoor Koffiemolen » 30 nov 2008, 21:19

TURBO INJECTION schreef:Firma Carjoy bouwt stuurbekrachtings in klassiekers.

http://www.ezpowersteering.nl/


Klopt, kwam ze tegen op de beurs in het Autotron. Kosten gemiddeld 2500 euro...
Mijn investering in de installatie inclusief gloednieuwe ondertraverse is tot nu toe 150 euro. Daar komen nog bevestigingsmaterialen, wat leiding- en koppelwerk, een zee van tijd en puzzelwerk bij maar dat heb ik er voor over.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 30 nov 2008, 21:22

Mijn regenjas staat weer op 4 wielen en heb ik nu omgedraaid. Nu kan ik de wielophanging linksvoor onder handen nemen en de traverse met stuurhuis gaan verwisselen voor de bekrachtigde versie.
Nu eerst een motorlift om e.e.a. veilig te doen verlopen.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 04 dec 2008, 22:45

Heb vandaag een werkplaatskraan ontvangen en in elkaar gezet. Bij gebrek aan een brug (en ook met een brug) is zo'n ding heel erg handig.
Makkelijker dan met ene hydraulische krik (heb ik ook wel voor 2,5 ton) kun je zo je hele koetswerk ophijsen en er dan joekels van assteunen (12 ton elk) onder zetten. De assteunen kunnen tot 72 cm hoogte. Daarmee komt de auto dus echt ver van de grond en is het eronder werken een fluitje van een cent met een rolkarretje.
Moet bovendien de ondertraverse (chassisdwarsbalk waarop het motorblok ligt en het stuurhuis op zit) verwisselen voor een andere ivm stuurbekrachtiging, en dan moet het motorblok apart ondersteund worden. Die hang ik dan dus in de takel.

Afbeelding

Afbeelding
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 11 dec 2008, 15:01

Zaterdag bij het PCN-magazijn geweest en daar een kortere gietijzeren ophangbeugel gevonden voor de SB-pomp. Deze conceptueel bevestigd en nu past het mooi, met voldoende ruimte voor het enorme stalen luchtfilterhuis dat er naast zit.
De beugel die er zat en waar de dynamo aan hing was langer waardoor de pomp te ver vh blok af komt.
Moet het blok nog reinigen en het distributiehuis nog verwijderen. Mn die laatste is heel smerig omdat de keerring rondom de krukaspoelie zweet. Ik heb ook een nieuwe keerring en de pakkingen zijn onderweg.
Moet alleen de poelie nog los zien te krijgen dat is nog niet gelukt (zie apart topic onder motor etc.).
Hieronder zie je hoe de pomp nu komt te hangen, hij moet met vulringen nog in lijn gebracht worden.

Afbeelding

De ophangbeugel voor de dynamo, die nu aan de andere zijde vh blok moet komen was erg lastig aan te komen, behalve via Ko de Fouw. En ko weet dus wat hij ervoor kan vragen... :cry:
Onderstaand heeft mij 82,50 euro gekost. Zelf maken van dit soort gietspul is gene optie en mijn tijd is ook geld want zo veel verlofuren heb ik ook weer niet. Dan moet ik vakantiedagen bij mijn baas gaan kopen.
Ach en zo houd ik de economie in elk geval draaiend.

Afbeelding

Dankzij forum en clubgenoot Rob ben ik nu eindelijk ook verlost van de zoektocht naar de juiste wartels en aansluitingen voor het leidingwerk. Hij had nog een complete set van een 405 uit '95 liggen. Daarvan zijn alle aansluitingen hetzelfde! Ik heb zelf 2m stalen HD-leiding gekocht, dus met koppelingen en buigtang kan ik dat passend maken voor in mijn 505.

In Woudenberg ook een stuurstang gehaald die waarschijnlijk passend is. Mijn oude stuurstang was voor het systeem met flexorschijf bij auto's zonder SB, oude situatie. Mijn nieuwe bekrachtigde stuurhuis heeft een heel andere aansluiting met getande as, die past op deze stuurstang. Dit is een nieuwer type waarbij de flexorschijf is vervangen door een soort silentbloc (in rubbergegoten stalen bus). Hij is iets korter en volgens een globale visuele inspectie moet dat ook. Het nummer zou moeten kloppen.
Of het echt past weet ik pas als ik de ondertarverse eronder uit heb en de nieuwe eronder heb hangen (komend weekend). Dan kan ik het nieuwe stuurhuis passen. De hoezen heb ik besteld en zijn onderweg. Het oude stuurhuis is er al uit en dat was het slechtste van de hele auto. Hoezen compleet open gereten en vol met zand, speling erop van meer dan 3 mm!! En dat voelde ik tijdens het rijden.... :shock: Toen ik hem kocht volde ik gelijk: prima karretje, maar beetje gaar op de silentrubbers en stuurhuis. En dat was dus de aanleiding om meteen maar stuurbekrachtiging in te bouwen... :?

Nieuwe stuurstang waarvan ik innig hop dat hij past:

Afbeelding

Als ik zie hoeveel werk deze inbouw is en daarbij hoe lastig het is de onderdelen ervoor bij elkaar te krijgen, dan snap ik dat de Evert Jonkharts van deze wereld ijskoud 2500 euro voor deze inbouw vragen. Waanzin.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 13 dec 2008, 19:50

Mijn vorderingen vielen samen met een voor dit probleem apart geopend topic:

http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=97085#97085

We kunnen nu echter weer verder. Wordt vervolgd.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 14 dec 2008, 20:38

Distributiedeksel verwijderd en gereinigd en van nieuwe oliekeerring voorzien.
Nieuwe pakking erop en alvast de beugel voor de dynamo die nu rechts komt (ipv links) gemonteerd.
En nieuwe poelie er alvast opgeschoven. En rechtsonderin de hoek het beugeltje dat tussen de caterdeksel is gedraaid, voor de bevestiging van de spanbeugel vd dynamo.

En zo ziet dat er dan uit:

Afbeelding
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 18 dec 2008, 12:50

Fase I van de conversie naar stuurbekrachtiging lijkt met succes afgerond: alle randapparatuur hangt nu stevig bevestigd (en straks ook nog bereikbaar) aan het blok.

Dat ziet er zo uit:

Afbeelding

De riem loopt niet over een heel groot deel van de poelie van de fan, maar de weerstand is zo dat ik hem onmogelijk met de hand kan laten slippen en de weerstand op die fan is (als hij aanslaat) ook niet zo heel groot. Het spanwiel links is verwijderd omdat de dynamo nu als zodanig fungeert.
Alles schoongemaakt, nieuwe oliekeeerring en pakkingen, nieuw koolstofstiftje en nieuwe V-riemen. Ik durf hier straks de East African mee aan! :-)
Nu verder de traverse uitbouwen en het bekrachtigde stuurhuis schoonmaken en van nieuwe manchetten voorzien. Dan monteren en op naar het leidingwerk!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 20 dec 2008, 18:38

Vanmiddag blok in de teugels gehangen en de ondertraverse eronderuit gedraaid. Vervolgens de nieuwe traverse die ik onlangs in Montfoort op de beurs bij van Jaarsveld had gehaald en goed in de RX10 had gezet eronder. Past! Toen het nieuwe stuurhuis er even in concept onder gehangen zodat ik eindelijk kon vaststellen of mijn nieuwe stuurstang van de PCN past. En jawel: past exact!
Dat betekent dus dat ik nu echt alles compleet en passend bij elkaar heb. Hèhè...
Nu de boel weer uit elkaar gehaald om alles verder schoon te maken en de nieuwe manchetten te monteren. Moet nog wat goochelen om de SB-cilinder goed op de traverse te krijgen en nog wat bouten en moeren bij elkaar zoeken.

In beeld ziet e.e.a. er zo uit:

Afbeelding

Nieuwe stuurstang door schutbord gestoken en aan de kruiskoppeling onder het dashboard gemonteerd:

Afbeelding

Aansluiting op stuurhuis (nu gene ouderwetse flexor meer, maar een rubberbus met kruiskoppeling):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor pEus » 20 dec 2008, 20:37

Dat ziet er keurig uit :!:

Zo moet het :wink:

En dan moet je het wel zelf doen :mrgreen: (ik hoop dat je om dit grapje inmiddels kunt lachen)
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1773
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor Harrie » 20 dec 2008, 23:31

pEus schreef:Dat ziet er keurig uit :!:

Zo moet het :wink:

ik sluit me volledig bij pEus aan, goed gedaan jochie! 8) :D
.
Kan op de poulie van de fan nog een andere riem? ( dubbele v-groef)?
ik kan het op de foto niet zien..
zo ja, is een aparte v-snaar voor de fan dan een optie?
op de manier zo deze nú zit, gaat íe in elk geval gieren en slippen, zo'n grote fan trekt veel vermogen.
Of de lange snaar via een lager gelegen rol laten lopen zodat het raakvlak in de omtrek groter wordt.
Hoe zat dat op die foto van die (groene) XD3T ?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Koffiemolen » 21 dec 2008, 20:18

pEus schreef:Dat ziet er keurig uit :!:

Zo moet het :wink:

En dan moet je het wel zelf doen :mrgreen: (ik hoop dat je om dit grapje inmiddels kunt lachen)


Inmiddels wel.... :lol:
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 21 dec 2008, 20:24

Harrie schreef:
pEus schreef:Dat ziet er keurig uit :!:

Zo moet het :wink:

ik sluit me volledig bij pEus aan, goed gedaan jochie! 8) :D
.
Kan op de poulie van de fan nog een andere riem? ( dubbele v-groef)?
ik kan het op de foto niet zien..
zo ja, is een aparte v-snaar voor de fan dan een optie?
op de manier zo deze nú zit, gaat íe in elk geval gieren en slippen, zo'n grote fan trekt veel vermogen.
Of de lange snaar via een lager gelegen rol laten lopen zodat het raakvlak in de omtrek groter wordt.
Hoe zat dat op die foto van die (groene) XD3T ?
grt, Harrie


Ik deel je zorg Harrie. Toch kan ik met de hand de fan echt niet laten draaien, ofwel: ik krijg hem nu niet aan het slippen. En de riem staat strak maar niet overdreven strak. Mijn dynamo van de 504 en 505 SR kan ik met de hand wel laten slippen, maar die doen dat niet.
Maar dat het een risico is ben ik met je eens en daarom heb ik de 4 dubbele poelie op de krukas gemonteerd: als mogelijke escape. Een dubbele poelie op de fan is in dit geval geen mogelijkheid, zit er ook niet. Een spanrol lager gelegen ook niet, bovendien vraag ik me af of je een ouderwetse V-snaar ook de andere kant op kunt laten buigen. Volgens mij zijn ze daar niet voor bedoeld. Wat wel kan is de dynamo op de grote 3e poeliebaan leggen. Deze nummer 3 en 4 van de poelie zijn echter bestemd voor bredere V-snaren (12 a 14 mm bestaan die?), want ze hebben een bredere V-groef. Dan moet ik een dynamo met langere as monteren (m'n oude heeft dat) en daarop een poelie met een bredere groef monteren. Dat is de enige optie. Bij de groene XD2S zit de dynamo ook op een aparte poelie. In totaal dus ook 3 ipv 2 die ik nu gebruik.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 21 dec 2008, 21:46

XD2 had altijd al 3 snaren, zonder SB..... elke 20.000 km vernieuwen was toen al een aardig klusje.
.
past die andere dynamo ook? dan zit met de langere as hopelijk de dynamo-poulie in lijn
met de andere v-groef van de krukas-poulie.
De dynamosnaar mag idd niet te strak staan, dan gaat het lager v.d. dynamo snel naar de gallemiezen.
Met 1 snaar extra heb je op de fan-poulie meer aanraking qua omtrek,
en kun je alle snaren afzonderlijk hun eigen voorspanning geven.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Koffiemolen » 21 dec 2008, 23:32

Harrie schreef:XD2 had altijd al 3 snaren, zonder SB..... elke 20.000 km vernieuwen was toen al een aardig klusje.
.
past die andere dynamo ook? dan zit met de langere as hopelijk de dynamo-poulie in lijn
met de andere v-groef van de krukas-poulie.
De dynamosnaar mag idd niet te strak staan, dan gaat het lager v.d. dynamo snel naar de gallemiezen.
Met 1 snaar extra heb je op de fan-poulie meer aanraking qua omtrek,
en kun je alle snaren afzonderlijk hun eigen voorspanning geven.
grt, Harrie


Ik ga morgen even de oude dynamo tevoorschijn halen en kijken of die poelie in 1 lijn staat met de 3e baan van de krukaspoelie. Een poeliewieltje met bredere V-groef zal via de vakhandel wel verkrijgbaar zijn (??) evenals bredere V-snaar?
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

VorigeVolgende

Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron