Balanceren 505 zelfde euvel als 504?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Balanceren 505 zelfde euvel als 504?

Berichtdoor Koffiemolen » 15 sep 2006, 15:20

Ik heb na het plaatsen van 2 nieuwe voorbanden en balanceren daarvan op mijn 505 nog steeds een trilling bij 90 km/u. Wie herkent dat? Moeten deze wielen ook op de auto gebalanceerd worden net als bij de 504?
Bij mijn 504 had ik de mazzel dat bij het iets verdraiien van het wiel op de naaf de onbalans er precies uit was (en metene de handel goed gemarkeerd!!!). Moet ik dat nu ook bij de 505 doen? en als dat niet helpt, wie balanceert dan nog op de auto? In mijn wijde omtrek NIEMAND!!
Help!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Edzo » 15 sep 2006, 15:34

als je toch een keer naar het noorden moet: :wink:

probeer hier eens, wie weet, die man doet behoorlijk veel, ook velgen richten en dat soort dingen

http://poederbanden.nl/

je kan altijd bellen natuurlijk, je weet maar nooit


goed bedrijf, goeie service . niet te duur.

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Koffiemolen » 15 sep 2006, 17:10

Edzo schreef:als je toch een keer naar het noorden moet: :wink:

probeer hier eens, wie weet, die man doet behoorlijk veel, ook velgen richten en dat soort dingen

http://poederbanden.nl/

je kan altijd bellen natuurlijk, je weet maar nooit


goed bedrijf, goeie service . niet te duur.

gr. Edzo


Hmm,, er gaat inderdaad niet veel boven Groningen, maar er ligt nog wel een heel stuk Nederland ónder! En daar woon ik natuurlijk weer. Wel een eindje weg en voordat ik er ben zijn mijn haarvaten in de vingertoppen dood van de trillingen, net als bij een drilboor.
Maar als ik ten einde raad ben, ga ik daar eens heen, bedankt voor de tip!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor JD » 15 sep 2006, 17:44

Je hebt het over twee nieuwe voorbanden. Betekent dat dat de mogelijkheid dat 1 van de wielen niet goed rond is, is uit te sluiten? Als ze splinternieuw zijn mag dat natuurlijk niet gebeuren.
Geen idee of het ook kan liggen aan niet perfect ronde velgen? :roll:
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Brownie » 15 sep 2006, 18:20

JD schreef:Geen idee of het ook kan liggen aan niet perfect ronde velgen? :roll:


Dat zou ook kunnen. De TRX-en op mijn 505 trilden enorm. Na balanceren werd het wat minder. Maar ik velg was lokaal een beetje vlak. Na een bezoek aan de velgendokter en twee nieuwe banden was het wel over.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Koffiemolen » 15 sep 2006, 21:34

Zou kunnen, maar meestal letten ze daar bij de bandenboer wel op en geven ze het z.n. aan. Ik heb de linker vanavond gechecjt en een kwartslag gedraaid tov de naaf. Bij mijn 504 was dat de oplossing. Ik houd jullie op de hoogte.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 16 sep 2006, 21:38

Linker wiel 90 graden verdraaied tov naaf: dat geeft al een aanzienlijke verbtering. Morgen ga ik proberen met het linker wiel nog eens 90 graden verder. tot er gene verbetering meer is. Dan ga ik rechts aan de slag. And so on...
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Nikilauda504 » 19 sep 2006, 07:50

Bij Docters banden aan de Hastelweg in Eindhoven hebben nog zo'n 'scooter' om banden te balanceren terwijl ze nog op de auto gemonteerd zijn.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Berichtdoor Koffiemolen » 19 sep 2006, 21:26

Hmm, zoiets gaat het wel worden denk ik...ik ben nu 7 opkriksessies verder (je raakt er bedreven in...) maar het resultaat is net niet. En als ik ergens een bloedhekel aan heb is het 'net niet'....
Net las die bobine in m'n 504 laatst: zo'n ding moet het doen, of het NIET doen, maar niet van dat halve, daar kan ik niks mee!
Eindhoven is al dichterbij dan Groningen...ik tob intussen nog even verder.
Bedankt voor de tip in elk geval!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Balanceren van een kubus

Berichtdoor Paull en Paulla » 19 sep 2006, 22:39

Beste Koffiemolen,

Zelfs een kubus kun je balanceren :mrgreen: , maar vermoedelijk krijg je haar nooit trillingsvrij. Misschien zit er een hoogteslag in je velg.
Eventueel brengt een "bandenscooter" uitkomst. Dan zie je ook onmiddellijk wat er aan de hand is.

Met uitgebalanceerde groet,
Paull

PS:
Soms is Rond beter. :P
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Nikilauda504 » 20 sep 2006, 07:53

Zo'n hoogteslag kun je soms al met het blote oog zien als zo'n wiel hard rond draait op een balanceerapparaat. Je kunt dan proberen om de band eraf te halen en bijvoorbeeld de band een kwart slag te draaien t.o.v. de velg. Wil nog wel eens helpen.

Hoogteslag kan zowel in de band als in de velg zitten.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Berichtdoor Mathieu » 22 sep 2006, 22:39

Frank van Gestel schreef:Bij Docters banden aan de Hastelweg in Eindhoven hebben nog zo'n 'scooter' om banden te balanceren terwijl ze nog op de auto gemonteerd zijn.

Yep.

Alleen krijgt die scooter de achterwielen niet aangedreven.
Dus op een krik 120km/u gereden... :twisted:

Effe opletten als de ooit de velg eraf laat halen, anders kun je meteen weer terug als het wiel er 'gedraaid' weer op gezet wordt :oops:
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Berichtdoor zwets » 27 sep 2006, 22:13

Van Vugt (Tongelresestraat, Eindhoven) kan ze ook voor je 'aan de auto' balanceren.
zwets
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 26 feb 2006, 15:26
Woonplaats: Eindhoven


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten