De vraag naar 505's is niet erg groot, behalve de Breaks voor export. Voor wie een sedan zoekt, heeft een ieder eigen wensen. Sommige zoeken juist iets luxe dat een beetje vlot is (GTI, V6 of Turbo Injection). De ander wil juist liever simpele techniek in de vorm van een diesel of carburateur zonder electronica.
Wat betreft uiterlijk heeft de 505 grofweg 2 soorten, met als grootste verschil het dashboard. Dat zijn de smaken ook verdeeld in, is toch iets waar je meest naar kijkt. In 1985 is het nieuwe dashboard geintroduceerd die (voor die tijd) nogal modern was, groot en met veel knoppen. Het oude dashboard wordt vaak als mooier gezien, is wat klassieker en minder plasticerig. De V6 is alleen maar als tweede type geleverd.
Al met al denk ik dat de sedan die het meest oplevert, een eerste type turbo injection of GTI is. Die zijn ook vrij zeldzaam. GL of GR heeft de 1800 of 2000 cc carburateur. Als die perfect zijn met weinig kilometers zijn die ook zeker wel wat waard. Als je de goede klant vindt, wil hij daar vast meer dan 2000 euro voor geven, maar ik zou geen 4 bak nemen, doet de 505 een beetje tekort. Als je een van voor 1982 met dieselmotor kan vinden, kan dat ook leuk zijn. Dan spreek je weer een heel andere markt aan. Die van mensen die belastingvrij in een betrouwbare comfortabele diesel willen rijden.
Kortom, voor alles is wat te zeggen, aanbod EN vraag zijn laag in Nederland, dus het is geen grote handel.
Voor 1983 had je alleen:
GL 1.8 basis
GR 2.0 met stuurbekrachtiging
SR 2.0 ook nog elektrische ramen
TI 2.0 Injectie nauwelijks opties (zeer kort geleverd)
STI 2.0 Injectie met wat opties
Van de GL, GR en SR had je ook diesel uitvoering. Misschien zelfs al een SRDTurbo (diesel met turbo, maar die doet niet heel veel)
Ik weet niet exact de opties uit mijn hoofd, maar SR en STI zijn wel de leuke uitvoeringen van voor 1983, maar doe mij maar een V6 automaat, die vind ik veel fijner.
Is zou me overigens niet kapot staren op voor 1983, tot en met 1987 zit in de overgangsregeling en wordt met een paar jaar ook belastingvrij, dus die raak je ook wel kwijt denk ik. Geldt niet voor de nieuwere diesels. Die raak je wel kwijt, maar dan naar Afrika.