Lijst verschillende uitvoeringen?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Lijst verschillende uitvoeringen?

Berichtdoor hugo » 05 maart 2022, 14:19

Beste allen.

Ik ben een half jaar in Portugal en denk erover om de 1-2-3 x dat ik terug moet naar NL een snoepje mee te nemen.
Wat ik een paar keer ben tegengekomen is een 505 benzine sedan van voor 1983 met zeer lage km standen voor onder de €2000,-
Lijkt me aantrekkelijk voor de liefhebber.
Ik kan ze op PT kenteken registreren en zodoende verzekeren en naar NL rijden.
Dus vraagprijs + onkosten en wat verdienen zit er dan wel in.

Kan iemand me helpen waar de meeste interesse in is wat betreft uitvoeringen?
Ja, ik snap dat een break GTDT of een V6 het beste verkoopt maar in de meer basisrange; What’s hot and what’s not?

Dank!
Hugo
Voorheen 504, 405, 305, 406, 307 en 205
Momenteel reizende in een Iveco 35-10 camper (1979)
Droomt van 504 break en 403/404/504 pick-up
hugo
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 19 jun 2004, 11:20
Woonplaats: groningen

Re: Lijst verschillende uitvoeringen?

Berichtdoor Brownie » 08 maart 2022, 00:55

De vraag naar 505's is niet erg groot, behalve de Breaks voor export. Voor wie een sedan zoekt, heeft een ieder eigen wensen. Sommige zoeken juist iets luxe dat een beetje vlot is (GTI, V6 of Turbo Injection). De ander wil juist liever simpele techniek in de vorm van een diesel of carburateur zonder electronica.

Wat betreft uiterlijk heeft de 505 grofweg 2 soorten, met als grootste verschil het dashboard. Dat zijn de smaken ook verdeeld in, is toch iets waar je meest naar kijkt. In 1985 is het nieuwe dashboard geintroduceerd die (voor die tijd) nogal modern was, groot en met veel knoppen. Het oude dashboard wordt vaak als mooier gezien, is wat klassieker en minder plasticerig. De V6 is alleen maar als tweede type geleverd.

Al met al denk ik dat de sedan die het meest oplevert, een eerste type turbo injection of GTI is. Die zijn ook vrij zeldzaam. GL of GR heeft de 1800 of 2000 cc carburateur. Als die perfect zijn met weinig kilometers zijn die ook zeker wel wat waard. Als je de goede klant vindt, wil hij daar vast meer dan 2000 euro voor geven, maar ik zou geen 4 bak nemen, doet de 505 een beetje tekort. Als je een van voor 1982 met dieselmotor kan vinden, kan dat ook leuk zijn. Dan spreek je weer een heel andere markt aan. Die van mensen die belastingvrij in een betrouwbare comfortabele diesel willen rijden.

Kortom, voor alles is wat te zeggen, aanbod EN vraag zijn laag in Nederland, dus het is geen grote handel.
Voor 1983 had je alleen:
GL 1.8 basis
GR 2.0 met stuurbekrachtiging
SR 2.0 ook nog elektrische ramen
TI 2.0 Injectie nauwelijks opties (zeer kort geleverd)
STI 2.0 Injectie met wat opties
Van de GL, GR en SR had je ook diesel uitvoering. Misschien zelfs al een SRDTurbo (diesel met turbo, maar die doet niet heel veel)
Ik weet niet exact de opties uit mijn hoofd, maar SR en STI zijn wel de leuke uitvoeringen van voor 1983, maar doe mij maar een V6 automaat, die vind ik veel fijner. :wink:

Is zou me overigens niet kapot staren op voor 1983, tot en met 1987 zit in de overgangsregeling en wordt met een paar jaar ook belastingvrij, dus die raak je ook wel kwijt denk ik. Geldt niet voor de nieuwere diesels. Die raak je wel kwijt, maar dan naar Afrika.
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3528
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: Lijst verschillende uitvoeringen?

Berichtdoor hugo » 09 maart 2022, 22:53

Dank voor je uitgebreide uitleg.
Hier kan ik wat mee!
Voorheen 504, 405, 305, 406, 307 en 205
Momenteel reizende in een Iveco 35-10 camper (1979)
Droomt van 504 break en 403/404/504 pick-up
hugo
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 19 jun 2004, 11:20
Woonplaats: groningen

Re: Lijst verschillende uitvoeringen?

Berichtdoor Tenmaru » 19 maart 2022, 23:30

Leuk idee, ik ben het helemaal eens met de uitleg van Brownie. Wil alleen nog toevoegen dat de nette staat van de auto het belangrijkste is. Ik heb zelf een 505 uit 79 zonder schuifdak, zonder stuurbekrachtiging en een 4 bak. Ik wilde een 505 en zodra ik deze zag heb ik hem gekocht, zo netjes als die van mij erbij stond zie je ze hier niet vaak. Volgens mij zijn de niet stuurbekrachtigde 505 trouwens voorzien van een iets groter stuur, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. In ieder geval heb ik nog geen één keer de stuurbekrachtiging gemist. Het is wat meer een klassieker zonder de opties, wat dus inderdaad weer een andere doelgroep aanspreekt. Zolang de auto maar netjes is vind je er wel een koper voor.

Het zijn in ieder geval fantastische auto's. Als ik jou was zou ik er één meenemen en dan niet verkopen :D

Ik heb heel veel 505 documentatie uit de verschillende jaren dus als je specifieke vragen hebt moet je ze maar stellen.
BMW 540i [2000]
Peugeot 505 GR [1979]

Peugeot 309 GT injection [1986] Verkocht
Avatar gebruiker
Tenmaru
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 29 jun 2013, 22:25


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten