Rapportje over staat van mijn 505 GTI uit 1985

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Rapportje over staat van mijn 505 GTI uit 1985

Berichtdoor A.BRANDHORST » 21 jan 2006, 14:27

Even een berichtje over wel en wee van m'n auto en staat :wink:

Mede omdat ik me ook graag hier wil thuisvoelen en dingen met elkaar delen zoals ik eigenlijk al doe op het AW-Forum..

Ik ben vandaag (zaterdag 21 jan) naar Peugeot geweest voor wintercheck, daar kwam het volgende uit naar voren:

-Handremkabels zitten waarschijnlijk vast (zijn beplakt met zwart tape, vroeger mocht dat, maar tegenwoordig is 't n afkeuringspuntje voor APK)
-Leiding van stuurbekrachtiging, lekt iets, waarschijnlijk een lek keerringetje..
-Roest (Peugeotmonteur dacht olie!!) in koelvloeistof, maar dat komt uit de motor volgens de garagehouder die m'n auto voorziet van z'n hoognodige beurten. (Maandagmiddag laat ik 't ff checken)
-Rechtsvoor is binnenkort een nieuw wiellager nodig, 't begint nu wat herrie te maken.
-Matige staat van olieleidingen, dwz hij zweet een beetje... (logisch , als jij 20 jaar hebt gewerkt zweet je toch ook ?)


Verder positief!!! Alles werkt verder nog, en ik heb weer verlichting op m'n dashboardklokje!!!

Oh ja!! Uitstoot van Co2 mag maximaal 1,5% zijn, maar is .... 3 % (Waarvan m'n garagehouder zegt: hmm, ik heb liever een auto met 3% uitstoot dan met 1,5 %, dat is beter voor stationair draaien v/d motor.)

Hij zei: bij de APK stellen we m ff anders af, nieuw brandstoffilter, luchtfilter, misschien nieuwe bougies, en je trekt 'm zó door de APK heen hoor (Gerustgesteld daardoor ben ik toch wel eerlijkgezegd) Bij de Peugeot zeiden ze: Als je voor je 505 hier je APK laat doen, wordtie bij ons niet goedgekeurd, vanwege CO2 uitstoot. (Mijn garagehouder meldt hem (de 505) altijd af aan 't eind van de dag, zo ongeveer 16:50 uur (tot 17:00 kun je n auto APK afmelden) , dan is 't risico op 'n steekproef minimaal. ('t blijft toch ouwe franse meuk tenslotte)
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor Gilletti » 21 jan 2006, 19:28

Dat zijn redelijk goede berichten.
Wanneer is de APK, heb je nog even de tijd om de onderdelen bij elkaar te scharrelen?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor A.BRANDHORST » 21 jan 2006, 21:12

juni.. dus zal wel lukken hoop ik. :oops:

wie dus iets kan betekenen (uiteraard eerlijke prijs) voor een medepeugeotbezitter, en zich geroepen voelt om te helpen kan me evt pb met een goed aanbod!
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor A.BRANDHORST » 25 jan 2006, 18:40

Er zit dus wél olie in de koelvloeistof .. :cry:

Nu staat de 505 dus compleet in de garagebox die ik heb.

Tot 17 februari niet meer mee rijden, 17 februari gaatie dus de garage in voor reparatie.

:x

Een klein gelukje wat nog overschiet, is dat hij nog niet is heetgelopen, en het waarschijnlijk van kort geleden is dat dit probleem is ontstaan.

Bij 191000 km's (kleine beurt) was het probleem er nog niet.

Bij 194350 (nu) ben ik erachter gekomen dat dit probleem er is.

Dus .. kan niet vreselijk ernstig zijn zou je denken.

Maar de 505 blijft mijn eigendom, en gaat absoluut niet weg.

Mocht iemand nog tips hebben voor reparatie / controle van draaiende delen die ook kapot zijn in de motor, hoor ik dat uiteraard graag!!
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor Mathieu » 28 jan 2006, 20:56

Hmmm: olie in de koelvloeistof is meestal niet zo'n fijn teken.
Heb je de kompressie al eens laten kontroleren?
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Berichtdoor A.BRANDHORST » 18 feb 2006, 00:55

De Peugeot is herboren..

Woensdagavond 15 feb geparkeerd bij de garage waar ik 't onderhoud van de 505 laat plegen, donderdag is 'tie de garage ingegaan, Om 14:00 uur is de motor opengemaakt, 16:00 uur was hij los, (ik was aan het werk, dus ik was hier geen getuige van.)

Enfin, vanmorgen om 09:30 uur was ik present bij m'n 505 ,de bovenste helft met het stuk van de koppen, lag op de werkbank, de koppen waren ietsjepietsje niet helemaal recht meer, maar niet alarmerend, dus geen koppen gevlakt,was duidelijk niet nodig, motor is nooit heetgelopen, bleek.

Er is een nieuwe kopset opgegaan, ook de koppakking, en de pakkinkjes zelf ook vervangen. Olie eruit gehaald, nieuwe olie erbij, de zuigers waren ok, de 2e zuiger van vooraf bekeken, had een heel klein beetje speling, in de trand van 0,1 mm of zo... meer niet. Motor zag er schoon uit.

Verder universele slangen (nieuw ) erop gedaan, oude waren nl. zacht.

8 slangenklemmen gebruikt daarvoor.

Radiateur leeg gemaakt, speciaal goedje erin gedaan om de olie "op te vreten"die in de radiateur aanwezig was, koelvloeistofreservoir leeg laten lopen, (er zat zo'n 5 % olie bij, meer niet) , wat betekent dat we / ik er vroeg bij was / waren. Systeem doorgespoeld met heet water, en eerst radiateur volgemaakt, toen reservoir met koelvloeistof, indicator gaf aan: kokende koelvloeistof na 10 min. stationair draaien, motor uit, weer koelvloeistof in radiateur gegoten, weer melding, auto schuin op de brug gezet (voorkant omhoog, achterkant naar onderen, wéér koelvloeistof bijgevuld, en toen geen melding(en) meer.


Om 17:15 afgerekend, direct van 's-Gravendeel naar Barendrecht en Ridderkerk gereden (normale motortemperatuur) ,dus totaal zo'n 55 km naar 's-Gravendeel heen en terug. In Rotterdam op de Sluisjesdijk volgegooid met Euro 98 loodvrij.. , 35 liter bijgetankt in jerricans, deze in garage gezet, en weer naar huis gegaan vanavond. Verjaardag van mn zusje gevierd, en om 22:30 naar Zuid-Beijerland gereden, (25 km), waar ik nu achter de computer zit.

Motor loopt rustiger, is ook stiller nu, dan eerst..

Over 1000 km, oftewel vrijdag 3 maart, terug komen om er 4 nieuwe bougies in te doen en oliefilter te vervangen , waarbij we gelijk controleren of eea goed resultaat heeft gehad. (Verwacht van wel)

Overigens: Totaalrekening voor 5,5 uur arbeid en materialen incl. Btw:

E 568,39.

Duur, maar minder dan voorafopgegeven prognose.

(Tanken was precies 100 liter, bij literprijs van Euro 98 loodvrij van 1,313.
Dus 131,30 Euri in totaal.

Tot zover.. update volgt uiteraard over 14 dagen!!
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor Idranor » 19 feb 2006, 22:56

The 505 is still alive! :wink:
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Mathieu » 26 feb 2006, 14:45

Gefeliciteerd!
Die kan weer heel wat jaren mee, en het is een absoluut goede investering!
Geniet ervan; zo'n 505 is toch een waanzinnig fijne voiture om het land mee te doorkruisen!

Waren pakkingen makkelijk te krijgen?
Het heeft mij voor de Turbo behoorlijk wat euri's, bloed, zweet en tranen gekost...
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Berichtdoor A.BRANDHORST » 27 feb 2006, 18:43

Tja... :roll:

alleen staat nu mn schuifdak nog open... op ongeveer 10 cm opening, hij ratelde al 2 maanden geleden, maar nu is er waarschijnlijk een kabeltje van het katrolletje afgegleden, hoe maak ik het hemeltje het beste los om dat te kunnen controleren???
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor ZEN » 04 maart 2006, 23:08

Amai, en toen werd het stil... :cry:
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Mathieu » 05 maart 2006, 01:00

Je kunt het hemeltje voorzichtig lostrekken, maar het materiaal is hardboard dus je kunt het beschadigen.
Sommigen lassen een soort platte 'vork' aan een schroevendraaier om te voorkomen dat je de bevestigingspluggen door het hout heen trekt.

Als ik het mij goed herinner moet je 'em aan de voorzijde los kunnen halen.

Als je het hemeltje eruit haalt, kun je het dak handmatig dicht doen.

De motor die de kabel bedient zit in de kofferbak aan de rechterkant (als je achter de auto staat).
Veel kans dat de plastic mantel gebroken is bij het motortje: iets waar iedere 505-rijder-met-schuifdak mee te maken heeft gehad.


Mathieu
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Berichtdoor A.BRANDHORST » 06 maart 2006, 07:51

hij zit weer dicht , met handmatige hulp, ging het toch weer electrisch dicht, is waarschijnlijk een slijtagegevalletje.. :roll: .. iig hij doet het nog, zij het met hulp... electrisch
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron