Bobine testen

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Bobine testen

Berichtdoor RobinHoed » 27 aug 2022, 21:34

Hallo,

Kan iemand mij (2 linker handen) uitleggen hoe ik kan testen of een bobine nog sterk genoeg is om een motor (203) aan te laten slaan.

Heb 2 andere liggen en geprobeerd, maar dat zegt niets natuurlijk want ken de geschiedenis niet (zaten in doos met onderdelen).

Kabels van verdeelkap vonken, maar vind het niet er niet echt krachtig uitzien.

Iemand een tip of trick om dit te testen?
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Bobine testen

Berichtdoor Michael » 28 aug 2022, 12:54

Beste Robin,

Koop een nieuwe ! Beru is top.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Bobine testen

Berichtdoor Nanno » 28 aug 2022, 14:59

Voor het testen van een bobine is speciaal meetgereedschap nodig. Beter is inderdaad om te vervangen. Jij hebt toch 123 ignition op je 203? Is toen de bobine niet vervangen? Dat wordt meestal wel gedaan. Anders inderdaad alsnog doen!
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Bobine testen

Berichtdoor RobinHoed » 28 aug 2022, 17:06

Nanno inderdaad vervangen met de 123 ontsteking maar dit is voor een andere auto.

Maar zal de bobine even in de sedan ervij zetten en aansluiten. Dan kan ik weer iets uitsluiten. Geen zin om lukraak onderdelen te gaan vervangen als ik evt iets kan meten.

Dus bij een bobine kan dit dus alleen met speciaal gereedschap duidelijk.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Bobine testen

Berichtdoor Nanno » 28 aug 2022, 17:59

Hier iets over testen, als je een multimeter hebt: https://www.oldtimeradvies.nl/bobine-va ... ntroleren/ .
Laatst bijgewerkt door Nanno op 28 aug 2022, 21:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Bobine testen

Berichtdoor Keezx » 28 aug 2022, 20:56

Welke spellingchecker maakt van multimeter mulimedia?
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Bobine testen

Berichtdoor Frank.04 » 29 aug 2022, 08:54

Met het bericht van Nanno is de vraag van Robin goeddeels beantwoord.

Zelf ben ik oom van mening: meten is weten!

Lukraak wisselen van componenten kan vaak goed resultaat geven, maar is ook een beetje onwetenschappelijk.

Nog twee toevoegingen:

In het artikel van de link wordt 3 Ohm genoemd als goede weerstandswaarde, maar dit is afhankelijk van de specificatie van de bobine.

Soms is deze 3, maar die kan ook 4 of 5 Ohm zijn.

Vergelijk dus de gemeten waarde met de fabrieksgegevens.

Verder wil ik wijzen op het feit dat een goede vonk van de bobine nog niet meteen betekent dat deze vonk ook in goede conditie bij de bougie belandt.

De vonk gaat door kabels, een koolstofstiftje met sleepcontact en een rotor die het weer (met vonkoverslag) doorgeeft aan contactjes in de verdelerkap.

Ook bougiedoppen zeker die van bakeliet zijn mogelijke bron van problemen.

Het zou mooi zijn wanneer je de kwaliteit van de bougievonk met een eenvoudig testje kon meten.

Ik houd me aanbevolen!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Bobine testen

Berichtdoor Michael » 29 aug 2022, 09:43

Meet dan bij een franse auto eerst maar eens of de 12 V echt 12V is, de contactsloten vreten zo wat spanning weg.
Ik meet dan tussen de plus van de accu en de plus van de bobine, wel onder belasting.
Bij problemen eenvoudig op te lossen door een relais te plaatsen.

Hebben we nu alles gehad?

ps wel NGK bougie's gebruiken.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Bobine testen

Berichtdoor RobinHoed » 29 aug 2022, 15:48

Bedankt allemaal, heb inmiddels wat huiswerk om te gaan uitvoeren.

Heb inmiddels wat filmpjes gezien hoe ik de bobine kan testen, hoe ik de kabels kan doormeten, hoe ik de bougies en condensator kan meten en hoe ik de accu belast en onbelast kan checken.

Dus even uitvogelen hoe de mulitmeter werkt en kan dan hopelijk een oorzaak vinden.

Bedankt voor de tip aangaande de bougiedoppen. Als meten niets laat zien kan ik die van de sedan even proberen inderdaad.

Zal in het weekend even een update plaatsen voor de andere 2 linkerhandigen in deze wereld en evt gevonden fabriekswaarden

Denk allen
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Bobine testen

Berichtdoor Mr.Drexciya » 29 aug 2022, 18:29

Nauwkeurig meten van de energie van de vonk gaat niet met huis-tuin-en-keuken apparatuur. Maar het kan wel theoretisch berekend worden. Voor de liefhebbers hieronder wat meer uitleg.

Op het moment dat de contactpunten sluiten (of de schakeltransistor bij een elektronische ontsteking) dan begint er vanaf nul een linear toenemende stroom I in Ampere (A) te lopen door de primaire wikkeling van de bobine naar massa. Die stroom is afhankelijk van de boordspanning in Volt (V) en de elektrische weerstand van de primaire wikkeling in Ohm (R). Hoe hoger de boordspanning en/of hoe lager de weerstand, hoe hoger de stroom die loopt. In formulevorm: stroom = spanning gedeeld door weerstand. Ofwel I = V / R. In dit verhaal doet ook de weerstand van de bedrading tussen accu en bobine mee, inclusief de contact-overgangsweerstand in een al dan niet rot contactslot. Die weerstanden moeten liefst zo laag mogelijk zijn anders komt er minder spanning op de bobine te staan met als gevolg een zwakkere vonk.

Op het moment dat de contactpunten openen zal de stroom door de primaire wikkeling niet verder toenemen. De hoeveelheid energie in Joule in de bobine is dan gelijk aan zijn zelfinductie in Henry (H) x de maximale stroom I in het kwadraat x 0,5. En die wordt nu overgedragen naar de secundaire wikkeling in de vorm van een hoge spanning die tussen de 15 en 25,000 Volt zal zijn. Die spanning meet je niet met een simpele multimeter want die kan dergelijke spanningen niet aan en zal daardoor direct defect raken. Bijv: zelfinductie = 0,1H en piekstroom is 4A. Dan is de opgeslagen energie gelijk aan 0,1 x 4 x 4 x 0,5 = 0,8 Joule. De zelfinductie kan gemeten worden met een inductiemeter en de maximale stroom met behulp van een oscilloscoop. Overigens, de fabrikant specifeert vaak alleen maar de weerstandswaarde van de primaire en secundaire wikkelingen, bijna nooit de zelfinductie.

Nu komt al die energie die opgeslagen is in de bobine niet terecht in de vonk bij de bougie. Ten eerste gaat zoals Frank al zegt een deel van de energie verloren in de onvermijdelijke vonkvorming tussen de rotor en de verdeelkap omdat daar altijd een miniem luchtspleetje tussenzit. Daarnaast snoepen de elektrische weerstand van de bougiekabel en een eventueel ontstoorweerstand in de bougiedop ook het nodige op. En als de bougiedop een te lage isolatieweerstand heeft dan gaat ook nog eens energie verloren.
Mr.Drexciya
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: Bobine testen

Berichtdoor Pininfarina504 » 29 aug 2022, 22:13

Mocht je al willen testen, zet de bobine welke je wil testen even op een goed rijdende auto, met goede bobine en evt. andersom.
Start en rijdt de motor warm en je weet het snel.
Iedere cm vonk overslag van bobinekabel naar massa is 10.000V hoogspanning.
Kun je rustig uitproberen.
In het slechtste geval bij lekkende kabel, een lichte schok, spanning hoog, stroom verwaarloosbaar.
Kijk wel altijd uit, door de schrik reactie raak je soms zomaar een draaiende deel, is me ook al meermaals overkomen.
Een normale bobine bij conventionele ontsteking, een super bobine wordt aangeraden in combinatie met 123 ontsteking, enige twijfel daaromtrent heb ik wel, want een 1,2,3 ontsteking kan maar 4 ampere schakelen

Aanvullend: Recentelijk heb ik super bougies van Bosch uitgetest, 504 gas auto weliswaar, na verloop van tijd de electrode, de puntvormige stift, opgesloten in de porseleinen behuizing komt los en als je pech hebt, komt deze in de cilinderruimte, dat had ik.
Geen aanrader dus, waren overigens hele dure bougies.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Bobine testen

Berichtdoor Mr.Drexciya » 29 aug 2022, 22:29

En dat is de meer praktische aanpak. Dan kan prima zonder de achterliggende theorie te doorgronden ;-)
Mr.Drexciya
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: Bobine testen

Berichtdoor RobinHoed » 06 sep 2022, 23:48

Allebei zijn nuttig :-)

Na weken van frustratie is dit wel een heel leerzaam proces voor mij geweest en 2 linker handen nu zeker anderhalf geworden.

Een heel spoor van problematiek was eerder dit jaar al gevonden, aangepakt en opgelost. Dus als daarna (zelfs met hulp van Aart) de auto nog steeds niet wilt starten moet het een combi van factoren zijn natuurlijk.

Dus meten is weten en conclusie was eigenlijk al bobine vandaar de vraagstelling.

Aangezien ik de theoretische waardes van de bobine niet ken een kwestie van vergelijken met mijn ijkpunt met alles .... Marie Louise de sedan die het altijd doet.

Primaire spoel op buiten polen gaf 3.2 ohm (ook op de reserve exemplaren). De secundaire spoel gaf echter 4000 ohm in vergelijk met 9-10k op de overige. Dus vervangen.

Bobine kreeg trouwens verder netjes 11.8v en accu stabiel (met en zonder koplampen aan) met 12v. Condensatoren gaven gelijke waarden, geen foto van gemaakt, meen 3000 ohm, dus werkzaam.

2 bougiekabels (fysieke inspectie) waren niet echt goed, dus even alle kabels overgezet uit de sedan en 1 bougiepijp was discutabel dus ook overgezet.

Koolstift verdelerkap was eigenlijk helemaal weg. Ook bleek bij stellen vd ontsteking dat er spelling op de as zit en deze ook lastig te fixeren is. Achteraf gezien nog best knap dat de auto ooit in mijn stallingsgarage is aangekomen :-)

Maar goed de auto start en kan eindelijk rijden. Binnenkort even naar "de expert" om even alles na te laten lopen.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Bobine testen

Berichtdoor Nanno » 07 sep 2022, 10:36

Gelukkig is dat weer goed gekomen! Na alle beschouwingen over dit onderwerp kan de mijne er nog wel bij: Ik probeer altijd iedere weerstand in het secundaire ontstekingscircuit te vermijden. Dus bougies zonder ontstoringsweerstand, bougiedoppen zonder weerstand en koperkern bougiekabels. Voor de 203 gebruik ik het systeem met de bakelieten pijpen en veren niet. Ik heb op de bougies verlengstukken die op de Renault 16 worden toegepast geschroefd. Die zijn geïsoleerd. Daarop heb ik zelfgemaakte bougiekabels gemonteerd met lange bougiedoppen zonder weerstand. Kabels en doppen etc. te koop bij bijvoorbeeld Histoparts.
Morgen zal ik er foto’s van plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Nanno op 07 sep 2022, 19:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Bobine testen

Berichtdoor RobinHoed » 07 sep 2022, 18:56

Interessant Nanno,

Heb je wellicht een foto hoe dit er uitziet voor ons? Indien je foto plaatsen lastig vind kan ik dat ook faciliteren.

Nieuwe kabels ga ik in ieder geval voor beide bolides aanschaffen
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Bobine testen

Berichtdoor Nanno » 08 sep 2022, 08:52

Originaliteitfreaks moeten nu maar niet kijken: dit is mijn 203 onder de motorkap. De kenner ziet dat mijn stroomverdeler ooit verkeerd is uitgelijnd, hij staat 180 graden verkeerd t.o. van de nokkenas. Maar dat maakt voor de werking helemaal niet uit, natuurlijk wel de ontstekingsvolgorde 1-3-4-2 in acht nemen.
Afbeelding
Een bougieaansluiting in detail:
Afbeelding
De verlenger zit op de bougie geschroefd. Op de kabel zit aan de ene kant een rechte bougiedop en aan de andere kant een rubber kapje een een gesoldeerde aansluiting voor op de verdelerkap. De ronde dop voor de bougiekoker had ik nog van een oude Champion kabelset. Deze oplossing is erg ongevoelig voor storingen en eenvoudig zelf te maken.
Alhoewel.... de verkrijgbaarheid van deze eenvoudige onderdelen is wel een probleem tegenwoordig. Bij Histoparts is de rechte bougiestekker al een tijd niet op voorraad. Bij The Green Spark Plug is ook al veel spul een langere tijd niet leverbaar. De bougieverlenger is een origineel Renault 16 onderdeel. Ik zag dat het ook te krijgen is bij Der Franzose.
Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Bobine testen

Berichtdoor Frank.04 » 08 sep 2022, 11:59

Ha Nano,

Jouw verdeler in de juiste stand krijgen is vijf minuten werk.

Gewoon 180 graden draaien en de tegenover elkaar liggende bougiekabels wisselen.

Maar ja, je bent natuurlijk geen originaliteit freak...
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Bobine testen

Berichtdoor Nanno » 08 sep 2022, 12:32

Beste Frank, zo eenvoudig is het helaas niet. Of ik begrijp jou verkeerd... Misschien heb ik het "probleem" (maar ik vind het eigenlijk geen probleem) niet goed benoemd. De aandrijving van de verdeler die gecombineerd is met die van de oliepomp, is 180 graden verkeerd uitgelijnd. Als cilinder 1 in de compressiestand staat moet de rotor naar kabel 1 wijzen, maar hij wijst naar kabel 4. Als ik dat wil corrigeren moet ik de oliepomp lossen en de boel goed zetten. Als ik jouw suggestie volg komt de kabelaansluiting van de verdeler aan de verkeerde kant te zitten. De hele verdeler 180 graden omzetten gaat natuurlijk niet, de inkeping (spleet) van de aandrijving is excentrisch.
Ik ken de historie van deze motor helaas niet. Zo zit ook het vliegwiel verkeerd gemonteerd zodat de ontsteking afstellen met de pen in het vliegwiel niet werkt.
Maar het is een prima motor die uitstekend functioneert!
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Bobine testen

Berichtdoor Frank.04 » 08 sep 2022, 19:41

Dan heb ik jou verkeerd begrepen.

Ik nam aan dat je bedoelde dat het verdelerhuis foutief stond ten opzicht van het blok.

Maar dat is dus wel goed!

Wat is er dan verkeerd volgens jou?

Toch niet alleen maar de plaats waar de bougiekabels uit de verdelerkap komen?

In dat geval heb je gelijk, dat is alleen te corrigeren binnen in het blok.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Bobine testen

Berichtdoor Nanno » 08 sep 2022, 21:07

Bij het in elkaar zetten van de motor na revisie (door de vorige, voor mij onbekende eigenaar) is de aandrijfas van de oliepomp 180 graden verkeerd gemonteerd, in jargon de kleine D boven in plaats van beneden. Zie tekening:
Afbeelding
Maar het wordt nu wel erg off-topic, waarvoor excuses!
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Bobine testen

Berichtdoor RobinHoed » 08 sep 2022, 22:57

Nanno bedankt voor de foto's en de uitleg !!

En van mij mag het offtopic hoor. Helpt bij het feit dat je niet altijd uit kunt gaan van de theorie en boekjes waarden.

Zo wordt Edward helemaal gek van mijn Sedan die perfect loopt bij 17 graden voorontsteking. Als je deze met stroboscoop op 8 graden zet na markering 0 punt loopt de auto voor geen meter. Waarschijnlijk ook vliegwiel die verkeerd geminteerd is, je weet het niet.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Bobine testen

Berichtdoor jacqabe » 10 sep 2022, 15:28

Bij mijn 403 klopte er ook niks van. Enige tijd geleden een nieuwe koppelingsplaat gemonteerd en toen gelijk ook het vliegwiel er op de juiste wijze op gezet. Is volgens mij een veel gemaakte fout.
Nu kan het beroemde 8mm pennetje ook weer in het vliegwiel t.b.v. de basisafstellingen.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Bobine testen

Berichtdoor RobinHoed » 13 sep 2022, 13:23

Lucky you

Deze 53'er heeft dat bekende gaatje niet. Waarschijnlijk vanwege 1e type versnellingsbak.

Dus in dit geval een breinaald in 1e cilinder gat gestoken en 3mm onder hoogste puntgaan zitten.

Nu dat de motor loopt binnenkort even heel nauwkeurig gaan meten en punt markeren en met de stroboscoop aan de slag.

Ga denk ik even langs Edward die spullen heeft die ik niet heb , zie foto :-)

https://peugeauto.nl/reparatietips/onts ... 04-en-504/

Afbeelding
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 7 gasten