info nodig over de claxon van een 205!

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

info nodig over de claxon van een 205!

Berichtdoor MarkVDE » 04 jan 2022, 15:31

De claxon van mijn 205je was een halfjaartje afwezig: bij het verwisselen van wat lampjes van de tellers, gaf het ding de geest...
Òf het lag aan de hoorn zelf,
òf aan de stuurstengel,
òf aan de bedrading...
Gelukkig was het het eerste: Koplampje eruit, toeter eraf, en alles maar weer goed schoonborstelen. Ik heb alle contacten en de stekker goed schoongemaakt,
en de unit van Bosch zelf ook even gewassen. Hij doet het weer, maar:
A. hij klinkt hilarisch: de toon is onvast, klinkt als een misluktee gans. Hier is een videootje: https://youtu.be/8z4SRc7thvw
B. Deze 28 jaar jonge claxon is waarschijnlijk dus aan het eind van zijn Frans
C. het toeteren van de 205 was altijd als wat knullig. Met zo'n zwak hoog toontje gaat er niemand uit je weg, ze vallen hoogstens om van het lachen..

Als er dus een nnieuwe op moet, hebben jullie suggesties voor een vervanger? Als het even kan wil ik dan een wat indrukwekkendere hoorn, die wat volwassener klinkt.
Zijn die van een 206, 306, of 405 en 406 wat substantiëler, en passen die op een 205?
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: info nodig over de claxon van een 205!

Berichtdoor EJH405 » 09 jan 2022, 01:39

Dat klinkt wel hilarisch ja. Helaas wel een apk afkeur-punt. Er zouden twee claxons moeten zijn, een hoge en een lage.
Ik heb een gebruikte en geteste set claxons voor de 405 over, zelfde jaartal, montage is identiek, ik denk dat ze qua stekkertjes ook identiek zijn, evt heb ik er oude kabels bij. Bij interesse stuur me een pb.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: info nodig over de claxon van een 205!

Berichtdoor MarkVDE » 11 jan 2022, 11:10

Hij doet het weer steeds beter! Dit is weer bijna terug naar normaal denk ik, wat zeggen jullie?
(Dan wil ik miss nog steeds wel een lage toon erbij, als dat kan. GTI'S en Gentry's hadden een zwaardere hoorn, daar moet ik dus nog even naar kijken)

https://youtu.be/1doKbNQ-x9E
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: info nodig over de claxon van een 205!

Berichtdoor Mr.Drexciya » 11 jan 2022, 19:34

Soms hebben claxons een stelboutje. Allicht heeft die van jou dat ook. Draai er maar eens ietsjepietsje aan met een steeksleuteltje om te kijken of het die dan harder of zachter klinkt. Dat kun je het beste met twee man doen: iemand die de in de auto de claxonhendel indrukt en een ander die dan tegelijkertijd aan dat stelboutje draait.

Hier een voorbeeldplaatje: https://cdn.motordoctor.de/thumb?id=853 ... f=94077817
De stelbout zit hier half achter de ijzeren beugel verscholen.

Let er wel op dat de steeksleutel tijdens het draaien niet tegen de metalen bevestigingsbeugel komt: kortsluiting!
Mr.Drexciya
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: info nodig over de claxon van een 205!

Berichtdoor MarkVDE » 13 jan 2022, 21:49

Mr.Drexciya schreef:Soms hebben claxons een stelboutje. Allicht heeft die van jou dat ook. Draai er maar eens ietsjepietsje aan met een steeksleuteltje om te kijken of het die dan harder of zachter klinkt. Dat kun je het beste met twee man doen: iemand die de in de auto de claxonhendel indrukt en een ander die dan tegelijkertijd aan dat stelboutje draait.

Hier een voorbeeldplaatje: https://cdn.motordoctor.de/thumb?id=853 ... f=94077817
De stelbout zit hier half achter de ijzeren beugel verscholen.

Dank je! Ik had al geen idee waat die bout voor was, ik zal er dit weekend even aan prutsen!
In een kleintje als een 205 wil je wel een beetje gehoord kunnen worden, voor je eigen veiligheid :mrgreen:
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten