Beste forumlezer
Ik heb een peugeot 4061.8 16v break uit 2001.
Fijne auto maar helaas 2 problemen
1ste is het belangrijkste voor mij op te lossen. De auto wil niet echt lekker optrekken hij doet het wel maar het lijkt alsof de motor gesmoord wordt.
Daarnaast loopt ie niet lekker tussen de 2200 en 3000 toeren daarna lijkt hij ineens weer te ademen. Bij dit toerental lijkt het ook zo te zijn dat hij echt hikt en stoot af en toe.
Wat heb ik hier zelf al aan gedaan.
1 bobine en bougiekappen schoongemaakt zaten vol met olie.
2 bougies ook allemaal verwijderd zaten ook vol met olie
3 gecontroleerd na een paar dagen of het nog steeds schoon was en dat was het geval.
4 Altijd goede benzine getankt en niet die schrale benzine van nu
Geïnformeerd bij een Peugeot specialist in Hilversum en die zei het zou de map sensor kunnen zijn.
Hier op dit forum gezocht en op problemcar en daar komt het bobine verhaal veel naar boven als oorzaak of het gasklephuis.
Wat wil ik nu
Ik wil liever vermijden domweg onderdelen te gaan vervangen omdat dit het wel eens zou kunnen zijn. Kortom ik zoek hulp bij het stellen van de juiste diagnose.
Ik ben bereid hier een vergoeding tegenover te stellen.
Het lastige voor mij is alleen dat een een oudere auto is en mijn budget is niet zo groot als dat van de Nederlandsche bank ik heb namelijk geen geldpers staan.
Kortom de uitdaging is het vaststellen van de oorzaak.
Probleem 2
De airco werkt niet
Wat heb ik hier zelf al aangedaan
Condensor vervangen en laten afvullen
Spanning gezet op de airco pomp direct en toen deed deze het en de airco ging toen ook koelen.
Maar via het knopje op het dashboard schakelt deze niet in.
Weer fora afgespeurd
Bsi probleem wordt veel gezegd
De peugeot man uit Hilversum beaamde dit en zei dat er vaak vocht in loopt.
Bsi gedemonteerd zag er absoluut niet aangedaan door vocht uit. Was wel al eerder gedemonteerd vermoed ik.
Bedrading gecontroleerd onder de auto
Bij het oliefilter zit een stekker vd airco pomp zag er goed uit
Er zit een blauwe stekker bij een aircoleding die was wat vies heb ik schoongemaakt
Er was nog een stekker ziet er niet slecht uit
Onder de accubak zit een grote ronde stekker en die leek in orde
Eigenlijk geld voor mij hier hetzelfde. ik wil best de bsi opsturen en laten reparen maar wil ik graag weten of het daadwerkelijk in de bsi zit.
In de bsi schijnt namelijk een relais te zitten dat vaak stuk gaat.
Maar het kan ook zomaar in de bedrading zitten.
Kortom ook hier zoek ik hulp van iemand die weet hoe het schema in elkaar zit en daardoor op de juiste punten kan meten of iemand die ervaring heeft met dit probleem.
Ik kan natuurlijk een direct draadje trekken van de pomp naar een schakelaar maar dat wil ik niet. Zo was het niet origineel en ondanks dat de auto oud is vindt ik het een gepruts oplossing. Daarnaast weet ik niet of de koeling dan wel correct aanslaat.
Ik ben benieuwd wie me bij dit probleem kan en wil helpen.
Met vriendelijke groet
Laurens