407 1.6hdi start niet, zekering 8 steeds kapot

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

407 1.6hdi start niet, zekering 8 steeds kapot

Berichtdoor roland101 » 17 jan 2019, 17:42

Goedemiddag allemaal,

Ik heb zelf geen peugeot maar ik pas even op de 407 1.6Hdi uit 2006 van mijn schoonvader.
Hij had al te kennen gegeven dat hij problemen met de wagen had. Wagen wil soms niet starten en dan blijkt zekering 8 van de zekeringkast onder de motorkap naast de accu steeds doorgebrand te zijn. Na vervangen van die zekering (20amp) doet hij het weer tot hij weer na een paar keer de geest geeft. Even vlug wat op internet zitten kijken en zekering 8 zou voor het startrelais zijn. Ben verder helemaal niet thuis in Peugeots ( ook geen boekje in de auto) dus ik dacht ik ga naar de kenners.
Lees links en rechts op internet wel wat over zekering 8 maar heeft iemand hier ervaring mee? Is dit echt een probleem van een defecte starter of zijn er nog andere opties?
Heb zelf namelijk wel eens een 206 1.4 gehad die een maand bij de garage stond omdat hij niets meer deed tot ik er zelf via internet achter kwam dat bepaalde modellen wel eens last hadden van een simpele kabelbreuk in de kabelboom naar de ecu. Stelt niets voor maar niet te vinden als je er geen rekening mee houd. Wellicht dus ook een quick-fix voor dit probleem.
Hoor graag jullie suggesties.
Vriendelijke groeten!
Roland
roland101
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 17 jan 2019, 17:03

Re: 407 1.6hdi start niet, zekering 8 steeds kapot

Berichtdoor Maarten Deen » 18 jan 2019, 08:50

Ik zou gokken dat het startrelais dan kortsluiting maakt als je start, waardoor er een te hoge stroom vloeit en de zekering stuk gaat.

Zie ook dit topic: http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewto ... 31&t=26014
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten