406COUPE storing acculaadstroom & accu drain via dynamo?

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

406COUPE storing acculaadstroom & accu drain via dynamo?

Berichtdoor eddie053 » 27 jun 2026, 15:05

beste forumleden

ik zit met een elektrisch probleem met mijn 406 coupe waar niemand lijkt uit te komen, hopelijk hier meer geluk.
het begon met een melding 'storing acculaadstroom'

ik ging gelijk hiermee naar mijn eigen garage, het probleem is dat de accu 'leegloopt' bij het uitzetten van de auto, opladen van de accu tijdens rijden gebeurt wel.
ze vervingen de accu, probleem hield aan, toen ook de dynamo vervangen, geen resultaat.

vervolgens zei mijn eigen garage, kom hem maar ophalen, wij weten het ook niet meer.
ik ben toen met de auto naar een peugeot garage gegaan ver bij mij uit de buurt die eerder mijn ecu en bsi succesvol heeft vervangen, ook deze hadden moeite het issue op te lossen.
van hun uit is de auto naar een 406 coupe kenner gegaan, deze concludeerde dat als de dynamo word ontkoppeld het lek ophoud.

probleem opgelost zo leek het, maar bleek toch niet te kloppen na vervangen van ook deze nieuwe dynamo, inmiddels hebben er 3 dynamos ingezeten maar probleem houd aan, de auto staat er inmiddels een half jaar.

heeft iemand een zelfde probleem meegemaakt? het lijkt me vreemd dat ik de enige ben met deze issues.
eddie053

Re: 406COUPE storing acculaadstroom & accu drain via dynamo?

Berichtdoor Mr.Drexciya » 02 jul 2026, 09:21

Dit moet systematisch worden aangepakt. Koppel de pluskabel van de accu los en meet de ruststroom in mA vanuit de accu pluspool naar de losgekoppelde pluskabel met een multimeter. Enkele 10-tallen mA in rust in normaal. Bij hoger verbruik gaat een verbruiker niet volledig uit danwel in standby. In dat geval een voor een zekeringen trekken en weer terugplaatsen om te kijken of er een significant verschil optreedt in ruststroom. En indien ja dan nalopen welke verbruikers achter die zekeringen zitten. Dit geldt ook voor de ingebouwde spanningsregelaar in de dynamo. Er zitten zekeringen in zowel de voetenruimte als onder de motorkap.

FWIW: in mijn coupe gaat na afzetten contact sporadisch de radio niet uit en kan deze niet met de aan/uit knop uitgezet worden. Of de radio gaat wel uit maar de oranje achtergrond blijft branden. De desbetreffende zekering even eruit en er weer in danwel accu even afkoppelen lost dit probleem op.

Of de accu wordt opgeladen is gemakkelijk te meten: accuspanning bij draaiende motor moet tussen de 13,5 ... 14,5V liggen.

Zomaar blind dynamo's vervangen lijkt me een teken van ondeskundigheid...
Mr.Drexciya

Berichtdoor eddie053 » 02 jul 2026, 10:37

Mr.Drexciya dank voor de snelle reactie

allereerst goede naam, ben zelf ook Drexciya liefhebber, staat geregeld op in de auto haha.
helaas ben ik zelf totaal niet technisch dus moet afgaan op wat de experts denken dat de issues zijn.
mijn eigen garage ging het snel de pet te boven, vandaar dat ik weer naar een peugeot expert ben gegaan die me eerder uit de brand heeft geholpen (ecu/bsi vervangen)
ik zal je reply terugkoppelen naar ze, ben benieuwd in hoeverre ze ook deze aanpak (deels) hebben uitgevoerd.
hopelijk kunnen ze hiermee uit de voeten, fijn dat er in ieder geval iemand is met kennis van zaken en soortgelijke issues.super bedankt!
ik sta altijd open voor meer info en kennis zodat ik bij het volgende ding beter weet wat het euvel dan is, de spoeling qua kennis word dunner aangaande de 406 coupe, dus nogmaals dank.
eddie053

Berichtdoor Mr.Drexciya » 06 jul 2026, 07:32

Graag gedaan :-) Laat ons maar weten of en hoe het opgelost is.

Mvg,
"Gerald Donald"
Mr.Drexciya

Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen