Probleem met schakelen 307

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Probleem met schakelen 307

Berichtdoor Sergio91 » 26 maart 2023, 14:08

Hallo mede forumleden,

Ik heb sinds een weekje een Peugeot 307 1.6 benzine uit 2001 gekocht om er lekker mee van A naar B te rijden. Auto heeft 2ton op de teller. Heb er in de eerste week veel korte afstanden mee gereden. Ik moet zeggen hij rijdt en schakelt echt fijn.
Nu komt het hele gezeur…

Gisteren heb ik er een lange rit mee gereden. Retour ongeveer 160 kilometer. Op de heen weg was er niets aan de hand echter op de terug weg ging ik van de snelweg af en merkte toen ik de koppeling indrukte dat hij vrij soepel/licht was. Tot mijn verbazing kon ik ook niet meer schakelen net voor de stoplichten. Ik liet mijn voertuig uitrollen en heb een paar keer de koppelingspedaal in getrapt en omhoog laten komen en kon daarna weliswaar met moeite in de versnelling krijgen.
Ben tot aan huis gereden met paar keer hetzelfde gezeur.

De volgende dag koude start en hij schakelde weer als een zonnetje. Heb hem ff warm gereden en hetzelfde probleem begon weer. Koppeling voelde weer heel licht/soepel aan en hij schakelde heel zwaar/bijna niet.

Ik ga sowieso naar de garage maar heeft iemand tips of herkent iemand dit probleem? Wil namelijk niet direct volledig koppeling vervangen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Sergio91
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 26 maart 2023, 13:52

Re: Probleem met schakelen 307

Berichtdoor Doornekamp33 » 26 maart 2023, 19:14

Kans dat het de koppeling is is groot, maar je kan eerst eens de vloeistof van de koppelingscilinder verversen, zelfde potje als de remvloeistof.
Handmatig doen, koopeling indrukken en vasthouden, ontluchtingsnippel op cilinder losdraaien tot de hevel terug is gekomen, koppelingspedaal rustig met de hand omhoog trekken en dit minimaal 6 x herhalen, en het rempotje in de gaten houden en zonodig bijvullen.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten