4hp22 bak in 504 sedan.

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

4hp22 bak in 504 sedan.

Berichtdoor marcel p » 31 dec 2019, 21:12

Hallo,
Heb een 504ti van 1979. Deze in het verleden omgebouwd naar automaat met de 3hp12 bak.
Binnenkort heb ik de beschikking over een 505 automaat van 1989 met 4hp22 bak.
Wil eigenlijk deze bak in de 504 bouwen. Wie heeft hier ervaring mee? Heb ik genoeg ruimte in de transmissietunnel?
Auto was oorspronkelijk handgeschakeld en de nu geplaatste bak heeft niet veel ruimte...
Weet dat de 4hp22 bak langer is en dat ik dus cardanas moet overzetten. Mogelijk is ook de eindoverbrenging anders?
Mogelijk is er dan nog een probleem met de tellerkabel en overbrenging?
Past de bak aan de xn2 motor?
Hoop dat iemand hier iets meer van weet.

Voor iedereen alvast een goed 2020.
Marcel.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: 4hp22 bak in 504 sedan.

Berichtdoor marcel p » 14 maart 2020, 00:52

Hallo,
Inmiddels zit de automaatbak in de 504 en het rijd perfect.
Moet nog een paar dingen afwerken.
Het grootste probleem is de tellerafwijking. Bij de 4hp22 gaat het niet om losse tandwieltjes zoals bij de 3hp12 maar om een asje waar het tandwieltje op vast zit.
In dit asje gaat de tellerkabel. Wie weet of er een ander tandwiel gebruikt kan worden om de teller iets nauwkeuriger te krijgen?
Heb nu een grote afwijking bijv 100 echt is 70 op de teller.
Hoop dat iemand er iets meer over kan vertellen.
Marcel.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: 4hp22 bak in 504 sedan.

Berichtdoor jacqabe » 14 maart 2020, 20:11

70 i.p.v. 100 is echt een knappe afwijking. Er zijn er hier vast wel knappe koppen die een oplossing weten.
Zelf ben ik een 504 cabrio uit 1972 aan het restaureren. Omdat ik toch bezig ben zou ik hier wel een vijfbak onder willen hebben. Echter totaal geen ervaring mee, weet dus niet of het een grote klus is. Weet wel dat er mensen rondrijden waar het al gebeurd is dus het moet kunnen. Heb ook nog geen bak maar wie weet komt er iets op mijn pad terecht.
Mooi dat bij jou de bakombouw in ieder geval goed gelukt is, ook met de snelheidsmeter zal het wel goed komen.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: 4hp22 bak in 504 sedan.

Berichtdoor Walle69 » 16 maart 2020, 17:36

heb je een adapter moeten maken of zat de 4 bak al aan een XN? Mooi dat het gelukt is. Geen probleem met de ruimte?
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 4hp22 bak in 504 sedan.

Berichtdoor marcel p » 19 maart 2020, 20:59

Hallo,
Voor het tellerprobleem maak ik het tellermechaniek van de 505 in het dashboard van de 504. Moet hierbij wel wat onder uit het dashboard wegfrezen.
De schaalverdeling van de meters lijkt hetzelfde,dus moet er dan geen afwijking meer zijn. Het controlelampje voor dimlicht zal een andere plek moeten krijgen of ik laat het weg.
De bak komt van een xn1a motor en past zo op de xn2 motor. Ruimte in de tunnel is er genoeg,alleen bij de pook moet er een stuk uit de tunnel worden gehaald. Anders raakt de bak net de bovenzijde. Afdekplaat met pookaansluiting van de 505 moet er dan bovenop.
Tevens cardanbuis en cardan overzetten ivm andere overbrenging en langere bak. Voorpijp van de uitlaat moet ook aangepast.De orginele pijp raakt het carter van de bak. De 505 buis heeft een grotere flens.
Het meeste werk is de schakelpook overbouwen in de middenconsole van de 504. Het is veel meetwerk om de schakelstanden precies te laten samenvallen met de aanduiding op de grondplaat.
Het is allemaal goed te doen,maar het is allemaal niet in een dag klaar. Maar dat is de hobby...
Tevens loopt de auto nu veel rustiger met veel minder toeren.
Marcel.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: 4hp22 bak in 504 sedan.

Berichtdoor Walle69 » 21 maart 2020, 22:02

Leuk dat je dit allemaal doet! begrijp ik dus dat de XN1 ook met ZF4 in de 505 zat?

Ga zelf ook een ZF4 in mijn 504 break aut leggen (met V6). Dat kunstje met de pook moet ik ook misschien doen. I had gehoopt de 504 schakelstang aan te passen met ZF4 kogel en stelschroef er in te zetten. Ik heb het hele spul al een paar keer geproefpast en volgens mij is de tunnel net iets de smal. Er is heel weinig marge voor de stang. Ik heb ook de grondplaat van de 505 ook nog.

Rijdt de auto nu al? Met de 504 pook klopt het niet goed met de vertandingen van de 504 grondplaat?

Groet
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 4hp22 bak in 504 sedan.

Berichtdoor marcel p » 22 maart 2020, 09:55

Hallo Walle,
Weet niet of de tunnel van een break kleiner is. Denk het niet. Mijn auto had oorspronkelijk ook een handbak.
Het is wel krap,dat is waar. Je kunt de schakelstang net op de bak krijgen als deze onder de auto zit. Beter deze voor de montage er al op zetten.
Je moet het gat boven in de tunnel iets groter maken. Volgens de bovenplaat van de 505. De bak raakt nl. net de bodem.
Schakelindicatorplaat van de 504 gaat niet goed. De pook komt niet in de goede stand tov de indicatieplaat. Dus alles van de 505 moet erin. En dat is een geduldwerkje.
Het scharnierpunt van de pook tov de indicatorplaat moet precies goed zijn,anders komen de schakelaanduidingen niet goed uit.
Tevens moet je het tellermechaniek van de 505 overzetten in 504 dashboard. Er moet onderin het dashboard iets weggehaald worden.
Als je deze niet overzet heb je een afwijking van 30km/h te weinig. Dus dashboard goed bewaren.
Heb zelf de radiateur van de 504 gebruikt. Hier zat al een oliekoeler in.Heb de oliekoelerslangen verlengd van de zf4hp22.
Voor je project zou ik een grotere radiateur gebruiken.
Het is leuk werk. De meeste tijd zat in het dashboard en de aanpassing van de pook.
Als je de koppelomvormer uit de bak hebt,kijk dan goed uit met terugplaatsen. De nokjes op de koppelomvormer moeten precies in de oliepomp van de bak vallen.
Hij moet er diep genoeg in,anders past de bak niet vlak tegen de motor en druk je de oliepomp stuk. Zit de koppelomvormer nog in de bak en lekt de keering niet erg,dan mooi laten zitten.
Krijg je met de 6 cil. geen problemen met de uitlaatspruitstukken? Een 505 is nl. breder dan een 504.
Groet
Marcel.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: 4hp22 bak in 504 sedan.

Berichtdoor Walle69 » 22 maart 2020, 16:52

Ok, ik heb geen dash van een 505 (is wel aan te komen) maar misschien een andere oplossing met een overbrenging in de kabel.
Ik heb ook geen pook en plaat met de indicatie van de 505. Ik heb wel de kap over de tunnel waar de vertanding met pookstang opzitten. Dat wordt dus nog meer knutselen voor
mij. Mijn break is van origine een ZF3 automaat. Ik ga de radiateur met oliekoeler van een 505 V6 gebruiken. Ik denk dat ik of 604/504 V6 spruitstukken ga gebruiken of dat ik de voorpijpen van de 505 ga gebruiken maar dan ingekort. Iemand uit Kenia heeft me dat verteld dat het dan gaat. Maar ik weet dat er erg weinig ruimte is vooral aan de linkerkant.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 4hp22 bak in 504 sedan.

Berichtdoor Walle69 » 22 maart 2020, 16:55

Walle69 schreef:Ok, ik heb geen dash van een 505 (is wel aan te komen) maar misschien een andere oplossing met een overbrenging in de kabel.
Ik heb ook geen pook en plaat met de indicatie van de 505. Ik heb wel de kap over de tunnel waar de vertanding met pookstang opzitten. Dat wordt dus nog meer knutselen voor
mij. Mijn break is van origine een ZF3 automaat. Ik ga de radiateur met oliekoeler van een 505 V6 gebruiken. Ik denk dat ik of 604/504 V6 spruitstukken ga gebruiken of dat ik de voorpijpen van de 505 ga gebruiken maar dan ingekort. Iemand uit Kenia heeft me dat verteld dat het dan gaat. Maar ik weet dat er erg weinig ruimte is vooral aan de linkerkant.

De motorruimte van een gewone 504 is net zo groot als een 604 of 504 coupé/cabriolet waar het PRV ook in ligt. Dus dat gaat allemaal lukken, maar misschien niet met
505V6 spruitstukken, we zien wel. De koppelomvormer is er even uitgeweest, maar heb hem er weer ingedraaid en bak zit alweer aan de motor.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 4hp22 bak in 504 sedan.

Berichtdoor marcel p » 23 maart 2020, 18:45

Hallo Walle,
Je hebt ook de tellerkabel van de 505 nodig. Het aandrijfvierkantje is een paar tiende millimeter kleiner. 504 kabel iets afvijlen kan misschien,maar ben bang dat de kabel gaat rafelen. Overigens even een ander tandwieltje in de bak proberen wordt lastig. Het asje is een geheel met het tandwiel. Bij de 3 bak zijn de tandwieltjes makkelijk los te wisselen. Voor een andere overbrenging heb je dan een complete unit nodig. Hopelijk kun je het differentieel van de 505 op een of andere manier gebruiken. Dan heb je dit probleem niet.
Spruitstuk van een 505 4 cilinder is groter dan van de 504.(flens) Als dit voor de 6 cilinder ook zo is zullen ze de chassisbalk raken.
Heb je nog geen servicebox classic van peugeot? Dan kun je dit soort zaken makkelijk van te voren uitzoeken. Ben je beter voorbereid op verrassingen....
Groet,
Marcel.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: 4hp22 bak in 504 sedan.

Berichtdoor Walle69 » 23 maart 2020, 21:35

Ok, ik heb alle onderdelen digitaal toegankelijk voor 504, 505 en 604 plus een 504 V6 en 604 V6 bij de hand dus met die spruitstukken komt het goed
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 4hp22 bak in 504 sedan.

Berichtdoor Walle69 » 24 apr 2020, 21:21

Heb de pook van de 504 op de ronde (met een afgevlakte kant) plaat van de 505 gezet waar de pook in scharniert. Dan is de vertanding goed plus de chromen 504 pook staat mooi origineel. Die plaat past een op een in het gat van de 504 automaat. “Bolt-on”. Wat niet echt meer gaat kloppen is de PNR321 maar het lijkt er toch wel zeer op dat de 4 op de 3 komt te liggen. Als je beide vertandingen goed bekijkt. Leuk is dat de as waar de pook over scharniert exact gelijk is tot de vertanding van de arm aan toe. 1976 of 1989 het maakt niet uit.

De arm van de 505 komt met de kogel tegen de 504 tunnel aan en die moet dan dus ook verbreed worden ook omdat de bak gewoon meer ruimte nodig heeft. En daar is in het interieur wel ruimte voor.

Het inbouwen van een lange ZF4 bak in een break (versus sedan) heeft nog een ander gevolg behalve dat de buis en cardan ingekort moeten worden en dat is dat het ophangpunt van de achterkant van de bak naar achter moet dus er moeten nieuwe tapeinden en verstevigingen in de bodem aan gebracht woorden. De baksteun zit normaal vóór de pook in de tunnel gemonteerd. Even puzzelen dus.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten