Pagina 1 van 1

J7: wel remdruk, maar schakelen gaat niet. What's wrong?

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 18:03
door Jeetje
Vandaag geprobeerd om de J7 weer eens te starten. Dat lukte best vlot.

Toen ik 'm met draaiende motor in een versnelling wilde zetten, lukte dat echter niet. Wel als de motor uit staat. Ik heb ook gewoon remdruk en het vloeistofpotje is ook gewoon op niveau.

Wat kan er aan de hand zijn?

Ik heb vorig jaar voor de winter de camper gewoon rijdend en goed schakelend weggezet...

Re: J7: wel remdruk, maar schakelen gaat niet

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 19:01
door alberts
Ooit heb ik een auto met brandschade gekocht. Toen ik zover was dat de schade hersteld was, had de auto ongeveer een half jaar stilgestaan. Alles werkte, maar schakelen ging erg zwaar. Later bleek dat de spiebanen waar de koppelingsplaat op schuift aangeroest waren waardoor de koppeling niet vrij kwam.
Bij stilstaande motor was er niets aan de hand.

Als er een opening in de behuizing zit kun je misschien kruipolie op de spiebanen spuiten en de koppeling herhaald bedienen. Mogelijk geeft dat verbetering. Voor een definitieve oplossing moet de versnellingsbak eraf en de as geschuurd en gesmeerd.

Het is natuurlijk mogelijk dat de koppeling om andere redenen niet vrijkomt. Bij hydraulische bediening kan de slave cilinder lek zijn.

Re: J7: wel remdruk, maar schakelen gaat niet. What's wrong?

BerichtGeplaatst: 02 mei 2017, 00:49
door 403diesel
Ook mijn eerste gedachte, koppeling komt niet vrij. Verkleefd misschien?
Gaat starten in de versnelling met koppeling ingetrapt wel?

Re: J7: wel remdruk, maar schakelen gaat niet. What's wrong?

BerichtGeplaatst: 02 mei 2017, 08:20
door Jeetje
Ja, dat lukt wel.

Re: J7: wel remdruk, maar schakelen gaat niet. What's wrong?

BerichtGeplaatst: 02 mei 2017, 09:01
door Frank.04
Wel kunnen schakelen wanneer de motor stil staat en niet wanneer deze draait wijst naar een niet-vrijkomende koppeling.

Vastgeroest op de spiebaan komt zelden voor, verkleving van de plaat en de drukgroep/het vliegwiel regelmatig.

Remedie: start de auto in de versnelling met het koppelingspedaal ingetrapt. Ofwel de koppeling komt los, ofwel de auto gaat rijden.

In het laatste geval: houdt de koppeling ingetrapt en geef schoksgewijs gas (er moet niets in de weg staan natuurlijk); meestal komt de koppeling dan alsnog los.

Lukt het op deze manier niet dan wordt het sleutelen.....

Overigens begrijp ik de opmerking over remdruk niet, ik ga er van uit dat koppelingsdruk bedoeld wordt.