Raammechaniek gefixed met 3D printer!

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Raammechaniek gefixed met 3D printer!

Berichtdoor EJH405 » 08 jun 2019, 18:00

Ik had een elektrische raambediening voor mijn 405 op de plak liggen, echter het onderdeel dat het raam meeneemt was defect. Op het franse 405-forum had iemand het onderdeel gemodelleerd en op internet gedeeld. Met een FFF 3D printer heb ik het onderdeel geprint. Dit type printer stapelt laagjes van gesmolten plastic, ik heb ABS gekozen. Ivm de krimp van ABS had ik het model 1,5% opgeschaald. Het resultaat vind ik verbluffend goed: geheel functioneel zonder bijvijlen. Dat optimisme wou ik met jullie delen. Nu het slechte nieuws: het 3D modelleren van een onderdeel is wel een kunstje op zich, sommigen maken er hun beroep van, maar het is best te leren! Voor thuis kun je bijvoorbeeld TinkerCad of Onshape gebruiken.

Foto 1 : Halverwege het print-proces: je ziet dat de wanden massief geprint worden en dat daartussen een luchtige structuur gemaakt wordt. De stevigheid zit in de wanden en het scheelt veel printtijd, toch nog altijd 4 uur per stuk. Printen in het luchtledige gaat niet, dat is dus een probleem voor vormen die niet vanaf het print-oppervlak omhoog gaan. Onder die delen is een zogenaamde 'support-structure' geprint, dat is een zeer luchtige structuur die je met de hand kunt wegbreken.
Afbeelding

Foto 2: Het nieuwe onderdeel en vergelijking met het oude gebroken onderdeel.
Afbeelding

Filmpje: Het mechaniek werkt en gaat niet stuk als die met volle kracht in de eindaanslag loopt.
https://www.dnd.utwente.nl/~eppo/projects/Pug405/WindowLifter/VIDEO0019~3.mp4

Wellicht leuk om nog even te kijken naar een heel ander soort restauratie van een raammechaniek, waarbij ik een nieuw onderdeel gemaakt heb op een draaibank:
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=60&t=30070&p=289213#p289213
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Raammechaniek gefixed met 3D printer!

Berichtdoor borntobewild » 10 jun 2019, 13:31

Mooie oplossing weer!
www.peugeot405club.nl Voor de 405 liefhebber
Afbeelding
Avatar gebruiker
borntobewild
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 24 jun 2005, 15:33
Woonplaats: Utrecht


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten