bumpers spuiten

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

bumpers spuiten

Berichtdoor wowo » 19 sep 2006, 10:18

Mijn bumpers zijn behalve gedeukt (vind ik niet erg) enorm verkleurd. Als ik ze weer zwart (of donderkgrijs oid) heb dan ben ik eigenlijk prima tevreden. Ze zijn zo ver heen dat poetsmiddeltjes niet meer helpen.

Heeft iemand ervaring met het spuiten van bumpers, aan/afrader?
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Jeetje » 19 sep 2006, 11:36

Over welke auto praten we?

Het hangt af van het materiaal waarvan de bumper gemaakt is. Er zijn kunststoffen waar echt geen lak op houdt (ook niet met kunststofprimer), zoals bijvoorbeeld de zwarte plastic dorpels van de wat oudere Mercedessen.

Het gros van het plastic is echter best goed te spuiten.

Ga als volgt te werk:

- ontvet de bumper
- ruw de bumper op met (nat) schuurpapier ('matteren')
- ontvet de bumper nogmaals
- spuit de bumper met kunststofprimer (zorgt voor een hechtlaag tussen kunststof en lak)
- spuit de bumper af in de gewenste kleur (in meerdere dunne lagen)

Houd er wel rekening mee dat het kunststof van bumpers vaak een 'motiefje' heeft. Wil je dat helemaal strak krijgen, moet je behoorlijk schuren, anders blijf je dat motiefje in het eindresultaat terugzien, want je kunt een bumper niet zo 'vet' spuiten als plaatdelen: hoe dikker de laklaag op het kunststof hoe groter de kans op 'bladderen'...

Succes.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor wowo » 19 sep 2006, 12:50

Jeetje schreef:Over welke auto praten we?


De 305, hij bewijst zich als zo'n fijne auto dat ik het wel leuk vind om 'm een beetje te fatsoeneren.

Jeetje schreef:Houd er wel rekening mee dat het kunststof van bumpers vaak een 'motiefje' heeft. Wil je dat helemaal strak krijgen, moet je behoorlijk schuren, anders blijf je dat motiefje in het eindresultaat terugzien, want je kunt een bumper niet zo 'vet' spuiten als plaatdelen: hoe dikker de laklaag op het kunststof hoe groter de kans op 'bladderen'...


Dankjewel voor de tips. Ik wil het 'motiefje' juist blijven zien, ik ben dus niet op zoek naar een strak resultaat. Ik neem aan dat ik de bumper vrij grof moet schuren wil de primer pakken of niet?

Met grof schuren kan ik meteen een hoop beschadigingen wegwerken, vervolgens primeren dan fijn schuren en dan lakken?
Of moet de primer juist niet geschuurd?

Nou nog zoeken naar een beetje geschikte kleur, echt zwart is niet mooi denk ik.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Steven » 19 sep 2006, 13:00

Heeft een 305 geen metalen bumpers ?? En alleen de zijhoekjes in plastiek?
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor Jeetje » 19 sep 2006, 13:44

wowo schreef:
Jeetje schreef:Over welke auto praten we?


De 305, hij bewijst zich als zo'n fijne auto dat ik het wel leuk vind om 'm een beetje te fatsoeneren.

Jeetje schreef:Houd er wel rekening mee dat het kunststof van bumpers vaak een 'motiefje' heeft. Wil je dat helemaal strak krijgen, moet je behoorlijk schuren, anders blijf je dat motiefje in het eindresultaat terugzien, want je kunt een bumper niet zo 'vet' spuiten als plaatdelen: hoe dikker de laklaag op het kunststof hoe groter de kans op 'bladderen'...


Dankjewel voor de tips. Ik wil het 'motiefje' juist blijven zien, ik ben dus niet op zoek naar een strak resultaat. Ik neem aan dat ik de bumper vrij grof moet schuren wil de primer pakken of niet?

Met grof schuren kan ik meteen een hoop beschadigingen wegwerken, vervolgens primeren dan fijn schuren en dan lakken?
Of moet de primer juist niet geschuurd?

Nou nog zoeken naar een beetje geschikte kleur, echt zwart is niet mooi denk ik.


Je moet 'm nat schuren met hooguit korrel 800 (niet te grof dus), anders blijf je de schuurstreken zien en dat is al helemaal niet mooi!

Je zegt 'lakken'... Betekent dat dat je 't met een kwast wilt doen i.p.v. spuiten?

Koop dan geen autolak (die droogt te snel en heeft -als ie niet gespoten wordt- een veel mindere hechting). Koop dan een goede industrielak (bijvoorbeeld van Wijzonol): dezelfde karakteristieken als autolak, maar deze lak vloeit mooi uit, droogt trager en heeft betere hecht-eigenschappen. Bovendien is deze lak zeer stoot- en krasvast...

Afbeelding
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor wowo » 19 sep 2006, 19:25

Steven schreef:Heeft een 305 geen metalen bumpers ?? En alleen de zijhoekjes in plastiek?


Dat bedacht ik me ook nog! Zometeen maar even naar buiten lopen.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor wowo » 19 sep 2006, 19:27

Jeetje schreef:Je moet 'm nat schuren met hooguit korrel 800 (niet te grof dus), anders blijf je de schuurstreken zien en dat is al helemaal niet mooi!

Je zegt 'lakken'... Betekent dat dat je 't met een kwast wilt doen i.p.v. spuiten?


Ik bedoelde eigenlijk spuiten maar lakken lijkt me ook niet gek. Dank voor de tips, ik ga het een en ander uitzoeken en hopelijk binnenkort aan de gang.
Rijden zonder bumpers is zeker niet echt legaal he?
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Jeetje » 19 sep 2006, 22:18

Ja, hoor... Er hoeven geen bumpers op een auto te zitten en als alle verlichting nog gewoon aanwezig is en functioneert, is dat hartstikkel legaal!

Het kan zelfs een racy look geven!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor wowo » 19 sep 2006, 22:50

Jeetje schreef:Ja, hoor... Er hoeven geen bumpers op een auto te zitten en als alle verlichting nog gewoon aanwezig is en functioneert, is dat hartstikkel legaal!

Het kan zelfs een racy look geven!


Dat hoeft niet, als ze maar een week in mijn werkplaats kunnen liggen :-)
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bert » 20 sep 2006, 11:27

de 305 bumper is van metaal, alleen de hoeken zijn van (zwart) kunststof.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor wowo » 20 sep 2006, 11:41

Bert schreef:de 305 bumper is van metaal, alleen de hoeken zijn van (zwart) kunststof.


Vanmorgen even geklopt, metaal inderdaad. Weet iemand de kleurcode van de bumpers, ik heb het op het net nog niet weten te vinden.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Jeetje » 20 sep 2006, 12:20

Vanmorgen even geklopt


Hij stortte er toen toch niet af, hè? :lol:
(scheelt wel weer demonteren)
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor wowo » 20 sep 2006, 13:17

Jeetje schreef:
Vanmorgen even geklopt


Hij stortte er toen toch niet af, hè? :lol:
(scheelt wel weer demonteren)


Zeg! 8)

Solide wagen hoor, alleen de lak laat het her en der een beetje afweten
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor hansuperman » 17 okt 2006, 21:22

Ik weet niet of dit onderwerp nog gelezen word, maar ik heb vorige week de bumpers van mijn 305 zelf gespoten.. Waren eerder lichtgrijs dan het originele zwart.. De plastic hoeken en metalen bumper zelf zijn prima te spuiten. Wel goed kaalschuren en kwaliteit primer gebruiken! Kleurcode was voor mij niet erg belangrijk.. zwart is zwart.. 8)

Zie het resultaat:

Afbeelding
Peugeot to the bone...
Avatar gebruiker
hansuperman
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 16 okt 2006, 22:26

Berichtdoor Jeetje » 17 okt 2006, 22:23

Strak! :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor hansuperman » 18 okt 2006, 17:21

Dank u..! Dacht ik ook :D
Peugeot to the bone...
Avatar gebruiker
hansuperman
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 16 okt 2006, 22:26

Berichtdoor wowo » 18 okt 2006, 22:34

hansuperman schreef:Dank u..! Dacht ik ook :D


Bemoedigend! Eerst even CV en een nieuw toilet in m'n huis en dan de bumpers, hahaha.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast