koelfan doet het wel en niet?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

koelfan doet het wel en niet?

Berichtdoor e de grood » 11 jul 2023, 13:50

Mijn 106 fase 2 1100 cc benzine lijkt alleen nog op rijwind te koelen. De fan hoor ik nooit meer lopen, ook niet als ik bij warm weer, na bergop hem nog even stationair laat doorlopen, ook dan doet de fan niks. Heet genoeg toch zou je zeggen; rood lampje heb ik nog niet zien branden. Alles nagelopen en het volgende gevonden: er zit een sensor direct boven thermostaathuis, geel en paars draadje die hier uitkomen zie ik terug bij geel blokje (relais?) in zwart kastje rechtsboven de fan van waaruit voeding loopt naar fanmotor. Als ik de (koude) motor start en ik klik het stekkertje van sensor thermostaathuis AF, dan begint een paar seconden later de fan voluit te draaien; doet het dus wel, motor OK. Als ik het stekkertje (blauw) weer op de sensor zet dan houdt hij er een paar seconden later weer mee op. Het gekke is dat op de twee draadjes nooit spanning staat. Is dit soms onderbroken massa? Die zo gauw die onderbroken wordt een signaal uitzendt naar het relais? Ik kan niks anders bedenken, snap er niks van. Of zit de computer hier nog ergens tussen? Dank alvast voor meedenken!
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: koelfan doet het wel en niet?

Berichtdoor Jasper4980 » 11 jul 2023, 15:19

Hoi! Weet je zeker dat het lampje nog werkt? Die zit nij de nieuwere 106jes (heel handig) niet in de controlecyclus bij contact aanzetten.
Welk bouwjaar is die van jou?
Avatar gebruiker
Jasper4980
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 17 mei 2023, 10:23
Woonplaats: Haarlem

Re: koelfan doet het wel en niet?

Berichtdoor e de grood » 12 jul 2023, 09:21

Mijn 106 is van 2002. Het viel mij ook al op dat het waarschuwingslampje voor te hoge temperatuur niet in de controle zit bij contact AAN. Hoe kan ik nagaan of dat lampje het wel oet? Bij proefrit op helling bij heet weer is het niet gaan branden maar ik wist natuurlijk niet of de motor wel heet genoeg was.
Dank vast voor meedenken.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: koelfan doet het wel en niet?

Berichtdoor Jasper4980 » 12 jul 2023, 13:11

Bij een 2002 model is de kans groot dat de ventilator aangestuurd wordt door de ECU, en niet op een apart stroomcircuit (helaas)
Dit maakt het diagnostiseren wat lastiger
Het is wel vreemd dat er op die sensor geen spanning staat, maar toch reageert op connectie van de sensor. Weet je heel zeker dat er nooit spanning op staat? ook met motor aan? Het zou ook kunnen dat je voltmeter stuk is
Avatar gebruiker
Jasper4980
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 17 mei 2023, 10:23
Woonplaats: Haarlem

Re: koelfan doet het wel en niet?

Berichtdoor e de grood » 12 jul 2023, 13:30

Ja, met een ECU wordt het een stuk lastiger. Toch naar de garage? Daar is deze nog nooit geweest!
In stekkertjes zitten drie contacten waarvan er één leeg is. De twee anderen heb ik op spanning gecontroleerd met een lampje 12 v., dat het voor en na op de accu gewoon deed. Er kwam nooit spanning op, ook niet op contact, ook niet bij lopende motor. En toch; als de motor loopt en je haalt de stekker van de sensor af, dan beging de fan als een gek te draaien. Plaats je de stekken terug, dan stopt die. Verder zie ik de fan nooit meer draaien, ook niet bij hete motor. Maar het controlelampje op dashboard zie ik ook nooit branden, ook niet als ik denk dat de motor toch goed heet moet zijn.
Een mysterie dus.
Wat kan ik nog doen?
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten