Geschikte Motor 504 Coupé C12

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Geschikte Motor 504 Coupé C12

Berichtdoor BRAVOSON » 07 feb 2022, 20:05

Beste Forumleden,

Voor mijn 504 Coupé C12, 1972 1e serie, ben ik benieuwd naar de opties voor een ruilmotor of vervangende motor. Momenteel ligt er een 2.0l XN2 in, die een grote revisie nodig heeft. Daarnaast een vierbaks transmissie. Omdat revisie aardig wat kosten met zich meebrengt, ben ik benieuwd naar andere opties.

Derhalve ben ik benieuwd naar het volgende:

- welke motoren passen met weinig aanpassingen in de 504 coupé, 1e serie?
- welke versnellingsbakken passen daarbij?

Dank en groeten!
BRAVOSON
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 30 jan 2022, 15:39

Re: Geschikte Motor 504 Coupé C12

Berichtdoor Frank.04 » 07 feb 2022, 23:34

Je hebt een C12, daarin zit al het tweede type motor, nl de 1971 CC viercilinder met de KF5 injectie van Kuegelfisher.

Dit type onderscheidt zich van de 1800 motor door de iets geavanceerdere injectie met hoogteregeling.

Wat past er in:

Heel veel, zo ongeveer alle motoren van 404, 504, 505 en 604 zijn passend te maken, ook de versies met diesel, carburateur, vijfbak en/of automaat.

Maar hoe ver wil je gaan en wat hecht je voor belang aan originaliteit?

Zo op het eerste gezicht zou ik je adviseren om de bestaande motor op te frissen, zelfs een complete revisie is relatief eenvoudig te doen en dan behoud je de "matching numbers".

In tweede instantie zou ik een ander blok van hetzelfde type verwerven en pas daarna zou ik overwegen om grotere ombouwen te doen, zoals naar V6.

Ik heb vrijwel alle mogelijke ombouwen al eens gedaan, dus neem gerust eens contact op voor advies.

Met groet van Frank
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Geschikte Motor 504 Coupé C12

Berichtdoor BRAVOSON » 10 feb 2022, 18:43

Dank voor je antwoord en advies, Frank!

Originaliteit is mooi, en ik ben ook zeker van plan de huidige motor te behouden zodat ik altijd terug kan naar de originele staat.

Ik vrees echter dat de kosten van een revisie behoorlijk kunnen oplopen, mochten er meer zaken dan alleen een gescheurde koppakking aan het licht komen. Zo zat er altijd al een onverklaarbare tik in de motor.

Dus ik verwacht dat het inbouwen van een ruilmotor goedkoper kan zijn, maar ik hoor het graag als ik dat verkeerd inschat. Bovendien ben ik ook benieuwd naar combinaties die een verbetering zijn voor mijn 504 Coupé; die misschien meer vermogen geven of hem sportiever kunnen maken, of eventueel zuiniger en stiller. Daarnaast vraag ik me af of er 505 motoren zijn die een EURO-rating hebben waarmee ik kan anticiperen op huidige of toekomstige milieu-eisen. Al is dat misschien wat ver gezocht...

Maar uiteraard neem ik je advies graag ter harte. Ik zal sowieso inventariseren of er motoren beschikbaar zijn bij de Peugeot club, en zo hoor ik net zo graag of forumleden iets beschikbaar hebben. Dan kan ik altijd de afweging maken of een ruilmotor überhaupt een optie is.

Nogmaals dank en als ik vragen heb, neem ik graag contact met je op.

Hartelijke groeten,

Koen
BRAVOSON
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 30 jan 2022, 15:39


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten