Kachel afkoppelen?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Kachel afkoppelen?

Berichtdoor Martijn_vK » 03 mei 2021, 18:30

Mijn 104'tje heeft een scheur in het koelwaterbuisje van de cilinderkop richting de kachel. Is vorig jaar gebeurd tijdens het uit de auto halen van het blok. Buisje gesoldeerd, maar het is weer (erg) gaan lekken. Omdat ik zo niet kan rijden en even een quick fix nodig heb, dacht ik erover om het buisje maar af te zagen vanaf de scheur en hem af te doppen. Het is een blind buisje met dwars daarop een buisje richting kachelslang. Soort knietje dus. Precies op de verbinding tussen die buisjes is de scheur ontstaan.

Kan ik zomaar de kachel afkoppelen? Of is er dan bij gesloten thermostaat te weinig circulatie waardoor de druk te hoog wordt? Weet even niet of een gesloten kachelkraan de circulatie sowieso niet onderbreekt...

Anders druk ik er een paar silicone blindkappen op. Ik rij voorlopig toch alleen met buitentemperaturen die geen kachel vereisen.
Peugeotloos
Martijn_vK
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Doornenburg

Re: Kachel afkoppelen?

Berichtdoor A.B.203 » 04 mei 2021, 21:53

In principe kan je altijd een kachel loskoppelen. Je moet echter beide aansluitingen -aan en afvoer- bij de motor goed afsluiten OF met elkaar verbinden middels een slang.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Kachel afkoppelen?

Berichtdoor jacqabe » 05 mei 2021, 10:48

Ik heb altijd een paar van deze klemmen in de kofferbak van mijn 403 liggen. Heb al eens in Frankrijk gehad dat de kachelbediening vast zat en bij temperaturen van 25° plus is dat geen pretje.
Met deze klem de toevoerslang naar de kachel dicht geknepen.
Handig om een slang (tijdelijk) af te sluiten.
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Kachel afkoppelen?

Berichtdoor Martijn_vK » 06 mei 2021, 13:32

Dank voor de reacties! Ik ben vooral bang dat er gebrek aan circulatie ontstaat na het afkoppelen van de kachel. Er is op het huidige XZ5-blok bij gesloten thermostaat alleen flow mogelijk via de carburateur en via de kachel. Bij mijn vorige XW3 was er nog een extra slangetje terug naar het reservoirtje. Die ontbreekt op de XZ5.

Maar ik bedacht me al dat de kachelkraan evengoed dicht kan staan waardoor er geen circulatie is. En inmiddels heb ik enkele siliconenslangen gevonden waarmee ik het gescheurde buisje kan vervangen.
Peugeotloos
Martijn_vK
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Doornenburg

Re: Kachel afkoppelen?

Berichtdoor Martijn_vK » 13 mei 2021, 20:14

De kachelslang is weer gefixt. Het gescheurde buisje afgezaagd en een 90 graden slang erop. Met koppelstuk aan de originele kachelslang gemaakt. Eens kijken of dat zich goed houdt.
Peugeotloos
Martijn_vK
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Doornenburg


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten