Klepsteeldiameter en klepseals TU24

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Klepsteeldiameter en klepseals TU24

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 20 apr 2021, 20:57

Hoi!

Vorig jaar heb ik een TU24 cilinderkop uit een 205 1.3 Rallye volledig opgeknapt. Persen op lekkage, vlakken, kleppen inslijpen en schoonmaken. En nieuwe afdichtingen.
Na velen uren afstellen en in totaal zo'n 500km rijden, ligt de cilinderkop weer bij mij op de 'werkbank'. Dat is natuurlijk bijzonder snel maar goed, er komt nu een ander blok onder dus zijn we ook in de gelegenheid om eens goed te controleren of ik m'n werk aan de cilinderkop goed gedaan heb. :mrgreen:

Helaas zie ik achter op de inlaatkleppen weer dezelfde troep onststaan als die ik er 500km eerder vanaf geschraapt heb:
Afbeelding
Dit lijkt mij natuurlijk niet de bedoeling! En het lijkt mij dat dit duidt op aangekoekte olie.

Nou heb ik tijdens het rijden en afstellen nooit een blauwe walm of iets opgemerkt wat duidt op olie die wordt meeverbrand.
Maar wel: Ik heb de eerste de beste klepsteelrubbers erop gedrukt uit de online catalogus. Deze: https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/klepseals/c1976/klepsealset/p467691.html
Er staat expliciet motorcode TU24 bij vermeld, maar de toepasbaarheid is volgens de website enorm: ook voor vele andere TU-motoren.
Terwijl de TU24 dikkere klepstelen heeft (Ø8mm ipv Ø7mm) dan alle andere TU-motoren.. Dus gaat dit wel goed nou?

Tevens krijgen alle inlaatkanalen 100% schoon mengsel, de carteronluchting zit niet meer aangesloten, deze is nu atmosferisch dmv een klein filtertje op het kleppendeksel.

Dus wat zou hier nou mis kunnen gaan, waar komt die aanslag nou vandaan? Ik weet het even niet, als jullie me kunnen helpen, graag!

Groeten, Wout
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Klepsteeldiameter en klepseals TU24

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 20 apr 2021, 21:28

Trouwens, ik vind op dezelfde website nu een ander soort klepsteelrubber:
https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/klepseals/peugeot/205-ii-20a-c-bouwjaar-1987-06-1998-09/c1976-583-14539/klepsteelpakking/p1356246.html

Toepasbaarheid is een stuk beperkter, wat 205 betreft alleen toepasbaar op de XV, XW en XY kantelblokken, en daarnaast uitsluitend de TU24. Expliciet vermeld 8mm binnendiameter. Het type dat ik toen besteld heb heeft dat dan weer niet.
Dus ik denk dat ik die maar eens ga bestellen, al hoop ik niet dat dat de stuksprijs is maar ook een setprijs, ben ik momenteel aan het navragen.

Zou dat een verschil kunnen maken met de zwarte aanslag achter op de inlaatkleppen?
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten