Nokkenas stuk 504 ti.

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Nokkenas stuk 504 ti.

Berichtdoor marcel p » 16 jul 2020, 14:54

Hallo,
Mijn 504 liep de laatste tijd niet mooi. Er zat een luide tik in. Dus kleppen stellen.
Dat hielp niet. Heb contact gehad met Wim en hij vertelde dat de stoters en tuimelaars met name bij de ti inslaan.
Dus stoterstangen en tuimelaars wisselen. De bussen heb ik eerst laten zitten,want dan moet de kop los. Twee stoterstangen waren zichtbaar ingeslagen.
Daarna liep de motor nog niet goed en heb ik de kop gedemonteerd. Stoterbussen van de derde cilinder aangevreten. Eentje was zelfs hol ingeslagen. Nokkenas er dus ook uit en een nok beschadigd.
Van een andere motor de bussen eruit en allemaal goed. Ook deze nokkenas eruit. Tot mijn verbazing zat hier al een kleine beschadiging in op dezelfde nok!
Nokkenas is nog wel te gebruiken dacht ik,maar raar dat beide op dezelfde plek problemen geven.
Wie weet of dit een gekend probleem is en wat de oorzaak is? Heb drie jaar geleden een nieuwe oliepomp geplaatst ivm te lage oliedruk,maar dit speelt niet bij de andere motor.
Mijn vader heeft jarenlang in de Peugeots gezeten,maar dit had hij bij een 504 nog nooit meegemaakt.

Marcel.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: Nokkenas stuk 504 ti.

Berichtdoor johnssons » 17 jul 2020, 19:29

... de stoterbussen kunnen inlopen en uiteindelijk loopt de nokkenas ook in, verder slaan de stoterstangen in, er vormt zich een soort tepeltje op de ronde kop ... toch is dit niet echt een specifiek 504 probleem, het is vooral het gevolg van slecht en uitgesteld onderhoud vanaf de eerste kilometer .... op tijd olie verversen en oliefilter vernieuwen is gewoon een must ......
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Nokkenas stuk 504 ti.

Berichtdoor Frank.04 » 19 jul 2020, 11:58

Helemaal waar Johnssons!

Ik kocht ooit een 505 Familiale in Engeland met 300000 mijl op de klok.

Er was nooit iets met de auto gebeurd, maar de eigenaar ververste altijd de olie elke 3000 mijl en de filter elke 6000 mijl.

Hij sprak de historische woorden:

"Oil is the cheapest mechanic I know"

Kapotte stoterbussen heb ik overigens maar zelden meegemaakt bij de 504 motor.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Nokkenas stuk 504 ti.

Berichtdoor jacqabe » 19 jul 2020, 12:58

Frank.04 schreef:Hij sprak de historische woorden:

"Oil is the cheapest mechanic I know"

Prachtige uitspraak, eentje om in te lijsten!
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Nokkenas stuk 504 ti.

Berichtdoor marcel p » 20 jul 2020, 21:11

Hallo,
Ten eerste twijfel ik niet aan jullie kennis.
Toch blijft het raar dat dit mij dit overkomt en wel hierom.
Mijn vader heeft altijd bij Peugeot gewerkt en heeft deze auto van begin af aan in onderhoud gehad.
De eerste eigenaar heeft nooit op onderhoud bezuinigd.
Heb de auto in 1991 gekocht met 87000km. De teller staat nu op 148000km.
De olie zit er bij mij nooit langer in dan 5000km. Tevens iedere keer nieuw purflux oliefilter.
Snap dat uitgesteld onderhoud dit soort problemen kan geven,maar of dat hier van toepassing is?
Overigens ben ik alweer aan het opbouwen. Het wachten is nog op een paar pakkingen.
Groet,
Marcel.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: Nokkenas stuk 504 ti.

Berichtdoor johnssons » 20 jul 2020, 22:14

... jullie hebben natuurlijk gelijk .. maar het is echt een normale slijtage .... maar nog een kleine toevoeging .. verversen iedere 5000 of iedere 6 maanden als er alleen maar korte stukjes gereden werden... stadsauto's en bijvoorbeeld platformvoertuigen op Schiphol gingen echt iedere 6 maanden of zelf korter ... ik werkte bij Nefkens in Amsterdam, daarom Schiphol ... maar waar het nu om gaat is dat alles in goede conditie komt ... verhalen van vroeger gaan weinig helpen, er moet gesleuteld .. en ervaringen van nu moeten de Peugeot meer betrouwbaar maken ....

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Nokkenas stuk 504 ti.

Berichtdoor marcel p » 25 jul 2020, 16:00

Heb de 504 weer klaar. Loopt weer goed nu. Ook heb ik een andere cilinderkop gemonteerd. Bij 2 cilinders tussen de kleppen was het lichtmetaal erg gecorrodeerd. Tevens een scheur naar het bougiegat. Heb lang geleden een lekke koppakking gehad,mogelijk heeft het daar mee te maken.
Heb gelukkig voor dit soort dingen onderdelen genoeg.
De volgende klus komt er al weer aan. Heb nog een xn1a motor. Deze is nog goed,maar er is ooit water in gebruikt. Het is een grote troep rond de cilinders,dus deze gaan er ook uit. Goed schoonmaken en weer opbouwen.
Genoeg te klussen...
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten