Sinds enige tijd geeft mijn Peugeot 206 benzine, automaat, 1.6L 16v (http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=32019) een in mijn ogen ongewone uitlezing voor het momentane brandstofverbruik op de boordcomputer.
Bij wegrijden blijft die de eerste kilometers op ---,- staan en springt dan naar 12 tot soms 20 l/100km. Bij langzaam-, uitrijden komt hij niet onder de 6; gaat dan weer op ---,-. Bij min of meer cruise rijden komt hij wel netjes op 6 à 8, wat hij altijd al deed.
Ik merk niks bijzonders aan het brandstofverbruik qua tankfrequentie t.o.v. eerder (halve tank -20l- op 250 km).
In de voorafgaande twee jaar heb ik nooit gezien dat hij boven de 10 kwam. En kwam hij bij wegrijden snel op vanaf 0,3, en bij uitrijden tot zeker 0,3 alvorens op ---,- te gaan.
Een kleine amnese:
enige tijd terug
- Tijdens accelereren (snelwegoprit) een soort knal, tegelijk gaat motorlampje aan en klinkt een piep met STORING UITLAATGAS op de boordcomputer.
(handleiding: Als het lampje bij draaiende motor gaat branden, wijst dit op een defect in het injectie- / ontstekingssysteem of in de emissieregeling. De katalysator kan dan beschadigd raken).
- Die dag meerdere ritjes zonder problemen of veranderd rijgedrag gemaakt. Echter telkens bij starten komt piepje + melding en blijft motorlampje aan tijdens rijden.
- Na 3e keer starten/rijden (en tot heden) niet meer gezien en gaat motorlampje bij starten uit.
(Ik heb begrepen dat een melding na 3e keer starten verdwijnt bij tijdelijke storing.)
- Uitlezing OBD geeft als CURRENT FAULT voor alle 4 cilinders (X=1,2,3,4):
P020X - Aandrijflijn Injector Circuit - Cylinder X
4 dagen later
- OBD fault historie gerest; meldingen tot op heden nooit teruggekomen.
18 dagen later
- Voor het eerst valt ongewone uitlezing voor het momentane brandstofverbruik op.
(N.B.: Ik merk verder dus niks bijzonders aan het rijgedrag.)
Het valt me verder op dat de OBD (goedkoop Chinees Bluetooth modelletje) via "Torque" op mijn Android autoradio geen uitlezing voor een MAF-sensor geeft. Wél voor de inlaatluchttemperatuur (Intake).
Als ik de connector bij het luchtfilter losmaak valt die temperatuur weg en gaat de motor bij stationair draaien behoorlijk jagen. Er komt overigens geen foutmelding op de boordcomputer. Na heraansluiting is alles weer normaal. Nou ja, behalve de l/100km dan.
Zie ik spoken of is er misschien toch iets niet helemaal lekker met het motormanagement?
Weet iemand hoe die l/100km gemeten wordt en heeft het verband met het motormanagement of is het iets totaal aparts?