Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door EJH405 » 23 jun 2018, 13:23
Welke ervaringen heb je met apparatuur voor het meten van de spanning van riemen?
[*] c.tronic g2 105.5 (Peugeot 9797.70) : laats ging er nog eentje via marktplaats. Wat kost zo'n ding doorgaans?
[*] universeel electronisch apparaat
https://nl.aliexpress.com/item/LANDTEK-BTT-2880-Belt-Tension-Tester-BTT2880-Belt-Tension-Gauge/32769732037.html[*] handmatig ding
https://nl.aliexpress.com/item/Car-Engine-Cambelt-Timing-Belt-Tension-Gauge-Universal-Garage-Auto-Tool/32814260204.htmlAanleiding is dat ik ruim een jaar geleden de multitiem van mijn 405 (XU10J2) vervangen heb, de oude riem piepte en de nieuwe ook tijdens de eerste 5 minuten rijden, vooral met airco aan. De riemspanner gaf wel flinke tegendruk, die leek goed. Dus nu wil ik weten of de riemspanner feitelijk doet wat ie moet doen, alvorens te gaan zoeken naar stukke lagers oid.
Ergens had ik gehoopt dat het probleem vanzelf duidelijk zou worden door te wachten tot er iets echt stuk ging, maar het blijft zoals het is. En het is een beetje suf als mensen naar je omkijken vanwege het gepiep.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
-
EJH405
-
- Berichten: 388
- Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
- Woonplaats: Eindhoven
door Keezx » 23 jun 2018, 19:37
Voor een multiriem zou ik nimmer zo'n ding gebruiken, riem moet zo strak dat er niks slipt en niet meer.
Lagers van dynamo, stuurpomp en aircopomp kan je met de hand checken.
-
Keezx
-
- Berichten: 368
- Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04
door johnssons » 10 jul 2018, 09:41
... Bardahl heeft een spuitbus op de markt antislip en antipiep enz .... zelf goede ervaringen mee ..
John
-
johnssons
-
- Berichten: 731
- Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
- Woonplaats: Amsterdam
door 404noir » 10 okt 2018, 15:07
riem en poelie moeten wel bij elkaar passen. Anders kunnen de V's niet goed aangrijpen op de poelies.
Bij een ouderwetse enkele V-riem komt het soms ook voor dat de poelies zelf versleten zijn.Het gevolg is dan dat de V-riem alleen op het onderste platte deel aangrijpt. Daardoor is er minder oppervlak waarmee de riem grip kan hebben op de poelies.
Een goeie V-riem + poelie setup gebruikt ook de schuine delen van de riem.
-
404noir
-
- Berichten: 602
- Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30
door EJH405 » 08 nov 2018, 10:00
Na controle van de spanner, de rollen en plaatsen van een nieuwe goed gematchte multiriem... piept het nog steeds!
Gelukkig was de oorzaak nu wel snel helder: de krukaspoelie maakt bewegingen die hij niet hoort te maken en het gepiep lijkt bij de poelie vandaan te komen. De poelie van mijn XU10J2 motor heeft een rubberen demper erin zitten, best modern voor 1995!
Dus het zou zomaar kunnen dat die gaar is. Een nieuwe gaat er volgende week op, ik ga er alvast vanuit dat het hiermee opgelost is.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
-
EJH405
-
- Berichten: 388
- Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
- Woonplaats: Eindhoven
door EJH405 » 24 nov 2018, 17:46
Stuk! Kon de buitenkant met de hand verdraaien!
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
-
EJH405
-
- Berichten: 388
- Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
- Woonplaats: Eindhoven
Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten