Hoi allemaal,
Ik ben een vrouw van 35, ben hier nieuw. Sinds kort heb ik een Peugeot 106 uit 1999 met maar 73000 km op de teller.
Oke, ik zal proberen het probleem kort te formuleren:
Sinds ik de auto heb (februari 2017) viel het al op dat de temperatuurmeter schommelt, hoe harder ik rij hoe meer de meter stijgt tot ongeveer driekwart, laatste witte streepje voor het rood, soms net erover. Als ik zachter rij daalt de meter ook gelijk tot in het midden.
Hierover gebeld met garages maar advies was om door te rijden want een auto van deze leeftijd zou best rond de 100 graden mogen worden.
Vreemd, maar oke.
Tot ik 2 weken geleden reed en de temperatuur meter na een kilometer of 5 in het rood vloog, ik heb direct de auto stil gezet, ANWB gebeld en al uitgelegd dat de auto daarvoor ook al afwijkt qua temperatuur maar dus niet zoals nu ineens het geval was.
Wat ik zelf al bedacht had was de waterpomp en dat werd bevestigd door de ANWB en later ook door de Peugeot dealer. Dus, nieuwe waterpomp en distributieriem. Vervolgens werd ik gebeld dat ook de koppakking lek zou zijn. Nadeel van zo'n dealer is dat je gelijk de hoofdprijs betaald en niet mee kan kijken als ze met de auto bezig zijn, dus het enige wat ik kon doen was dan maar aannemen dat het klopt. Reparatie kosten: 915 euro.
Auto opgehaald en mee gaan rijden maar ondanks de reparatie schommelde de temperatuur meter nog steeds. Dus vervolgens de auto weer terug gebracht.
Daarna hebben ze de thermostaat vervangen en ook de sensor van de temperatuurmeter maar het probleem met de meter blijft bestaan. Ze hebben d.m.v. een laptop de werkelijke temperatuur gemeten tijdens het rijden en die is goed, tussen de 83 en 89 graden, dus ook al staat de meter in principe te hoog.
Ik ben normaal niet iemand die naar dealers gaat maar had dit keer geen keuze. Radiateur vervangen zou nog een optie zijn, maar zou daar weer 300 euro kosten. Het advies is om gewoon te gaan rijden aangezien de laptop aangeeft dat de auto dus niet te warm wordt.
Waar ik zelf bang voor ben is dat de auto dus wel constant iets te warm wordt om welke reden dan ook en dit ten koste gaat van de koppakking.
Hopelijk is hier iemand met verstand van zaken!
Bedankt alvast!