Pagina 1 van 1

Diesel voorverwarmer betere start

BerichtGeplaatst: 26 sep 2007, 23:21
door Blauwe404pick-up
Ik stel me net de vraag. Zou een diesel voorverwarmingskit m'n 404 beter doen starten in de winter?

Groeten.
Michel

BerichtGeplaatst: 26 sep 2007, 23:24
door 504ronnie
Gegarandeerd, maar een goed functionerende voorgloeiinstallatie moet voeldoende zijn met onze "winters".

BerichtGeplaatst: 27 sep 2007, 00:14
door Blauwe404pick-up
Hoe werkt eigenlijk zo'n voorgloei systeem? Ik dacht dat het gewoon een relais was die de 12 volt naar de bougies stuurt. Kan ik zoiets doormeten?

BerichtGeplaatst: 27 sep 2007, 12:23
door 504ronnie
Doormeten is simpel:
Het draadje dat aan de gloeibougie vastzit is de +.
Het motorblok de -.
Meet lampje erop en je ziet of er spanning op de gloeibougie komt.
Om te weten of ze goed gloeien schroef je de gloeibougies eruit en zet er in een bakschroef stroom op.
Je ziet na enige tijd het pitje rood opgloeien de gloeibougie is dan goed.
Gloeit hij niet op dan dien je de gloeibougie te vervangen.
Succes groeten
Ron

BerichtGeplaatst: 27 sep 2007, 14:27
door Gerard2
Hoe koud is een winter in Portugal? Ongeveer de Nederlandse zomer van 2007 :D

Wat bedoel je precies met een voorverwarmingskit? Ik ken iemand die zijn voorgloeirelais/systeem van zijn klassieke mercedes heeft omgebouwd naar een modern systeem, waardoor het systeem sneller voorgloeit.
Of een voorgloeibougie defect is kun je ook meten door de weerstand van de gloeibougie te bepalen met je multi-meter terwijl de gloeibougie nog in het motorblok zit 1ohm-OK, heel veel ohm-nieuwe kopen. Dat scheelt weer schroeven, want meestal zitten de dieselleidingen behoorlijk in de weg, en geen kans op vuil in je motorblok.
Het is handig om zo'n moertje dat bovenop de gloeibougie zit als reserve te hebben, want als je bezig bent springt het moertje net weg tussen bijv. het gras en je hebt 'm wel nodig om te starten in de winter. Volgens mij sleutelmaat 6 maar ik weet het niet zeker.

BerichtGeplaatst: 27 sep 2007, 15:00
door Blauwe404pick-up
Winters hier in Portugal, -3°C maximum.
Ik had reeds nieuwe gloeibougies gekocht omdat ik dacht hier het euvel mee te verhelpen. Blijkbaar dus niet.
Hij staat nu in de garage om de schokbreker lagers te laten losmaken en de eigenaar zegt dat m'n nieuwe batterij te zwak is. Minstens een van 100A kopen. Dat zal ook al een deel schelen zij ie. Volgens mij draaide hij goed rond maar het zou nog veel beter kunnen met een goede sterkere batterij. Weeral bijgeleerd.

Om terug te komen op de gloeibougies. Er is dus geen regelaar die meet of de bougie op z'n maximum verhitting is gekomen en dan de boel uitschakeld. Anders kan ik toch die bougies oververhitten als ik op het knopje blijf duwen?
Trouwens hoe kan dan het waarschuwingslampje uitgaan op m'n dashboard? Dit geeft toch aan dat ik mag starten omdat de bougies op hun max verhitting zijn hé?

Groeten.
Michel

BerichtGeplaatst: 27 sep 2007, 16:00
door Gerard2
Een accu van meer dan 100Ah voor een klassieker vind ik wel een beetje veel. Dergelijke accu's zie je tegenwoordig wel bij moderne auto's met veel elektrische apparatuur, bijv een Mit. Pajero heeft notabene twee accu's. Ik heb net al even gekeken op www.hbase.nl maar daar staat de 404 niet tussen.
Als je huidige accu niet meer het gewenste resultaat levert kan dat ook komen omdat de accu oud is, een nieuwe accu met een gelijk Ah kan je weer verder helpen. Hoe oud is je accu.
Waarschijnlijk is er wel een collega 404 diesel eigenaar die je kan vertellen welke accu je nodig hebt.

BerichtGeplaatst: 27 sep 2007, 17:23
door Blauwe404pick-up
De accu is een paar maanden oud maar bij de Carrefour gekocht. Niet echt een merk dus. Blijkt een slechte investering te zijn. Tenzij ik parallel nu een kleinere erbij aankoppel. Maar laadt de alternator dan nog genoeg bij?

re

BerichtGeplaatst: 27 sep 2007, 17:34
door afaber
even de laadstroom meten bij een draaiende motor, deze moet 14 volt zijn, zo niet dan is er een probleem met je dynamo of spanningsregelaar en laadt de accu niet goed op.

BerichtGeplaatst: 27 sep 2007, 20:31
door 504ronnie
@Gerard2 Of een voorgloeibougie defect is kun je ook meten door de weerstand van de gloeibougie te bepalen met je multi-meter terwijl de gloeibougie nog in het motorblok zit 1ohm-OK, heel veel ohm-nieuwe kopen. Dat scheelt weer schroeven, want meestal zitten de dieselleidingen behoorlijk in de weg, en geen kans op vuil in je motorblok.
Het is handig om zo'n moertje dat bovenop de gloeibougie zit als reserve te hebben, want als je bezig bent springt het moertje net weg tussen bijv. het gras en je hebt 'm wel nodig om te starten in de winter. Volgens mij sleutelmaat 6 maar ik weet het niet zeker.[/quote]


Je hebt helemaal gelijk maar ik denk dat er toch meer aan de hand is met die kaarjes. Ze worden waarschijnlijk wel warm genoeg als ik het verhaal zo lees.
Het zou kunnen zijn dat koolaanslag de verwarming van de kamers tegen houd. Toch ff kijken zou ik zeggen
succes Ron

BerichtGeplaatst: 29 sep 2007, 21:22
door Gerard2
aha, aan die optie had ik niet gedacht.
Ik heb vandaag het Oldtimer Markt sonderheft Aut-Electric ontvangen (nabestelling). Er staat een artikel in het sonderheft waarin de ombouw van het voorgloeisysteem van een Mercedes wordt beschreven. Ik heb het nog niet volledig gelezen maar ik begrijp dat het voordeel vooral is dat een modern voorgloeisysteem minder 'stroom' verbruikt waardoor er meer overblijft voor de startmotor. Als je wilt kan ik je een scan van het artikel (in het Duits) in een pb naar je sturen. Maar dat lost de mogelijke koolaanslag niet op.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2007, 02:55
door Blauwe404pick-up
Ik herinner me toen ik de bougies veranderde dat er inderdaad veel koolaanslag was. Ik kreeg een paar bougies er zelfs moeilijk uit.

Misschien toch maar eens de kop erafhalen en ontkolen. Of bestaan er andere middelen?

Gerard2 graag zou ik het artikel willen ontvangen:
michelpeys@gmail.com

Bedankt en groeten.
Michel