Binnenverlichting 504 GL 1978

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Binnenverlichting 504 GL 1978

Berichtdoor FelixLodez » 20 dec 2006, 06:35

Hoi,

Ik heb een raar probleempje met de binnenverlichting van onze 504 GL uit 1978. Deze werkt niet, tenzij je het contact aanzet, en daarbij reageert die dan niet op de schakelaars in de deurpost, maar die zouden misschien defect kunnen zijn. Ook de lampjes in achterbak en dasboard kastje doen het alleen met contact.

Gekke is dat er bij de zekeringen één niet is geplaatst, derde van links. Zet ik daar een zekering in doet de binnenverlichting het zonder contact, maar gaat ook de aanjager aan (???) Vraag mij af of men ooit alles heeft losgehad en verkeerd heeft teruggezet op het zekeringen kastje. Iemand een dergelijk probleem tegen gekomen misschien? Met de donkere dagen nu is het wel lastig zo zonder automatische binnenverlichting.

Groetjes, Felix
FelixLodez
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 dec 2006, 16:42
Woonplaats: Malden, Gelderland

Berichtdoor jospop » 20 dec 2006, 22:13

De schakelaars in de deurpost kun je heel makkelijk checken. Kwestie van het schroefje loshalen en je kan de schakelaar er met een boogje uitnemen. Je kunt dan makkelijk het contactoppervlak schoonmaken. Dat was bij mij in ieder geval het probleem. Anders moet je em even "kort sluiten" door contact te maken tussen het draadje aan de schakelaar en de massa (de auto). Weet je in ieder geval of het aan de schakelaar ligt of niet.
Nu er geen zekering in zit doet je aanjager het dan wel?
Als die het alleen de hele tijd doet als er een zekering in zit dan klopt er waarschijnlijk iets helemaal niet.
Volgens de vraagbaak zitten in een GL van 1979 de aanjager en de portierverlichtingschakelaars en dus verlichting sowieso op hele verschillende zekeringen.
Succes, ik kan verder ook weinig zinnigs zeggen.
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Edzo » 21 dec 2006, 01:34

Lijkt mij dat die zekering erin hoort, en dat dan de binnenverlichting goed werkt.

Dus heeft iemand ooit de aanjager verkeerd geschakeld, of op de verkeerde zekering gezet. Lijkt me dat je het daar moet zoeken.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor FelixLodez » 21 dec 2006, 22:28

Hoi Josse en Edzo,

Bedankt voor de nuttige tips en het meedenken, het maffe is dat de aanjager gewoon werkt bij contact, en dus eigenlijk "extra" als je die ene ontbrekende zekering aansluit. Heb ik nog niet meegemaakt in een auto. Vandaar dat ik ook dacht dat er misschien mee gerommeld was. Ga in ieder geval de schakelaars controleren, ken iemand die dacht ik een werkplaatshandboek heeft, dus daar zou ik denk ik moeten vinden hoe een en ander op de zekeringkast zou moeten zitten. En dan maar rustig en voorzichtig de stekkertjes eens los maken en heel goed noteren waar wat zat en proberen te controleren of het klopt.

Ach, ben je weer een zaterdagje aan het hobbyen, leuk toch?

Groetjes, Felix
FelixLodez
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 dec 2006, 16:42
Woonplaats: Malden, Gelderland

Berichtdoor Edzo » 22 dec 2006, 00:38

Ach, ben je weer een zaterdagje aan het hobbyen, leuk toch?


Precies! :mrgreen:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor jospop » 23 dec 2006, 00:33

hobby-ze!!!
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor PeuTriton » 07 feb 2007, 17:13

hee felix!

wilde net een berichtje posten over hetzelfde euvel!!
Net op zoek geweest naar 10 en 15 A zekeringen; zijn vrijwel niet te krijgen bij de grote automaterialen zaken, dus maar 8 en 16 A gebruikt. Maar.... Inderdaad voorheen zat één van de 6 zekeringen (79'er TI met electrische bediende ramen) er niet in (nr 4 bij mij; volgens kluwer die van aanjager, ruitenwissers en achterruitverwarming) als ik die er in laat zitten blijft mijn 504 op contact (oliedruklampje, handremlampje) staan zelfs met sleutel eruit! Aanjager blijft dan ook werken. Laat ik deze zekering weg, werkt alles gewoon (behalve achterruitverwarming, maar die is volgens mij ergens anders stuk)
Dus weglaten van zekering is hier onvermijdelijk...

Bij mij zijn de deurschakelaartjes voor binnenverlichting niet meer in werking (naar binnen gedrukt door vorige eigenaar bij overspuiten)
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten