Pagina 3 van 5

BerichtGeplaatst: 16 jun 2008, 21:46
door jospop
Een tip die ik kreeg van een automaterialenboer die geen zachte rood koperen ringetjes had in de maat die ik zocht:
Het oude ringetje uitgloeien en hergebruiken.

Laatst bij het zelf maken van een benzinepomppakking had ik geen revolvertang en/of holpijp in de juiste maat:
Gaatje met de boormachine en plankje eronder gaat ook prima.
Ik heb ook wel eens de perforator gebruikt.

Voor het ingooien van de loodvervanger heb ik een minitrechter (diam 5 cm) voorzien van ongeveer 15 cm benzineslang. Nu dus veel minder geknoei met die klote knijpbusjes zonder tuit.

Josse

BerichtGeplaatst: 16 jun 2008, 22:32
door Edzo
leuk, weer leven in dit topic!

Koperen ringetje heb ik ook uitgegloeid 2 weken terug......op zondag met de CT bezig, olie moest er toch weer uit, en ik had lekkage geconstateerd bij de olieaftapplug. Dus brandertje op de koperen ring....en hij is weer dicht. :D
Ik heb dat met scheepskoppakkingen gedaan , koperen ringen voor cylinders met een boring van 20 centimeter. Daar functioneerde dat ook, dus met zo'n olieaftapplugringetje zeker.

Let wel op: die afdichtringetjes zijn dubbel, de mijne sprong 30 cm omhoog met een knalletje, door de ontsnappende lucht denk ik. niet net je oog in de weg hebben :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 17 jun 2008, 00:54
door Harrie
Edzo schreef:leuk, weer leven in dit topic!
Koperen ringetje heb ik ook uitgegloeid 2 weken terug......op zondag met de CT bezig, olie moest er toch weer uit, en ik had lekkage geconstateerd bij de olieaftapplug. Dus brandertje op de koperen ring....en hij is weer dicht. :D
Ik heb dat met scheepskoppakkingen gedaan , koperen ringen voor cylinders met een boring van 20 centimeter. Daar functioneerde dat ook, dus met zo'n olieaftapplugringetje zeker.
Let wel op: die afdichtringetjes zijn dubbel, de mijne sprong 30 cm omhoog met een knalletje, door de ontsnappende lucht denk ik. niet net
je oog in de weg hebben :mrgreen:

solide koperringen kun je uitgloeien, originele aftapplug-ringen NIET!
Er zit ASBEST in!
Gewoon een nieuwe, kost geen drol...
Bij elke keer de- en remontage plug ring vernieuwen!
montage: zijde met braam gericht naar de rand van de aftapplug.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2008, 00:18
door Edzo
Ik gebruik al tijden afwasmiddel (bij voorkeur Dreft) en koffiedik uit het filter om m'n handen (en onderarmen) schoon te krijgen na een sleutel-orgie.

Werkt uitstekend, schuurt als de pest , en spoelt makkelijk af. Werkt bij mij beter als de gemiddelde garagezeep.

Wat nou Senseo . :wink:

BerichtGeplaatst: 30 sep 2008, 20:37
door GoodOldDiesel
Edzo schreef:
Wat nou Senseo . :wink:


Dat zijn handige voor gedoseerde meeneem zakjes met koffiedik.
Je pakt zo'n pad en schuurt hem open op je handen. Doseert ideaal

BerichtGeplaatst: 30 sep 2008, 21:15
door 504ronnie
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ik ben benieuwd welke handwas technieken hier nog langs komen :-)

BerichtGeplaatst: 30 sep 2008, 21:54
door jospop
Over handwas technieken :wink: :
Jif (tegenwoordig cif) met ouderwetsche groene zeep, ik zweer erbij.
Josse

BerichtGeplaatst: 01 okt 2008, 20:22
door jon
Ik pak meestal gewoon zeep met wat waspoeder. Schuurt goed en je krijgt lekker zachte handjes na de tijd...

:D

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2008, 21:40
door Mark
Van dat zeep-en-schuurspul uit een pot van de Aldi. Kost geen drol, werkt prima.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2008, 21:48
door JT
Dames :wink: , zullen we hier een apart topic maken?
Ik ben er achter dat de grote pot met 2 liter garagezeep door morsen en open laten staan, per saldo duurder is dan een mooie anderhalve liter verpakking met pomp.
Ik vind garagezeep het snelste werken. Het lost het vet lekker snel op.
En daarna een goede verzorgende handcreme gebruiken. 8)

BerichtGeplaatst: 01 okt 2008, 22:56
door ruudxs
In de tijd dat ik nog bij mijn vorige baas zat en iedere dag wel aan auto's sleutelde, hadden we altijd de tankjes Swarfega geel met waspoeder ernaast als de handen heel smerig waren.
De meeste garagezepen werken het beste als je je handen eerst goed inzeept met de zeep en dan pas natmaakt.

Ik heb vier jaar lang accu's, startmotoren en dynamo's verkocht. Leuk werk maar het verdiende niet best.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2008, 23:13
door Edzo
JT schreef:Dames :wink: , zullen we hier een apart topic maken?
Ik ben er achter dat de grote pot met 2 liter garagezeep door morsen en open laten staan, per saldo duurder is dan een mooie anderhalve liter verpakking met pomp.
Ik vind garagezeep het snelste werken. Het lost het vet lekker snel op.
En daarna een goede verzorgende handcreme gebruiken. 8)



en hij heeft het over dames ...... :wink: :wink: :wink:


handcreme....ik houd graag m'n eelt in stand, is reuzefunctioneel. heb nl. een hekel aan handschoenen dragen tijdens het werk.

PS even serieus: dit is het tips en truukjes topic, dus ik vind WEL dat deze posts hier passen. Hoe meer tips voor roomblanke handjes hoe beter. We kennen allemaal dit probleem: 's avonds of 's weekends onder je Pug en daarna weer netjes naar het werk of een feestje of visite ofzo..... :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 01 okt 2008, 23:30
door JT
Haha, het valt op! :D

Niemand zit graag met schrale ruwe handen ... niet als je het beroepsmatig doet en al helemaal niet als sleutelen een na 5 uur hobby is...

Maakt mij niet uit waar het staat hoor!

BerichtGeplaatst: 01 okt 2008, 23:56
door Harrie
Goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen :mrgreen: :mrgreen:

JT heeft wél gelijk! ik was m'n handen 30 a 40 keer per dag en als gevolg
daarvan zijn ze recent diep uitgedroogd en zit ik nu met exceem, m'n handen zitten aan alle kanten vol bultjes die ook nog eens jeuken. :cry:
Ander gevolg: mijn nwe laptop begint nu te glibberen van de zalf... :shock:
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 02 okt 2008, 00:00
door Edzo
Ik heb het topic maar eens helemaal doorgelezen.....wordt toch een heel erg leuke verzameling zo! en nuttig ook. Vooral doorgaan jongens! Wordt een mooie bloemlezing zo.

Maar even een inkoppertje:

Opvangbak van opengesneden jerrycan.

Leg een lege plastic jerrycan op z'n kant, snijd een paar centimeter vanaf de randen een vierkant uit de zijkant, en je hebt een prachtige opvangbak, die zich (belangrijk!) uiterst makkelijk zonder knoeien laat leeggieten door de originele schenkopening.

we weten tenslotte allemaal dat een (intacte) jerrycan zich 'op z'n kant' leeg laat schenken zonder te knoeien? zelfs als hij helemaal vol is als je begint . Geen trechter nodig ! :wink: of is dit toch een stiekume 'subtip' voor sommigen?


:!: denk om de capaciteit :!: als je een 5-literjerrycan opensnijdt kan je geen 5 liter opvangen, want dat geeft alsnog geweldig geknoei met leeggieten.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2008, 16:59
door Bruin
Om de voorruit/achterruit uit de auto te halen gebruik geen oude schroevendraaier maar een paar bandenafnemers voor fietsbanden.

Ik had er nog een 5-tal liggen. Even mooi rond gemaakt om het rubber niet te beschadingen. Aan de bovenzijde met de korte kant het rubber aan kant geduwd en tussen rubber een buitenzijde dak gestoken.
Ondertussen zachtjes met de hand duwen. Toen ze er alle 5 tussen zaten kon ik de ruit met de pink naar buiten duwen :D :P

Ik was blij dat de ruit er zo soepel uitging.....wat er onder zat was ik minder blij mee. :cry:

BerichtGeplaatst: 16 nov 2008, 23:16
door Harrie
Edzo schreef:Maar even een inkoppertje:
Opvangbak van opengesneden jerrycan.

zoiets bedoel je? heb ik al 20 jaar...doordat de bak toch laag is gesneden, kan ik nog goed tussen bak en carterpan met hand en sleutel.
.
Afbeelding
.
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 30 maart 2009, 13:29
door jon
Kwam nog een foto tegen...

Om er voor te zorgen dat de wieldeksels van een 205 Gentry of een 405 beter op z'n plaats blijven zitten, kun je spijkertjes (o.i.d) onder de klemmetjes doen. Daardoor klemmen ze beter. Zie foto:

Afbeelding

Ben in de loop van de tijd al 3 deksels kwijt geraakt, tot ik deze tip kreeg van iemand.

Groet, Jon.

re

BerichtGeplaatst: 25 nov 2010, 20:19
door 305 friesland
heb dit pas gelezen en staan een hoop nuttige tips in , voor de gene die dagelijks sleutelen mischien niet zo interressant maar voor hobbyisten vast bruikbaar.
ik heb zelf een eenvoudig hulpmiddeltje voor het opsporen van kortsluiting en dus doorbranden van zekeringen.
ik gebruik een oud h3 halogeenlampje waar aan het frame ,dus massa van het lampje een draad zit met een vlakstekkertje ,aan de andere kant zit die al en zo staak je hem in de steekzekeringkast.
als je dan sluiting hebt gaat hij gewoon fel branden en ga je aan de bedrading rommelen of zo iets dan gaat de lamp uit ofzwa branden.
je gebruikt de twee vlakstekers dan als zekering ,past er zo in op de plek van een zekering.

BerichtGeplaatst: 10 maart 2011, 23:16
door Harrie
hier een website, barstensvol met allerlei restauratie-tips.

www.oldtimerrestauratie.com

( gebruik van gegeven tips voor eigen risico, je hoeft niet alles voor waarheid of als beste methode te zien )

grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 13 apr 2011, 14:16
door jeroencr
jospop schreef:

[..]
Voor het ingooien van de loodvervanger heb ik een minitrechter (diam 5 cm) voorzien van ongeveer 15 cm benzineslang. Nu dus veel minder geknoei met die klote knijpbusjes zonder tuit.

Josse

Ik giet voor het tanken altijd de loodvervanger in het uiteinde van de tankslang van het benzinestation

Vervolgens doe ik de tankslang zonder lekken(dus niet de opening naar beneden gaan richten na in de opening van de tankslang gieten) naar de vulopening van de auto, en tank ik de auto vol.


zo heb ik helemaal geen hulpmiddelen nodig :D

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

BerichtGeplaatst: 07 mei 2011, 21:51
door Kees
Nog maar eens een tip: Als je een nieuwe uitlaatdemper gekocht hebt, giet er dan wat owatrol in en draai de boel rond zodat de hele binnenkant bedekt raakt. Laat dit een paar dagen drogen en monteer dan de uitlaat.
Gaat gegarandeerd een paar jaar langer mee!

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

BerichtGeplaatst: 08 mei 2011, 00:00
door Harrie
Kees schreef:Nog maar eens een tip: Als je een nieuwe uitlaatdemper gekocht hebt, giet er dan wat owatrol in en draai de boel rond zodat de hele binnenkant bedekt raakt. Laat dit een paar dagen drogen en monteer dan de uitlaat.
Gaat gegarandeerd een paar jaar langer mee!

heb je dat van Harrie gehoord? :mrgreen:

uitlaten gaan kapot door condens, dat voorkom je dus met Owatrol.
uitlaten gaan kapot door mechanische spanning: hang de uitlaat goed en spanningsvrij onder de auto, op 4-koloms-hefbrug ( of put ),
in elk geval dus met de wielen in ingeveerde stand. Door spanning, torsie en trillingen treden er vaak breuken en scheuren op, voorkomen is simpel!
grt, Harrie

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

BerichtGeplaatst: 29 aug 2011, 15:07
door Hans en Linn
Harrie schreef:
Kees schreef:Nog maar eens een tip: Als je een nieuwe uitlaatdemper gekocht hebt, giet er dan wat owatrol in en draai de boel rond zodat de hele binnenkant bedekt raakt. Laat dit een paar dagen drogen en monteer dan de uitlaat.
Gaat gegarandeerd een paar jaar langer mee!

heb je dat van Harrie gehoord? :mrgreen:

uitlaten gaan kapot door condens, dat voorkom je dus met Owatrol.
uitlaten gaan kapot door mechanische spanning: hang de uitlaat goed en spanningsvrij onder de auto, op 4-koloms-hefbrug ( of put ),
in elk geval dus met de wielen in ingeveerde stand. Door spanning, torsie en trillingen treden er vaak breuken en scheuren op, voorkomen is simpel!
grt, Harrie



Tegen condens-vorming kun je ook gewoon precies in het onderste

gedeelte van de pot een klein gaatje boren.

Geluidsniveau veranderd daar echt niet door, maar het condenswater kan weg :mrgreen:

Voor de apk keuring gewoon even een parker erin schroeven en daarna er weer uit halen :mrgreen:

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

BerichtGeplaatst: 29 aug 2011, 22:25
door Harrie
hahahaaa, Hans, die heb je van Rob gekopieerd?
maar alleen een gaatje is helaas niet genoeg..
Owatrol + gaatje + apk-parkertje is wel perfect.