Pagina 1 van 1

Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 25 aug 2019, 22:23
door Brigitte-304
Hallo,

Ik zit zo maar even te piekeren..

Klepspeling controleren en eventueel kleppen stellen is natuurlijk noodzakelijk, de juiste klepspeling is nodig om het uitzetten bij warme motor op te vangen. Een te kleine speling hoor je niet, maar de klep blijft te lang gesloten en dit kan schadelijk zijn. Een te grote speling hoor je wel, maar hoeft niet schadelijk te zijn.

Maar, volgens mijn boeren verstand wordt de speling kleiner wanneer de klep en / of klep zitting inslijt. De klep valt dan immers dieper in de zitting en de klepstoter verder naar buiten, dus de speling minder.
Maar als je een te grote speling meet kan dit eigenlijk geen slijtage zijn, maar wel bv een ernstig vervuilde klep. Deze sluit dan niet netjes meer aan en de speling wordt groter, omdat de klepsteel minder ver naar buiten komt. Een combinatie van beiden kan natuurlijk ook. Compressie zou dan ook minder kunnen worden.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is, moet je bij een te grote speling niet eerst dit proberen op te lossen door de kleppen te reinigen of zo, alvorens de klepspeling kleiner te stellen ? Als de kleppen om de een of andere reden na het stellen schoner worden dan zou de speling juist weer te klein worden.

De aanleiding van mijn berichtje is ook dat de kleppen van onze nieuwe 304 duidelijk tikken. De motor loopt verder netjes, ik heb vandaag de compressie gemeten en die was van 1 naar 4: 10 - 10.5 - 10.5 - 10
Dus wat is nu wijsheid voordat ik de kleppen wil stellen, of laten stellen ?

Groeten weer,

Wilfred

Re: Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 26 aug 2019, 13:44
door Keezx
Op de zittingen hoopt zich echt geen vuil op, dus dat hele verhaal gaat niet op.
In het algemeen wordt bij slijtage de speling wel kleiner, maar dat gaat niet altijd op....soms slijt er wat in de kleppentrein zodat de speling groter wordt.
Klepspeling verlopen> stellen.

Re: Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 26 aug 2019, 14:25
door Nanno
Kleppen stellen is bij de 304-motor niet moeilijk, eigenlijk gewoon een leuk klusje. Doe het gewoon, dat geeft voldoening. En je zult de kleppen bij dit soort motoren altijd wel een beetje horen tikken, dat hoort erbij.

Re: Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 26 aug 2019, 17:58
door Brigitte-304
Hallo, dank je wel voor de info.

Ik zal in ieder geval de speling controleren en dan mogelijk bijstellen, ik ben wel nieuwsgierig.
Met goed gereedschap, geen haast en gewoon aan beginnen moet het wel lukken. Zijn er nog dingen rondom de distributieketting die ik kan controleren ?

Wordt vervolgd.

Wilfred

Re: Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 26 aug 2019, 18:14
door Nanno
Je zegt dat je motor mooi loopt; dan kun je er van uitgaan dat er met de distributie niks mis is. Is bij dergelijke motoren ook eigenlijk geen item. Klepspeling moet je controleren bij koude motor.
Eventueel heb ik nog een Nederlands en een Frans 304 boek. Als je belangstelling hebt moet je even een PB sturen.

Re: Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 26 aug 2019, 21:51
door Brigitte-304
:D

Ben ik trouwens de enige ezel die zijn hoofd hier al meer dan twee keer aan gestoten heeft ? :cry:
Met kleppen stellen eerst maar eens dik schuimrubber plaatsen...

Afbeelding

Re: Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 26 aug 2019, 22:23
door RobinHoed
Brigitte-304 schreef::D

Ben ik trouwens de enige ezel die zijn hoofd hier al meer dan twee keer aan gestoten heeft ? :cry:
Met kleppen stellen eerst maar eens dik schuimrubber plaatsen...

Afbeelding
Ik heb gisteren mijn hoofd gestoten tegen de "haak" aan de motorkap van mijn 203.

Druk bezig met terug monteren van de koelvin en toen ik klaar was en overeind kwam ........

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

Re: Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 27 aug 2019, 00:09
door 403diesel
Redenen waarom de klepspeling groter wordt kan idd, zoals keezx al zei, door slijtage komen.
Bijvoorbeeld; het “inslaan” van de tuimelaars/stelboutjes op de klepstelen. Je kunt hier met kleppen stellen verkeerde waarden meten als de voelermaten breder zijn dat de klepsteel dik is. Je stelt dan ogenschijnlijk goed maar toch blijven de kleppen flink tikken omdat je de slijtage niet mee meet.
Ook de klepstelen zullen iets slijten. Ook waar de tuimelaars of nokvolgers over de nokkenas lopen kan slijtage ontstaan.
Het hangt allemaal ook een beetje van de constructie en gebruikte materialen van de motor af.

Re: Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 27 aug 2019, 09:05
door Brigitte-304
Duidelijk,

Het verkeerd meten zoals je aangeeft kan inderdaad een valkuil zijn. Bij mijn Jaguar moest ik nieuwe stelplaatjes gebruiken om de speling af te stellen. De oude kun je met een schuifmaat opmeten, maar beter is om een micrometer te gebruiken, zodat je alleen in het midden van het plaatje meet.

De beide nokkenassen moesten daarvoor verwijderd worden, dus als je alles opnieuw moet doen is dat niet handig.

Wilfred

Re: Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 27 aug 2019, 18:51
door risky
403diesel schreef:Redenen waarom de klepspeling groter wordt kan idd, zoals keezx al zei, door slijtage komen.
Bijvoorbeeld; het “inslaan” van de tuimelaars/stelboutjes op de klepstelen. Je kunt hier met kleppen stellen verkeerde waarden meten als de voelermaten breder zijn dat de klepsteel dik is. Je stelt dan ogenschijnlijk goed maar toch blijven de kleppen flink tikken omdat je de slijtage niet mee meet.
Ook de klepstelen zullen iets slijten. Ook waar de tuimelaars of nokvolgers over de nokkenas lopen kan slijtage ontstaan.
Het hangt allemaal ook een beetje van de constructie en gebruikte materialen van de motor af.



De kleppen hebben gewoon meer te verduren omdat de juiste brandstof er niet meer is. De kleppen en zetels worden niet meer beschermd doordat er geen lood toevoeging meer in de benzine zit.

De enige oplossing is eigenlijk hardere klepzetels dan blijft het kleppen stellen duurzamer.

P. s was de haak nog heel? :mrgreen:

Re: Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 27 aug 2019, 21:06
door 403diesel
risky schreef:
403diesel schreef:Redenen waarom de klepspeling groter wordt kan idd, zoals keezx al zei, door slijtage komen.
Bijvoorbeeld; het “inslaan” van de tuimelaars/stelboutjes op de klepstelen. Je kunt hier met kleppen stellen verkeerde waarden meten als de voelermaten breder zijn dat de klepsteel dik is. Je stelt dan ogenschijnlijk goed maar toch blijven de kleppen flink tikken omdat je de slijtage niet mee meet.
Ook de klepstelen zullen iets slijten. Ook waar de tuimelaars of nokvolgers over de nokkenas lopen kan slijtage ontstaan.
Het hangt allemaal ook een beetje van de constructie en gebruikte materialen van de motor af.



De kleppen hebben gewoon meer te verduren omdat de juiste brandstof er niet meer is. De kleppen en zetels worden niet meer beschermd doordat er geen lood toevoeging meer in de benzine zit.

De enige oplossing is eigenlijk hardere klepzetels dan blijft het kleppen stellen duurzamer.

P. s was de haak nog heel? :mrgreen:


Risky, klep(zitting)slijtage zorgt voor een kleinere klepspeling. Het ging er hier even om hoe een grotere klepspeling kan ontstaan en dat heeft weinig met de zittingen te maken.

Re: Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 27 aug 2019, 21:14
door Brigitte-304
:mrgreen: De haak is nog heel hoor, maar na een paar keer stoten ga je toch echt aan jezelf twijfelen..

Over het gemis van lood in onze benzine, ik gebruik wel altijd loodvervanger bij het tanken. :wink:

Re: Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 27 aug 2019, 21:41
door Frank.04
Altijd interessant die discussie rondom harde zetels (om maar even bij dit onderwerp te blijven).

Volgens mij zijn hier veel fantasieën over, maar natuurlijk sta ik open voor verbetering van het hierna geponeerde:

Je hebt (giet)ijzeren koppen en koppen van lichtmetaal.

Gietijzer is in principe hard genoeg om er een klep op te laten landen, zeker met het lood van vroeger in de brandstof.

Bij rijden op LPG wordt de zaak heter en ontbreekt het lood, dus is/was het verstandig een dergelijke kop uit te rusten met harde klepzittingen, die in de kop worden gefreesd en gekrompen.

Een lichtmetalen kop is sowieso te zacht, dus die is standaard al uitgerust met geharde zetels.

Een dergelijke kop uitrusten met harde zetels heeft derhalve geen enkel effect.

En aangezien Peugeot op de 04 benzine modellen altijd een lichtmetalen kop heeft kun je dat geld beter in je zak houden.

Opmerking 1) Sommigen zeggen dat de ene harde zetel anders is dan de andere harde zetel, graag hiervan de feiten en meetgegevens!

Opmerking 2) Ik heb zeer wisselende ervaring met de hoeveelheid slijtage bij rijden op LPG, kennelijk speelt de afstelling van het mengsel een grote rol.

O.K. mensen schiet mijn verhaal maar lek!

Re: Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 27 aug 2019, 23:42
door risky
Frank.04 schreef:Altijd interessant die discussie rondom harde zetels (om maar even bij dit onderwerp te blijven).

Volgens mij zijn hier veel fantasieën over, maar natuurlijk sta ik open voor verbetering van het hierna geponeerde:

Je hebt (giet)ijzeren koppen en koppen van lichtmetaal.

Gietijzer is in principe hard genoeg om er een klep op te laten landen, zeker met het lood van vroeger in de brandstof.

Bij rijden op LPG wordt de zaak heter en ontbreekt het lood, dus is/was het verstandig een dergelijke kop uit te rusten met harde klepzittingen, die in de kop worden gefreesd en gekrompen.

Een lichtmetalen kop is sowieso te zacht, dus die is standaard al uitgerust met geharde zetels.

Een dergelijke kop uitrusten met harde zetels heeft derhalve geen enkel effect.

En aangezien Peugeot op de 04 benzine modellen altijd een lichtmetalen kop heeft kun je dat geld beter in je zak houden.

Opmerking 1) Sommigen zeggen dat de ene harde zetel anders is dan de andere harde zetel, graag hiervan de feiten en meetgegevens!

Opmerking 2) Ik heb zeer wisselende ervaring met de hoeveelheid slijtage bij rijden op LPG, kennelijk speelt de afstelling van het mengsel een grote rol.

O.K. mensen schiet mijn verhaal maar lek!


Nou we zijn er niet om verhalen lek te schieten. :wink:

Het probleem met lpg is dat het trager verbrand dan benzine. Daardoor worden de uitlaatkleppen heter en die rusten dan heet in de klepzetels. Dit geeft op dan duur problemen. Inlaatkleppen hebben niets te lijden op lpg deze vervang ik eigenlijk ook nooit.

Ik heb met diverse peus op lpg gereden en geen van allen konden ze er goed tegen als je flink doorrijd. Na vervanging van de uitlaat zetels is het probleem vrijwel over. Dus ik denk niet dat er lpg waardige zetels in een aluminium kop zitten. Ik rijd ook met een ascona op lpg deze heeft een blok en cilinderkop van gietijzer ook deze waren zo uit gesteld. Na vervanging van de uitlaatzetels en gemonteerde hydrolische klepstoters heb ik er geen omkijken na nu zo'n 40.000km verder

Het zelfde is eigelijk ook aan de hand met loodvrije benzine. Het lood zorgde voor een beschermlaag. Je kent het nog wel de witte uitslag vroeger ook te zien in het eindstuk van je uitlaat demper. Deze zat ook op je kleppen. Dat kon je vroeger ervanaf bikken. Tegenwoordig haal je een cilinderkop eraf en zijn de kleppen brandschoon en dat kan ook omdat het spul harder is dan vroeger. Je merkt het al met kleppen inslijpen op de klepzetel van een moderne auto dit kost meer moeite dan een oldtimer. Dus er zit duidelijk verschil in.

Re: Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 27 aug 2019, 23:53
door risky
403diesel schreef:
risky schreef:
403diesel schreef:Redenen waarom de klepspeling groter wordt kan idd, zoals keezx al zei, door slijtage komen.
Bijvoorbeeld; het “inslaan” van de tuimelaars/stelboutjes op de klepstelen. Je kunt hier met kleppen stellen verkeerde waarden meten als de voelermaten breder zijn dat de klepsteel dik is. Je stelt dan ogenschijnlijk goed maar toch blijven de kleppen flink tikken omdat je de slijtage niet mee meet.
Ook de klepstelen zullen iets slijten. Ook waar de tuimelaars of nokvolgers over de nokkenas lopen kan slijtage ontstaan.
Het hangt allemaal ook een beetje van de constructie en gebruikte materialen van de motor af.



De kleppen hebben gewoon meer te verduren omdat de juiste brandstof er niet meer is. De kleppen en zetels worden niet meer beschermd doordat er geen lood toevoeging meer in de benzine zit.

De enige oplossing is eigenlijk hardere klepzetels dan blijft het kleppen stellen duurzamer.

P. s was de haak nog heel? :mrgreen:


Risky, klep(zitting)slijtage zorgt voor een kleinere klepspeling. Het ging er hier even om hoe een grotere klepspeling kan ontstaan en dat heeft weinig met de zittingen te maken.



Idd, niet goed gelezen dat heb je wel eens :mrgreen:

Maar als je bij een 304 goed kleppen steld kan hij super stil draaien. Vaak is het onkunde dat de kleppen tikken wat begint bij een verkeerde afstelling van de kleppen door wanneby monteurs. Slijtage daar geloof ik niet in. Alles word stevig gesmeerd door de oliepomp tuimelaarassen en de tuimelaars hebben allen oliekanalen als het goed is moet dit zo goed smeren dat de slijtage nihil is.

Inslaan kan, maar dan gaan je kleppen al een flinke tijd te keer. En dat is natuurlijk vragen om problemen. Maar dat zie ik bij goed onderhoud niet gebeuren.

Re: Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 28 aug 2019, 00:58
door Frank.04
Als er verschil in zetelkwaliteit zit zou ik dat graag gestaafd zien met cijfers.

Overigens is het inderdaad zo dat de uitlaatkant het heetste wordt en daardoor ook het meeste inslaat, maar de inlaat bij Peugeot kan er ook wat van!

Re: Kleppen stellen, tikkende kleppen

BerichtGeplaatst: 28 aug 2019, 05:23
door Brigitte-304
Hoe zit het dan eigenlijk met loodvervangers ?

De naam doet vermoeden dat het een noodzakelijk iets is bij motoren die niet voor loodvrij geschikt zijn, maar tegelijkertijd lees je dat er grote verschillen in kwaliteit zijn en dat sommige vervangers hun werk niet eens goed doen. Sterker nog, het zou schadelijk kunnen zijn.

Wilfred