Sinds vanmorgen zit er apk op de Griffe! Daarna heb ik de auto meteen laten 'ontschorsen'. En er tenslotte er mee doorgereden naar mijn werk (waarheen ik normaalgesproken per trein reis).
Even de achtergrond:
In april 2006 kocht ik deze Griffe die er vrij netjes uit zag. Het belangrijkste dat er aan schortte was dat er een gaatje zat in 1 vd remleidingen.
Auto opgehaald met een ambulance en begonnen met klussen. Omdat de remleidingen achter vaak doorroesten besloot ik direct de complete leidingen naar achter te vervangen. Tevens stond de wagen achter een beetje laag, het bleek dat de hele wielophanging vast zat. Via de 205gti.nl club een gereviseerde achteras gevonden en gemonteerd. Remmerij achter ontroest en gedeeltelijk gespoten, en weer onder de auto geschroeft.
Toen bleek ik nog enkele elektrische probleempjes te hebben, met een nieuwe zekeringenkast en richtingaanwijzerhendel waren deze tenslotte ook opgelost.
Na een (voor mijn doen) grondige verdere inspectie vond ik dat deze 205 klaar was voor de apk. Er schort nog wel het eea aan, maar dat is niet van belang voor de apk.
Ik zeg dus; 'voor mijn doen grondige inspectie' omdat ik weinig onder de auto gekeken heb, daar krijg je immers maar vieze handen van.
En bijvoorbeeld speling in de fuseekogels ed kan ikzelf toch niet goed beoordelen.
Op donderdag 21 december naar de apk geweest. Afgekeurd!
En wel op: los zittende koplampen, 1 stuurhuishoes gescheurd.
Dat eerste punt was balen. Ik had de knipperlichten vervangen door nieuwe (imitatie) en de bijbehorende beugeltjes waren te ruim. Dus heb ik de originele uit de oude lampen gemonteerd. Nu zitten ze weer lekker stevig.
Tja, die stuurhuishoes, had ik natuurlijk zelf kunnen zien als ik beter onder de auto gekeken had.
Hij was compleet doormidden, niet te missen.
Dus dezelfde dag vol goede moed aan de slag. Wat een klereklus zeg! Een Griffe heeft namelijk stuurbekrachtiging en daardoor moet je de rechter stuurhuishoes over een dikke bout heen zien te wurmen. Dit terwijl je op je rug onder de auto ligt en er niet echt lekker bij kan. Dit had tot gevolg dat ik de eerste nieuwe hoes molde.
De tip die ik kreeg: demonteer het complete stuurhuis!
Dit uiteindelijk maar gedaan. Daarna het stuurhuis schoongemaakt en in de woonkamer gelegd. Voor de zekerheid direct de linker stuurhoes vervangen. De rechter is uiteindelijk ook gelukt, is niet moeilijk als je eenmaal de slag te pakken hebt, maar voordat je zover bent!
Goed, gisteren dus het stuurhuis weer onder de auto geschroeft. Het aansluiten van de stuurstang was nog flink prutsen, tja zo weinig ruimte hè! Maar uiteindelijk was ik dan gisteren om 17.30 uur gereed. (en had ik dus hele zwarte handen!)
Vanmorgen dus voor de herkeuring. Ivm met alle feestdagen was ik nog enigzins binnen de gestelde 7 werkdagen gebleven, zodat ik enkel de afmeldkosten hoefde te voldoen. Erg netjes dus.
Zo, nu kan ik dus eindelijk legaal met de Griffe rijden en zo de restpunten aanpakken. De homokineet rechts maakt herrie, hiervoor heb ik al een nieuwe aandrijfas liggen, ik zet er direct 2 nieuwe in, dan ben ik daar maar klaar mee.
De koppeling voelt niet lekker, mogelijk het druklager, dus de complete koppeling vervangen.
De nieuwe Achteras ligt wat laag. Veel te laag naar mijn mening (ik hou van origineel) dus die moet nog een stukje omhoog.
Zo, is het toch nog een lang stukje geworden. Ik ben superblij dat ik eindelijk met de Griffe de weg op kan! Heerlijk!