Koppakking 305 vervangen

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor Jineuf » 14 jun 2015, 20:11

blauweaaf schreef:Wat vinden jullie van deze optie: Edwin SS50 biedt een 2.0 xu motor aan.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=42&t=26438
Die zou ik kunnen kopen en er dan mijn carburateur en ontsteking op monteren. Zou dat goed gaan? Edwin SS50 is er optimistisch over en denkt dat ik alleen de bevestiging van de dynamo moet aanpassen. Dat klinkt aantrekkelijk. Ik zal waarschijnlijk in ieder geval bij RDS moeten laten keuren of iets dergelijks?

Of is het toch mogelijk om één bus te vervangen, zonder de boel verder uit elkaar te halen? Hoe krijg ik dan de zuigerveren in de bus? Gewoon met een zuigerveerklemband? Of kan dat alleen van onderaf?


Wie weet raad?

beste groet, blauweaaf


Deze XU10 is gemaakt voor injectie. Het zal lastig worden om daarop de 1.6 XU6 carburateur aan te passen.
Kun je niet op zoek gaan naar een plug and play 1.6l xu?
bel evert jonkhart eens of die kerel in Nagele.... daar ligt er vast nog wel eentje. Succes!
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor 305 friesland » 15 jun 2015, 13:16

Blokje van een 1600 bx kopen dat past er zo in alleen wat onderdelen buitenom verwisselen en je bent klaar.
Wel vreemde schade, ik denkt dat dit eerder ontstaan is door water boven de zuiger door de koppakking en met starten uit elkaar gebarsten is.
Is als je onderdelen hebt wel goed te repareren al zou je er een goede gebruikte zuiger en bus in zetten dan komt dat echt wel goed.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 15 jun 2015, 13:58

Het is inderdaad met starten gebeurd! Ik begreep daar niets van, maar met jouw verhaal nu wel. De dag ervoor reed hij nog prima. 's Morgens leek ineens de accu moeite te hebben om de motor rond te krijgen. Toen maar aan laten lopen van de heuvel af en motor gestart, veel moeizamer dan normaal. Even later een blik in de spiegel en ik wist dat het klaar was...

ik ga op zoek naar een andere motor, ik heb er al eentje aangeboden gekregen van forumlid joospeugeot, eerst nog even moed verzamelen. :D

groetjes, blauweaaf
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor Jineuf » 15 jun 2015, 16:42



Dit is de GOUDEN tip van Marco. De verkoper is een bekende Peugeot liefhebber, neem eens contact met hem op. Deze motor kan nog 200.000 mee.
Succes
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor 305 friesland » 15 jun 2015, 17:33

Hier hangt echt wel een hoog prijskaartje aan, ik ken de verkoper ,ja hij heeft ook niet veel gelopen maar ik zou gewoon voor een goedkoop blokje gaan ,normaal zijn ze gewoon goed en met beetje zoeken vind je er wel een .
zitten in meer auto,s zoals 205 automaat en sommige 205 gt en 405 citroen bx en zx .
heb vorig jaar nog een 305 sloper verkocht met goedlopende motor voor 125 euro.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor Jineuf » 15 jun 2015, 20:00

Hier hangt echt wel een hoog prijskaartje aan, ik ken de verkoper


Ik ken hem ook( :mrgreen: ), je kan toch een bod doen...
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 19 jun 2015, 14:46

Dank je wel allemaal! Ik heb inmiddels een wat goedkoper blok gekocht, en dat ga 'k volgende week ophalen. Dit weekend probeer ik mijn oude motor eruit te halen. Volgens de haynes moet je die laten zakken naar beneden. Maar dan moet alles er af, ook de versnellingsbak en de koppeling. Of beter gezegd, dan moet ik de aandrijfassen van de versnellingsbak losmaken, en dat is nog best een klus. Het lijkt mij makkelijker, om de koppeling van het motorblok af te schroeven en dan de motor er naar boven toe uit te hijsen. Zou dat ook moeten lukken?. Of loopt de uitgaande as van de versnellingsbak dan vast in het koppelingshuis?

Heeft iemand dit al eens gedaan? Alvast dank voor jullie advies. Groetjes, blauweaaf
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor 305 friesland » 19 jun 2015, 15:44

Aandrijfassen zullen echt los moeten maar dan stelt het daarna niet veel voor.
Als alles een beetje gangbaar is dan red ik het in anderhalf uur om het blok met bak er naast te hebben liggen ,maar ik heb dit dan ook al tig keer gedaan met verschillende en ook gnoeg 305en.
Hij kan er naar boven toe uit met bak en al maar dan moet je hem zo aan de takel bevestigen dat je de distributiekant hoger takelt dan de bakkant en is dan makkelijk als de krukaspoelie er af is.
Maar er zijn puntjes bij die lastig zijn als je geen goed gereedschap hebt ,dat zijn de fuseekogels ,die kun je het makkelijkst met een kleine poelietrekker losmaken en de moer 36mm van de aandrijfas is geen makkelijke zonder goed gereedschap.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor 305 friesland » 19 jun 2015, 15:44

Aandrijfassen zullen echt los moeten maar dan stelt het daarna niet veel voor.
Als alles een beetje gangbaar is dan red ik het in anderhalf uur om het blok met bak er naast te hebben liggen ,maar ik heb dit dan ook al tig keer gedaan met verschillende en ook gnoeg 305en.
Hij kan er naar boven toe uit met bak en al maar dan moet je hem zo aan de takel bevestigen dat je de distributiekant hoger takelt dan de bakkant en is dan makkelijk als de krukaspoelie er af is.
Maar er zijn puntjes bij die lastig zijn als je geen goed gereedschap hebt ,dat zijn de fuseekogels ,die kun je het makkelijkst met een kleine poelietrekker losmaken en de moer 36mm van de aandrijfas is geen makkelijke zonder goed gereedschap.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 21 jun 2015, 15:03

Dank voor je reactie. Ik zal eraan moeten geloven dus. Weet je zeker dat het niet gaat passen als ik de motor van het koppelingshuis losschroef en dan naar boven eruit? Bij mij zit dan wel de pomp van de stuurbekrachting in de weg, maar die moet ik er wel af kunnen krijgen.

Zo'n poelietrekker voor de fuseekogels ga ik kopen. Die zal ik nog wel vaker nodig hebben. Moet ik nog op iets bijzonders letten? En de 36mm moer, gaat die niet gewoon los met een dop? Of is dan het probleem dat je de as moet blokkeren en gaat het dus makkelijker met een luchtsleutel, hoe heet zo'n ding ook weer???

groetjes, blauweaaf

PS: ik zie in de Haynes dat de moer van de aandrijfas een beetje een rare is, niet gewoon 6-kantig, maar eerder 12 ofzo? Hoe heet zo'n moet, daar moet ik nog wel een dop voor zien te bestellen.
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 21 jun 2015, 20:08

Moer van de as 12 kantig????? Is dat niet gewoon de borgdop waardoor de borgpen getikt zit? Gewoon borgpen eraf, borgring eraf, dop met sleutel (geen ratel) en verlengstuk erop en draaien maar. Laat even iemand in de auto op de rem drukken zodat de wielen blokkeren dan gaat t makkelijker.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor EH Autoservice » 22 jun 2015, 09:29

Correctie : asmoer is dop 35 :mrgreen:

En wat Marco zegt : "R" borgclip er uit , borgplaat ("12 kantig") er af , en dan zie je de 6 kantige moer .

Fuseekogeltrekker ?
Nergens goed voor , flinke klap met de hamer tegen de draagarm en hij is los , ik heb een hele collectie aan kogeltrekkers , maar gebruik ze nooit voor fuseekogels :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor 305 friesland » 22 jun 2015, 18:39

Ik heb een zelfgemaakt trekkertje wat ik al jaren gebruik voor de fuseekogels van verschillende peugeots ,en ook andere merken ,geloof me dat gaat echt veel mooier dan slaan ,ik weet wat je bedoelt met slaan waar dit is veel makkelijker .
Maar zo heeft iedere monteur weer andere ideeen en de krachtdop 36 doet het prima ,wist trouwens niet dat het 35 was maar werkt zo dus ook.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Vorige

Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron