Koppakking 305 vervangen

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 04 jun 2015, 12:13

dag allemaal,

Vanmorgen moest mijn 305 naar de apk, maar helaas heb ik dat niet gehaald. Al snel bij het wegrijden na een wat moeizame start zag ik een flinke rookpluim in de achteruitkijkspiegel. Deze kleurde meestal wit, maar af en toe ook vies bruin. Meteen maar gekeerd en de motor uitgezet. Onder de motorklep bleek het vochtig ter hoogte van het uitlaatspruitstuk en drupte er zelfs water op de grond. Helaas pindakaas, apk afgebeld, maar nu wellicht de verklaring gevonden voor een gebrek aan vermogen?? Zie mijn andere draadje. http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=51&t=27295 Wat daar nog niet bijstaat, is dat het me al opgevallen was dat twee van de vier bougies nat waren van de olie bij de schroefdraad. Toen dacht ik al een beetje aan de koppakking.

Om kort te gaan. Ik heb nog even gedacht aan de 2.0XU motor die te koop wordt aangeboden, maar deze past niet zomaar in de 305 denk ik. Bovendien is die van gietijzer en dus wellicht ook wat zwaar voor dit autootje. Dus pakkingen gekocht en kopbouten en morgen sleutelen. Tot nu toe nooit verder gekomen dan distributie en kleppendeksel, dus grote uitdaging.

Als iemand nog goeie aanwjizingen heeft, houd ik me aanbevolen. Anders zal ik gewoon op m'n Haynes moeten vertrouwen.

beste groet, blauweaaf
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 04 jun 2015, 23:02

Knap dat je hier aan gaat beginnen, zet m op! Verminderd vermogen kan ook te wijten zijn aan compressie verlies door de kapotte koppakking natuurlijk.
Het enigste wat ik zo kan bedenken is dat je moet zorgen dat de kruskas niet verdraaid wordt als de kop eraf is, dan kunnen/zullen de bussen los gaan zitten. Zet je versnellingsbak vrij i.p.v. in de versnelling.
Ik zou voor de zekerheid de kop laten vlakken en afpersen alsmede de klepsteelrubbers (laten) vervangen. Dan weet je zeker dat je alles hebt gehad.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 05 jun 2015, 09:55

Ha, dank voor de bemoedigende woorden! Ik zal je adviezen ter harte nemen. Wel ben ik er achter gekomen dat ik dan ook een klepveertang nodig en dat daar verschillende soorten van zijn. Weet iemand hoe de tang die ik nodig heb er uitziet of hoe die heet?

OP AXclub.net heb ik het volgende gelezen. Helaas ontbreken de plaatjes en zijn de links dood, dus weet ik nog niks:
let bij het kopen van een klepveertang goed op!

er zijn 2 totaal verschillende systemen.. 1 voor kleppen die uitsteken boven de cilinderkop en 1 voor kleppen die 'in' de kop liggen..
die van ons liggen IN de kop dus dat betekend dat een hele serie tangen afvalt..

NIET geschikt dus NIET kopen:
http://www.tinustechniek.nl/shop/klepveertang.jpg

wel geschikt dus WEL kopen:
Image
er is nog een versie;
http://images3.speurders.nl/images/47/4 ... 3543_1.jpg
als je die koopt, kom ik persoonlijk met dat ding achter je aan, dat ding is echt levensgevaarlijk..



Verder staat in mijn Haynes dat de kop niet gevlakt mag worden volgens de fabrikant. Dat vermoedde mijn garagist ook al toen ik afbelde voor de apk. Het koprevisiebedrijf wist het niet, maar het leek hem geen probleem met 'dit soort motoren'. Ik heb dus twee mogelijkheden:

- niet vlakken en het risico lopen dat hij snel weer doorslaat
- wel vlakken, dan heb ik eigenlijk een dikkere pakking nodig, dan ik vandaag in de post verwacht en volgens Peugeot is het geen goed idee. Maar Haynes zegt dat Peugeot wel zelf gevlakte koppen levert!!! Waar dan die dikkre pakking bijhoort...


groetjes, blauweaaf
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 12 jun 2015, 13:56

Inmiddels is bijna alles eraf, behalve de kop! Alle slangen weg, carburateur weg, uitlaatspruitstuk eraf, kleppendeksel eraf, distributie eraf, cilinderkopbouten keurige in de omgekeerde volgorde los en eruit. Alleen, nu zit de kop nog muurvast. Volgens de Haynes moet je dan twee stangen in de cilinderkopgaten zetten en de kop naar je toe 'rocken'. Dat heb ik met alle kracht geprobeerd, maar de kop zit nog steeds vast. Stug stukje pakking?? Wie weet raad?

bij voorbaat dank!

beste groet, blauweaaf
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 12 jun 2015, 19:19

Voor het loskrijgen van een cilinderkop ben ik ergens tegengekomen dat je zou kunnen proberen even de motor rond te starten. Door de compressie vloept hij dan los. Goed idee? Natuurlijk wel eerst bouten weer stuk erin draaien, bougies vast, en o ja, distributie weer terugzetten. Dat laatse is wel weer veel werk...
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor EH Autoservice » 12 jun 2015, 19:32

Dat is vooral een heel goed idee als het een lichtmetalen blok betreft met losse cylinderbussen :roll:

Dan weet je in ieder geval zeker dat je de bussen / zuigers / drijfastangen er uit moet halen om de afdichting onderop de cylinderbussen te vernieuwen :!:
Dat is sowieso een uitstekend idee , want je kunt hetr allemaal maar gezien / gecontroleerd / schoon gemaakt hebben :mrgreen:

een kop komt er vrij simpel af ........
Wat vast kan zitten zijn de 2 pasbussen tussen kop en blok .
Enig forceren , al dan niet met een paar "staven" in de open cylinderkopboutgaten komt het wel los hoor :idea:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 12 jun 2015, 21:19

Oke, niet starten dus. Dat was ook info van een website over onderhoud aan oude tractoren...

Toch begrijp ik het niet, mijn kop zit echt muurvast. Ik heb in steeds wisselende cylinderkopboutgaten een grote schroevendraaier en een verlengstuk van m'n 3/8 doppenset gezet en er met m'n volle gewicht aan gehangen, naar voor en naar achter geduwd, keer op keer. Moet ik op zoek naar langere stangen?
Afbeelding

Hoe kan het nou zo vastzitten? Zou ik toch nog iets vergeten zijn los te maken? Wat vinden jullie van deze cilinderkopbouten? Die zaten ook muurvast, heb ik slechts met een wringijzer van 70 cm los kunnen krijgen. Heeft het daar mee te maken?
Afbeelding
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 13 jun 2015, 08:34

Dikke kans dat die koppakking al geruime tijd aan t lekken was aan de bovenste bout te zien. Flink wringen dan maar.
Op een oude tractor site zal t wel juist beschreven staan maar dan voor een motorblok met zonder cilinderbussen...... :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor EH Autoservice » 13 jun 2015, 08:55

Zelf zet ik ook "gerust" een heel groot wringijzer tussen blok en kop , b.v. tussen uitstekend deel onderblok en een tapeind in de kop , voorzichtig :mrgreen:
"gepast geweld" noem ik dat .
Dat je die kopbouten met een grote wringstaaf los moet nemen is normaal , als je ze met een ratel los zou krijgen zaten ze niet goed vast :wink:

En dan ineens valt mij nog iets op :
De motorsteun , die zit zowel in de kop , als ook in het onderblok vast , die zou ik ook maar even los halen :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor jerilo » 13 jun 2015, 09:04

En dan ineens valt mij nog iets op :
De motorsteun , die zit zowel in de kop , als ook in het onderblok vast , die zou ik ook maar even los halen :mrgreen:


Dit viel mij ook gelijk op toen ik de foto zag.
En inderdaad daarna zal de kop met enige kracht komt de kop dan heus wel los.
En als de kop gedemonteerd is goed de gaten van de kopbouten in het blok schoonmaken voordat je de nieuwe bouten erin gaat draaien.

Succes Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor 404noir » 13 jun 2015, 14:21

misschien kan je met een eind hout en een hand mokertje de kop horizontaal los meppen?
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor 404noir » 13 jun 2015, 14:21

De kans is vrij groot dat de kop/pakking/onderblok aan elkaar vast zijn gecorrodeerd, misschien kan je met een eind hout en een hand mokertje de kop horizontaal los meppen?
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor 305 friesland » 13 jun 2015, 14:58

Als alle bouten los zijn dan pak je hem er echt zo af ,heb je de rij aan de achterkant wel los volgens mij 10 kopbouten in totaal.
Maar inderdaad aan de motorsteun zitten ook bouten in kop en onderblok ,kun je niet erg makkelijk bij en draaien vaak zwaar.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 13 jun 2015, 20:52

Dank voor alle hulp! Ik ga het morgen nog eens proberen. Met een beetje meer geweld nu maar. Alle 10 cilinderkopbouten zijn eruit alsook de twee motorsteunbouten. De motorsteun zit nu alleen nog aan het onderblok vast. Ik heb ook al geprobeerd met de motorsteun helemaal los, maar dan zit er zoveel beweging in het blok dat kracht zetten helemaal niet lukt. Ik zal morgen eerst nog eens heel goed kijken of er niet stiekem toch nog een bout van de motorsteun in de cilinderkop verdwijnt, maar de meest voor de handliggende bouten heb ik eruit: eentje die ter hoogte van de motorsteun horizontaal in de kop verdwijnt en die je in eerste instantie helemaal niet ziet, pas als je de motor een stukje hebt opgekrikt; en eentje die vrij ver naar beneden links achterop het motorblok zit (vanaf de voorkant van de auto gezien). Ik zal nog eens kijken of de Haynes een plaatje heeft.

groetjes, blauweaaf
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 13 jun 2015, 21:09

Op dit internet-plaatje van een gti-motor (ook xu) kan je mooi de motorsteun zien. Het ding met de drie omhoogstekende draadeinden. Aan de zijkant daarvan, boven de distributie-tiem zie je drie zwarte bouten, op de foto: links, rechts-onder en boven-midden. Links en boven-midden heb ik er bij mij uitgehaald. Dat moeten toch de goeie zijn?

Afbeelding
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 14 jun 2015, 11:21

Ik denk dat de kruipolie geholpen heeft. Vandaag had ik de kop er zo af. Hieronder zie je wat foto's. Het is niet zo mooi uit vind ik.

Wat denken jullie? Is dit nog te redden? Ik ga nu eerst maar proberen om de nokken as er af te krijgen. Dat valt nog even niet mee want de bout van de nokkenas tandwiel zit nogal vast.

Beste groet, blauweaaf


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door blauweaaf op 14 jun 2015, 11:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 14 jun 2015, 11:24

Afbeelding
Zo doet ie t beter
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 14 jun 2015, 11:29

Dankjewel voor de hulp met de foto. Ik doe dit voor het eerst allemaal vanaf mijn mobiel, in plaats vanaf mijn laptop. Even uitzoeken nog dus.
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 14 jun 2015, 11:36

Vanaf mobiel is het lastig met t plaatsen van foto's heb ik zelf ook al gemerkt. Elkaar helpen is wat we graag doen hier. Graag gedaan.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 14 jun 2015, 12:02

Dit lijkt me geen goed nieuws:Afbeelding
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 14 jun 2015, 12:03

Als ik het goed begrijp, betekent dit dat de hele motor er uit moet.
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 14 jun 2015, 12:06

Ouch, nu moet je op zoek naar nieuwe bussen (en misschien zuigers). Geen idee of je er 1 kunt vervangen maar ik denk persoonlijk dat 4 vervangen beter is.
Of je lepelt deze d'r in
http://link.marktplaats.nl/m932263826

Motor zal er niet uit MOETEN maar als je zuigers moet verwijderen zul die die moeten los maken vanaf de krukas.
Balen man

Serie04 heeft in ieder geval niks liggen als set van zuigers en bussen maar de prijs (ga ff zitten) is ruim 400 euro ex porto. Je zult ook met die fijne voetpakkingen moeten gaan knutselen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor jerilo » 14 jun 2015, 12:55

Zo die is behoorlijk warm geworden. Zo'n schade heb ik nog nooit meegemaakt.

Dit word een andere motor of toch ervoor kiezen om de bussen en zuiger's te vervangen.
Maar het word een dure reparatie.

Ikzelf ga aankomende dinsdag mijn onderblok van mijn 204 ophalen die ik ter revisie weggebracht hebt bij Mannessen Engines http://www.mannessen.nl/ in Soesterberg. Het is geen goedkope revisie geweest maar het onderblok is weer gelast en voorzien van nieuwe bussen en zuiger's.
Krukas is geslepen en alles is voorzien van nieuwe lagers. Zelf ga ik alles weer in elkaar zetten.
Zogauw ik foto's heb zet ik ze weer in mijn topic en ga ik verder met mijn verslag. Het heeft een lange tijd stilgestaan vanwege drukte.

Het is een XU motor die zijn veel gemaakt en zullen vast nog wel redelijk tot goed te vinden zijn. En onderdelen zullen er ook vast nog makkelijk van te krijgen zijn.

Succes met de reparatie en houd ons op de hoogte.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 14 jun 2015, 13:43

Dankjewel voor al jullie hulp! Ik zit nu inderdaad te rekenen, Hoeveel me dit allemaal gaat kosten. € 400 alleen voor onderdelen is mij in ieder geval veel te veel. Ik denk dat ik drie opties heb. Nummer één: goedkoop proberen aan onderdelen te komen. Nummer twee: een goedkope ruil motor zoeken. Nummer drie, de boel verkopen. In onderdelen, of als project. Is er iemand met interesse?
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: Koppakking 305 vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 14 jun 2015, 16:29

Wat vinden jullie van deze optie: Edwin SS50 biedt een 2.0 xu motor aan.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=42&t=26438
Die zou ik kunnen kopen en er dan mijn carburateur en ontsteking op monteren. Zou dat goed gaan? Edwin SS50 is er optimistisch over en denkt dat ik alleen de bevestiging van de dynamo moet aanpassen. Dat klinkt aantrekkelijk. Ik zal waarschijnlijk in ieder geval bij RDS moeten laten keuren of iets dergelijks?

Of is het toch mogelijk om één bus te vervangen, zonder de boel verder uit elkaar te halen? Hoe krijg ik dan de zuigerveren in de bus? Gewoon met een zuigerveerklemband? Of kan dat alleen van onderaf?


Wie weet raad?

beste groet, blauweaaf
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Volgende

Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast