Erg raar probleem met mijn 106 GTI uit 97.

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Erg raar probleem met mijn 106 GTI uit 97.

Berichtdoor FerryB » 29 okt 2006, 16:22

Ik rij al een enige tijd in een fantastische 106 GTI. Deze auto is erg goed onderhouden en ik zou voorlopig niets ander willen rijden. Nu komen echter de problemen na de 160.000 km verstreken is op de teller. 1 Probleem lijkt onoplosbaar en vooral heel iritant. Ik zal het 1 en ander even uitleggen:

Zo'n maand geleden begon mijn toerenteller automatisch te tellen tot zo'n 2000 toeren als ik mijn gas losliet en mijn koppeling intrapte. M'n gas bleef dus even hangen zonder dat ik gas gaf en zakte na zo'n 4 a 5 seconden weer af naar 1000 toeren. Dit had ik alleen als de motor warm was.
Na 2 weken werd het een tikkie erger waardoor ik ineens stil kwam te staan. M'n hele auto deed niets meer. Ik kreeg hem niet meer aan de praat waarna ik de wegenwacht belde. Ook zij konden niet vinden dus ik moest weg gesleept worden.

De Peugeot dealer kon mij vertellen dat de ECU kapot was. Okey 950,- voor een nieuwe ECU en mijn auto reed weer maar nog steeds bleef mijn gas iets hangen als ik gas los liet en mijn kopeling in trapte. Het was welliswaar iets minder maar hij had er nog steeds last van.

Vorige week starte mijn auto weer niet maar nu stond ie gewoon voor de deur. Wat bleek: Mijn dynamo defect dus m'n accu was leeg.
Weer de hele bende naar de dealer laten slepen en een nieuwe dynamo erin.

Nu alles dus in orde zou moeten zijn had ik gisteren WEER een soort gelijk probleem. Mijn gas schiet omhoog naar zo'n 2000 toeren, blijft even hangen en zakt weer terwijl ik mijn koppeling in trap en gas al lang losgelaten heb.
Ook slaat m'n motor af als hij warm is. Dan valt ie ineens uit zonder enige aanleiding. Gewoon uit het niets. Als ik hem dan start dan doet ie het ook weer gewoon maar na 5 minuten kan ie zomaar weer ineens uit slaan behalve als ik dan even snel flink wat gas geef.

Ik ben echt ten einde raad. Als zelfs een dealer niet meer weet waar het aan kan liggen? Wat moet je dan? Ik wil de auto niet weg doen want ik ben er echt gehecht aan en alles is gewoon in orde behalve dit ontzettend rare probleem.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen of dat iemand hier ook ooit wel eens last van heeft gehad?
FerryB
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 29 okt 2006, 16:12
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor knutsul » 29 okt 2006, 20:32

lijkt mij een probleem in je stationaire regeling, dit is een door de computer gestuurde luchtschuif, (als er meer lucht gemeten word krijg je ook meer brandstof), een oplossing kan zijn, de luchtschuif te demonteren en grondig schoon te maken, en dan opnieuw inleren in de computer, als dit niet helpt zul je de luchtschuif moeten vervangen.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor john » 29 okt 2006, 21:46

Storing in de temperatuursensor en de luchtschuif vervuild waarschijnlijk.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor Bart-Peugeot » 30 okt 2006, 13:40

Hoi Ferry,

Ik zie dat je ook uit Rotterdam komt. ;-)

Ik ben benieuwd waar jeje 106 in onderhoud hebt. Als jouw dealer je niet verder kan helpen is het misschien een idee om Peugeot Renz te Krimpen aan den IJssel in te schakelen. Dit is een officiele Peugeotdealer (lekker klein bedrijfje nog waar je geen nummer bent, maar waar klanttevredenheid voorop staat) waar ikzelf erg goede ervaringen mee heb.

Als je naar een peugeotSpecialist wilt, dan kan ik je EH-Autoservice aanbevelen. Dit is een zeer kundige peugeot(liefhebber)specialist, die nog hart voor zijn klanten en hun auto's heeft. Hij zit in Oude Tonge. Ik weet het, het is even rijden, maar dan heb je ook wat. http://www.ehautoservice.nl

Wat je misschien al hebt gedaan is je probleem even aankaarten bij http://www.peugeotgticlub.nl Hier zitten de Peugeot GTI rijders, misschien dat iemand een eenzelfde soort probleem bekend voorkomt.

Succes met het vinden van een goede oplossing.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor risky » 30 okt 2006, 18:37

hoi ik heb dat ook gehad toen ik een 106 rally had
toen heb ik dat zwarte kastje vernieuwd bij de gasschuif die vangt
het toerental op met gas los laten en als de motor koud is zorgt hij dat de motor wat hoger loopt, trouwens wel een duur dingetje geloof zo,n 100 euro
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten