Stallingstips voor de winterslaap

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Stallingstips voor de winterslaap

Berichtdoor Jerroen » 27 aug 2006, 22:14

Ja ik ben er vroeg bij, ik weet het. Het is welliswaar nog geen winter maar een goede voorbereiding is het halve werk :mrgreen:

De winter is toch niet echt een fijn jaar getijde voor een oude Peugeot. Vorig jaar kon die van mij onder een afdak staan (ideaal) nu gaat dat deze winter helaas niet door. Dus op zoek naar een stalling in de buurt.

Nu heb ik een mogelijke stalling (een oude loods die nu als caravanstalling gebruikt wordt). Echter is er een ding, mijn 504 loopt op LPG kan die in een (minder geventileerde) loods gestald worden? Na het rijden ruikt hij (net zoals volgens mij elke LPG auto) iets naar gas.

Volgens mij komt dat meer doordat het luchtsysteem van de motor bevuilt is met reukstof van het LPG (gas is immer reukloos). Nu weet ik dat wel maar waarschijnlijk niet de eigenaar van de loods, dus hoop ik dat de geur verdwijnt als ik een tijdje op benzine rijdt. Om zo een discussie over het gas te voorkomen. Maar mag een auto op LPG wel in een minder afgeslote ruimte gestald worden?

En zijn er verder dingen waar ik nog aan moet denken? Ik denk dat hij zo'n 4 maandjes weggezet wordt en aangezien stilstaan nooit goed is.. Moet ik nog denk aan de banden, accu etc.
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Stalling

Berichtdoor jan eend + » 27 aug 2006, 23:47

Los van alle andere zaken: Als je een accu een paar maanden ongebruikt laat staan dan is de kans groot dattie overlijdt :( Door inwendig spanningsverlies gaan de platen "sulfateren" en heeftie na een tijd niks meer over aan spanning :!: De eerste keer starten werkt dan euthanasief, als het ware. Advies: druppellader eraan knopen (Kijkshop of zoiets) of de accu in een gebruiksoto monteren, zodat 'ie (de accu dus) aan't werk blijft. Suck6 & groetz :wink: Vanjan
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Jerroen » 22 okt 2006, 14:59

Nou de stalling is inmiddels gevonden, hij kan in de buurt staan bij een stalbedrijf. Gisteren even gekeken en het zag er goed uit. Helaas moet de auto verrijbaar zijn dus ik zal de accu wel moeten laten zitten :-|

We zien het wel.

Verder nog tips? Ik denk de banden wat harder oppompen misschien en een stofhoesje, verder weet ik het niet.
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Mark » 22 okt 2006, 17:54

Brandstoftank vullen. Dat voorkomt de kans op condensatie van water in de benzine. Inderdaad, bandenspanning wat verhogen. En LPG (als de installatie OK is, dan is ie nl. erg goed afgesloten) is veiliger dan benzine.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor JT » 22 okt 2006, 20:36

Mark schreef:Brandstoftank vullen. Dat voorkomt de kans op condensatie van water in de benzinetank.
En het voorkomt roestvorming.

Je kunt ook overwegen de koppeling met een balk ontkoppeld te laten zijn, maar dat is meer van belang bij langere tijd in een vochtige omgeving.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten