1.6 THP vage problemen

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

1.6 THP vage problemen

Berichtdoor Gerry » 27 okt 2022, 18:48

Beste forumleden,

Ik heb mijn Peugeot 508 met 1.6 THP motor (bouwjaar 2011) ooit gekocht bij Nefkens. Daar is hij ook altijd in onderhoud geweest. Bij 60.000 km is de motor gereinigd en de ketting bijgesteld. Daarna redelijk rustig doorgereden met wel hoge reparatie rekeningen (o.a. brandstofpomp vervangen) en een heleboel andere kleine ergernissen. Enfin, de huidige km stand is 150.700.

Vorige week kreeg ik opeens de melding motorstoring en hield de motor stevig in. Een bezoekje gebracht aan Nefkens en de diagnose gesteld: vervanging elektroklep turbodrukregeling. Na deze reparatie heb ik 20 zorgeloze kilometers gereden totdat ik vandaag opeens weer een motorstoring kreeg (na even stevig gas te hebben gegeven). Motor houdt nu weer stevig in. Dus weer terug naar de garage. Daar hebben ze de storing uitgelezen maar die wees niet uit wat het defect nu weer kan zijn. Volgens de garage wees de storingsmelding uit dat de storing valt te herleiden tot 5 mogelijke onderdelen (de turbo zelf valt niet onder deze onderdelen). Helaas weet ik niet welke foutcode het is.

Ik heb de garage gevraagd of een mogelijke vervuiling van de motor het probleem zou kunnen zijn maar volgens de garage is dat niet het geval (ondanks een rokende motor.....).

Natuurlijk moet het gerepareerd worden maar ik begin een beetje het vertrouwen in mijn garage kwijt te raken. Ik weet dat het een grote gok is, maar weet iemand wat het mogelijke probleem zou kunnen zijn? Daarnaast, kent iemand een betrouwbare garage die bekend is met THP motoren? Bij voorkeur in het zuiden van Nederland (ik woon zelf in de omgeving Eindhoven).
Gerry
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 okt 2022, 18:39

Re: 1.6 THP vage problemen

Berichtdoor Gilletti » 27 okt 2022, 20:13

Inhouden klinkt wel als een kenmerk van verkeerde timing van de distributieketting.
Dat is een bekende THP-kwaal. Ik had met mijn 308 van 2010 (al na 30d km.) dezelfde klachten.
Toen een compleet nieuwe distributie gekregen incl. ketting, spanners etc..

Hebben ze ook gecheckt of dat allemaal nog klopt?

Weet niet of je ook al met DIT ANDERE FORUM bekend bent?
Daar richt men zich wat meer op de moderne wagens dan hier.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: 1.6 THP vage problemen

Berichtdoor jacqabe » 28 okt 2022, 07:22

Ook de RCZ van mijn vrouw had dezelfde problemen. Begon bij 30.000, bij 60.000 weer. Daarna de auto ingeruild, ik was het vertrouwen kwijt.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: 1.6 THP vage problemen

Berichtdoor Gerry » 28 okt 2022, 09:14

Gilletti schreef:Weet niet of je ook al met DIT ANDERE FORUM bekend bent?
Daar richt men zich wat meer op de moderne wagens dan hier.


Dankjewel voor je reactie. Ik ben inderdaad niet bekend met het andere forum, ik zal daar mijn vraag ook eens stellen.

Gilletti schreef:Inhouden klinkt wel als een kenmerk van verkeerde timing van de distributieketting.
Dat is een bekende THP-kwaal. Ik had met mijn 308 van 2010 (al na 30d km.) dezelfde klachten.
Toen een compleet nieuwe distributie gekregen incl. ketting, spanners etc..

Hebben ze ook gecheckt of dat allemaal nog klopt?


Goede vraag, ik ga er vanuit dat ze dat wel mee hebben genomen in hun analyse.. maar zoals gezegd, ik heb wel mijn twijfels bij de kwaliteit van mijn dealer.
Gerry
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 okt 2022, 18:39


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten