Intellectueel erfgoed

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Intellectueel erfgoed

Berichtdoor JT » 02 sep 2006, 17:41

Beste mensen,

Vandaag met de neus op de feiten gedrukt: ruime ervaring is onontbeerlijk voor het oplossen van veel problemen.
Zonder noemenswaardig gereedschap een auto kunnen afstellen op diverse punten, dat is voor mij te hoog gegrepen, maar voor 2 ervaringsdeskundigen een makkie...

Maar het aantal old- en youngtimers daalt en niemand heeft het eeuwige leven helaas, dus hoe kunnen we ervoor zorgen dat over 20 jaar onze kinderen onze auto's aan de gang houden???
:?:
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor M. van der Meulen » 02 sep 2006, 22:57

Ik heb twee dochters van bijna 23 en 21 die beide wel gecharmeerd zijn van klassiekers, vooral van Citroën- en Peugeot-huize. Beide nog zonder rijbewijs, de oudste zal er het eerst aan toe zijn gezien haar ambitieuze inslag. De jongste maakt er nog niet zoveel van, maar komt vast en zeker ook goed terecht, meer op persoonlijke hartelijkheid dan op vakkennis of bestudeerdheid. Kan voor beiden nog een aantal jaren duren, ze krijgen het rijbewijs niet cadeau, een wagen evenmin.

Om de (semi)klassiekers van nu ook dan nog (en in verdere toekomst) op de weg te kunnen zien zal er vast het een en ander toegepast moeten worden om aan steeds strenger wordende milieu-eisen te kunnen voldoen, of dat wagens zonder qualificatie door de overheid financieel op een of andere manier worden belast of het rijden erin ontmoedigd.

Om de wagens zelf in conditie te houden is een ander verhaal. Goed onderhouden en conserveren, onderdelen op tijd vervangen, van tijd tot tijd grotere investeringen doen om de basis goed te houden. Zelf ben ik voortdurend bezig delen bij te kopen en op reserve te leggen. Soms kun je een ander helpen die ergens om verlegen zit, een andere keer heb je zelf een keer pech of er gaat iets kapot of je rijd schade. Dan is het handig wat spullen in voorraad te hebben zonder dat je hemel en aarde moet bewegen ergens wat te vinden tegen een fatsoenlijk bedrag.

In elk geval niet onder een stolp zetten, ze zijn gemaakt om in te rijden en van te genieten, een klassieker wil je laten zien, in roulatie blijven is ook de beste manier een auto in bedrijf te houden, stilstand is achteruitgang. M
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Erfgoed

Berichtdoor jan eend + » 02 sep 2006, 23:45

Moio allemaal. Wat ik ervan begrijp is dit een pleidooi van andere Jan om een soort "kennis- en ervarings-databank" te organiseren. Welke truukjes zijn er, hoe stel je kontaktpunten af, hoe stel je (dus niet-hydaulische :!: ) kleppen, wat zijn bobine-storingen, en dergelijke. Ik denk dat het een merk-overstijgend probleem is. Het geld ook voor vlovoos, glovven, sitroenen, forten en noem maar op. Los van wat wij er op bedenken zijn er misschien ook initiatieven van bv de Fehac, of Bovag, of Rai, of :?: :?: Ik heb daar niet gekeken maar mss weet iemand daar iets over. Commissie oprichten :?: :?: :evil: Laten we er maar es verder over nadenken. DE HUIDIGE MONTEURS-OPLEIDING KENT AL SINDS JAREN NIET MEER HET VERSCHIJNSEL KONTAKTPUNTEN. Laat staan monteren en met voelermaat afstellen.... Toen ik 15 jaar geleden op de streekschool (voorloper VMBO) mijn opleiding deed was mijn bijnaam al "oldtimer" omdat ik dat soort kennis en ervaring had. De jonge jongens snapten niks van die techniek :!: Het is dus (net als bijvoorbeeld het klinken van ijzeren platen op schepen :!: ) een uitstervende bezigheid. Vastleggen (tekst, video, tekeningen) is een van de manieren, maar waar laat je die database dan :?: Vragen te over, maar ik weet de antwoorden ook niet. Toch groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor M. van der Meulen » 03 sep 2006, 08:13

Ik wil er nog aan toevoegen dat je zelf allerlei technische gegevens kunt bewaren zoals garagehandboeken, microfiches, onderdelenboeken, nederlandse en franse vraagbaken etc. Reguliere garages zullen bepaalde spullen op den duur wegdoen, bepaalde modellen verdwijnen mettertijd uit computerbestanden e.d.

Handige knutselaars die zelf ook aardigheid hebben aan het oudere spul zullen er altijd blijven, zijn er ook nu al, maar staan niet altijd in de Gouden Gids. Is ook het voordeel van een forum, op allerlei terrein en modellen kom je zoveel discussies tegen dat het toch heel gek moet zijn dat je voor een bepaald probleem geen oplosssing kan vinden of een adres waar je moet zijn voor onderdelen of reparaties. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor JT » 03 sep 2006, 10:02

Inderdaad, kennis gaat verloren, zie ik in Le Lion een oproep om te helpen bij een magnetische ontsteking bij een 172....
Dus over 40 jaar staat zo'n oproep er voor het afstellen van een xn2 motor....
En ik gun Wim een heel lang leven, maar op het gehoor een afstelling doen is dan een klus die je alleen kunt doen als je veel ervaring hebt.
En dat "gevoel" kun je niet beschrijven in handleidingen... dus die ervaringskennis gaat op den duur verloren.
Inderdaad, mijn start van dit topic was meer melancholisch / ideologisch / idealistisch van aard....

En mijn insteek bij dit forum is, (ik klets natuurlijk ook wel een hoop), om ook zoveel mogelijk technische info te verzamelen...

En ik voel me een beetje dronken, gisterenavond stond hier toch ook een post van Gilleti?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor ceegee » 03 sep 2006, 15:41

Foei Jan, een beetje practisch zitten doen. Jij weet best dat in de bv Nederland alleen het call center nog funcioneert ! :lol:
Leven is leren en leren is Leven
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor ZEN » 03 sep 2006, 16:32

vectorix schreef:Foei Jan, een beetje practisch zitten doen. Jij weet best dat in de bv Nederland alleen het call center nog funcioneert ! :lol:




Call centers werken alleen als je niet wil dat ze werken, bij voorkeur tijdens het avondeten of een voetbalwedstrijd.

Ja, ik chargeer, natuurlijk zijn er ook de "CC's" die we zelf bellen... :wink:



On topic: wat dat betreft zit de regio Amsterdam/Utrecht goed met Evert Jonkhart. Zijn zoon is volgens mij nog geen 40 en krijgt oude-Peugeot-kennis al (denk ik) vanaf de moederborst gevoerd. 8)
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Riko » 04 sep 2006, 13:34

Zolang er liefde voor oude voertuigen is zal er altijd wel een generatie zijn die ervoor zorgt de kennis te leren om de oldtimers op de weg te houden.

Ik ben student, heb een 304 en had een 404. Bij mij op de hogeschool staan een klein tiental oude auto's, mini's en kevers niet meegerekend want die zie je sowieso al veel, al die oude bakjes zijn van studenten.

Komt wel goed denk ik dan.
Avatar gebruiker
Riko
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 14 jul 2005, 14:57
Woonplaats: Zwolle


Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten