Technische dag 05-okt."19

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Technische dag 05-okt."19

Berichtdoor Frans.E » 06 okt 2019, 10:07

Gisteren zijn wij, als nieuwe leden naar de technische dag geweest in Dordrecht.
Na een korte omweg hadden we het gevonden en waren we op tijd, na een bakje koffie en een broodje, voor het technische gedeelte.
Ik heb daar toch e.e.a. weer geleerd over onderhoud aan de 404. Mooi om te zien dat de benzine tank er binnen 10 minuten onderuit gehaald kon worden met eenvoudig gereedschap en zonder brug.
Duidelijke uitleg over de evt. problemen met de benzine tank en en tijd genoeg voor het beantwoorden van evt. vragen.
De uitleg en vragen gingen voornamelijk over de nieuwe brandstof soorten zoals E5 en E10. :?:

E10 is benzine waaraan 7,5 tot maximaal 10% bio-ethanol is toegevoegd.
Ethanol wordt o.a. gewonnen uit planten als suikerriet en is agressiever dan benzine voor mn metalen en kunststoffen.
Op die manier kan ethanol motoronderdelen zoals pakkingen en afdichtingen beschadigen maar hoeveel is erg onduidelijk.
Als je gaat tanken en er staat er E5 op het label, dan tank je Euro95, waarin maximaal 5 procent bio-ethanol zit.
Als er E10 op het label staat, dan tank je benzine met maximaal 10 procent bio-ethanol.
E5 heeft ten opzichte van Euro95 en hoger octaangetal en is vooral geschikt voor benzinemotoren met meer motorvermogen.


Na het technische gedeelte hebben we kennis gemaakt met andere 404 rijders en omdat ik erg ongerust was doordat mijn 404 olie lekt is dat meteen goed bekeken. :shock:
Nadat verschillende clubleden daarnaar gekeken te hebben en eea daarover verteld hadden was ik weer gerust gesteld en kan weer de nodige kilometers gaan genieten van mijn 404.
Al met al een zeer geslaagde dag waarin we kennis hebben gemaakt met andere clubleden en zelf gerustgesteld te zijn kan ik iedereen aanbevelen om ook naar de technische dagen te komen.
Iedereen nog bedankt en tot ziens. :lol:
Frans Eykholt.
Driving a Peugeot 404 is way of life.
Avatar gebruiker
Frans.E
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 26 aug 2019, 12:52

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten