Dank voor jullie reacties! Ik heb eigenlijk niet veel met kleine autootjes (bij mij begint het bij vanaf een 204 een beetje mee te tellen) maar ik word altijd vrolijk bij het zine van zo'n guitige 107 en helemaal bij het rijden ermee. Die 3 cilinder produceert een net zo'n aanstekende roffel als de Volvo met z'n 5 cilinder. Het scheelt 160 pk, maar die heb je in de 107 helemaal niet nodig. Blijkbaar val ik op het geluid van on-even cilinders. Dat rauwe randje....prachtig! Daarom vind ik PRV-motoren misschien ook wel zo lekker klinken. Weliswaar een even aantal cilinders maar het blok heeft een aantal andere 'asymmetrische kenmerken'.
Onder de motorkap is het inderdaad 'Toyota' wat de klok slaat. Zou dat de betrouwbaarheid verklaren?
Ik grapte bij een vriend -die afgelopen jaar van pure wanhoop uit z'n Peugeot 307 2.0 HDI (fase II!) is gejaagd en subiet een nieuwe Toyota Auris Hybrid heeft besteld-: we hebben een Toyota 107 gekocht!
Toch vind ik de vormgeving van de 107 echt de meest geslaagde van de drieling. Er zitten best veel verschillen in. En ook t.o.v. de nieuwe 108 vind ik hem veel sprekender. De 108 is wat mij betreft een beetje een grijze muis qua design. Ook het autojournaille heb ik vooralsnog niet zo veel enthousiaste geluiden horen maken als over de 107.
@Martijn: roest houden we in de gaten. Vooralsnog: pas de soucis.
@Steven: wat leuk te horen dat jij al geruime tijd ervaring hebt met dit karretje en er al zoveel uitdagingen mee bent aangegaan! Indrukwekkend! Wat betreft de 406: laat voorop staan dat ik deze zeker met weemoed heb weggedaan (in goede handen), i.t.t. bijvoorbeeld mijn 5008 (...
). Want wat zijn het vreselijk fijne en goede bakken! Ik denk zeker de exemplaren van rond de eeuwwisseling waren erg goed. Die van ons was dat zeker ook (ook nog geheel roestvrij!) ondanks z'n bijna 3 ton, maar het was domweg een exploitatie-verhaal, koude rekensom dus. Plus het ongemak van eens een keer wat vaker wat onderhoud, domweg omdat de vorige vervanging al veel kms is geleden. Daar wilden we nu van af.
En dan dus toch weer een Peugeot, ook omdat ik dit merk een warm hart toedraag. Ik schrijf niet heel veel de laatste tijd op dit forum, maar dat komt ook omdat ik weinig technische verhalen heb mbt mijn Peugeot(s). En erg druk ben geweest met de restauratie van 2 DS'en (waarvan inmiddels 1 gereed). De 504 B02 is een deel van het jaar schone slaapster en voor het overige doet ze wat ze moet doen, op een onnavolgbare manier. Ingetogen schoonheid en ingetogen betrouwbaarheid. Ik heb haar al weer 5 jaar en op een kapotte bobine na heb ik er nooit iets geks mee gehad.
Ik ben haar nu eens met de poetsmachine aan het verwennen. Heb me tbv mijn andere dame (een godin uit hetzelfde bouwjaar) eens gestort in de wereld van het auto-poetsen. Daarbij ging er een wereld voor mij open. Er bestaan zeker meer creme'pjes voor auto's dan voor vrouwen! met allemaal snelle hippe Amerikaanse namen. Gewapend met een goede poetsmachine kun je daarmee wel hele mooie resultaten boeken. Dus nu ook de 504 maar eens aan zo'n beurt onderworpen. Nog 1 zijkant en dan staat deze sjieke dame er ook weer patent bij. Ik hoop mij binnenkort weer eens op een evenement te vertonen. Graca lukt niet ivm familieverplichtingen maar het jubileumevenement 204/309/604 waarschijnlijk wel. Nog in de buurt ook. En dan hebben we de herfstkleurenrit nog. Ik heb er zin in!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens