Pagina 1 van 2

Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 17 dec 2013, 01:24
door IVARIO
Ik heb de indruk dat er onder de Peugeotliefhebbers behoorlijk wat mensen zijn die ook de Simca´s een warm hart toedragen.
Dus waarom geen Simca-hoekje?

Vandaar hier wat foto´s van mijn Simca 1200 LS. Het is een in Spanje in licentie gebouwde Simca 1100 van bouwjaar 1975.
Hij is ongerestaureerd, maar wel ooit overgespoten in de (bijna) originele kleur.
Het is de basisuitvoering, met een motor van 1118 cc (55 pk).
Wel is ie door een vorige eigenaar "opgewaardeerd" met mistlampen in de (matzwart-gespoten) grille, wat chromen sierstripjes en een toerenteller op het dashboard.
Ook had de goede man er "Talbot"-emblemen opgeplakt, waarschijnlijk om de auto er wat jonger te laten uitzien, maar inmiddels zitten er weer Simca-emblemen op.

Voor de liefhebbers, volgend jaar juli vindt het internationale Simca-treffen plaats in Engeland (Beaulieu):
http://www.simcatalbotclub.proboards.co ... thread=560

Op het Nederlandse Simca-forum houd ik overigens een topic bij over Simca´s in Spanje:
http://www.simcaclub.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=185

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten,
Ivar

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 17 dec 2013, 01:44
door joospeugeot
IVARIO schreef:Dus waarom geen Simca-hoekje?


+1. nu is er een simca hoek :D

over jouw simca. hadden die al een (soort) hydrovak al rembekrachter, aangezien die extern geplaatst is.
alleen jammer dat je maar een simple klokkenspel hebt. ik zie graag een toerenteller. of dat klokkenspel wat met toerenteller is.

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 17 dec 2013, 01:53
door 403diesel
De bestel uitvoering (1100 FV of VF??) hiervan is de eerste auto waar ik ooit in gereden heb zo'n 30 jaar geleden op het buitendijkse land van mijn oudoom op Goeree. Ik zal een jaar of 9 of 10 geweest zijn. Ik kan me nog herinneren dat je bij accelereren in de 2e versnelling de pook moest vasthouden omdat deze er anders uit schoot.
Auto was toen al erg oud maar veel lol mee gehad.

Groet, Serge

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 17 dec 2013, 02:42
door joospeugeot
was dat niet een VF3 ??

als klein kind heb ik wel vaker in dat soort simca's en Talbot's gereden. heb ik wel leuke herinneringen aan, maar eea is inmiddels toch wel al meer dan 30 jaar geleden inmiddels

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 17 dec 2013, 10:58
door wowo
Mooie auto!
De eerste 'auto-papa' die ik me kan herinneren is een Simca 1100 commerciale, waar hij zelf achterruiten en een bank in had getimmerd;

Afbeelding

Tussen wat dubbel plaatwerk dat er van binnen bij de ramen zat ben ik mijn rode Norev 2cv kwijtgeraakt :-)

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 17 dec 2013, 11:38
door ruit'48
Simca, ik denk dat velen van ons dit merk een warm hart toedragen.
Ook ik heb er goede herinneringen aan, dan moet ik even 50 jaar terug in de tijd :roll: mijn vader kocht begin jaren 60 een Simca Ariane en
een paar jaar later een 1301 , die hij maar kort heeft gehad. Wat daarna kwam hoort helaas op dit forum niet thuis. Opel rekord :oops:

Afbeelding

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 17 dec 2013, 11:53
door IVARIO
joospeugeot schreef:over jouw simca. hadden die al een (soort) hydrovak al rembekrachter, aangezien die extern geplaatst is.


Hoi Joos, het gaat om een zogeheten "Mastervac-remservo", die op het vacuum van de motor werkt.

Hier een mooi overzicht van de geschiedenis van de Simca 1100 (wel in het Engels):
http://www.rootes-chrysler.co.uk/car-de ... v1100.html

Ook in mijn kinderjaren (ik ben van 1971) was Simca aanwezig. Mijn vader had een antracietkleurige tweedehands 1308GT (kenteken 25-NA-01), mijn beste vriendje´s vader een rode 1100, en aangezien hun buren een zwaargehandicapte zoon hadden, gebruikten zij jarenlang een vla-kleurige bestel-1100 met ramen (VF3), waar de zoon zittend in zijn rolstoel achterin kon.

@Ruit48: mijn vader sloot zijn rijtje Franse auto´s (Dauphine, 204, 304 Break, 1308GT, Citroën GS Break) af met de aankoop van een Teutoons produkt, moegebeukt als ie was door de roestduivel... Ook bij ons deed de Opel Rekord zijn intrede!

Ik heb nog altijd de speelgoedauto (schaal 1:18) die ik kreeg toen mijn ouders de 1308GT kochten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 17 dec 2013, 13:22
door MarcoPeus
Goeie move Ivar. Een Simca topic is inderdaad een leuke toevoeging.
Ik blijf je Simca een leuke verschijning vinden. Heb je die zwarte accenten aan de auto er zelf op gezet?

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 17 dec 2013, 13:27
door Steven-
Hé Ivar, goed idee: leuk topic! Ik ben altijd een groot fan van Simca, pracht merk met een roemruchte geschiedenis. Ik zal volgende week tijdens mijn kerstvakantie aan mijn oma vragen of ze nog foto's heeft van de 1000, 1100'jes en 1307.
Zelfs moet ik nog wel wat plaatjes hebben van de Simca Aronde Monaco Speciale die we een tijd geleden (in bruikleen) hebben gehad!

Besluit met een mooi plaatje van één van mijn favorieten: de 1000 Rallye......

Afbeelding

Wordt vervolgd!

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 17 dec 2013, 13:49
door Steven-
Kwam deze nog tegen, heb in mei van dit jaar met twee vrienden meegedaan aan de Lenterit in de Betuwe met een echte Matra Murena uit 1981. Er staat geen Simca meer op de auto, bij zijn voorganger Matra-Simca Bagheera stond het er nog wel op.
Deze Murena is écht in nieuwstaat (alleen de verlichting moet even hersteld worden!) en heeft pas 17.000 km gelopen en is in 2007 naar de Lage Landen gekomen. We hebben ongelofelijk veel lol gehad met zijn drieën voorin toerend door de Betuwe!

Afbeelding

Afbeelding

Gr., Steven

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 17 dec 2013, 22:05
door IVARIO
MarcoWetzels schreef:Ik blijf je Simca een leuke verschijning vinden. Heb je die zwarte accenten aan de auto er zelf op gezet?


Hoi Marco

Welke zwarte accenten bedoel je? De grille is origineel verchroomd, maar was al zwart toen ik de auto kocht in 2009. Wel heb ik deze grille opnieuw gespoten.
De wielen waren helemaal zwart en afgedekt door lelijke plastic wieldoppen. Dus daar heb ik juist een wit accentje aan gegeven.

De spiegels zijn origineel zwart. De ruitenwissers waren dit ook, maar die heb ik vervangen door chromen exemplaren.
Het uitlaatsierstuk en het luchtfilterhuis waren ook al zwart, maar heb ook die opnieuw gespoten.

Het antwoord op je vraag is dus uiteindelijk: nee! Tenzij je andere zwarte accenten bedoeld...

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 17 dec 2013, 23:02
door Martijn 404
Mooi initiatief Ivario. Simca blijft een bijzondere auto. Mijn vader was er gek van.

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 17 dec 2013, 23:56
door MarcoPeus
Nou, ik bedoel die stoorlijsten rondom, de achterlichtframes, de wielen, de spiegels. Moeten die niet chrome/zilver zijn?

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 18 dec 2013, 00:09
door Leeuwtje
MarcoWetzels schreef:Nou, ik bedoel die stoorlijsten rondom, de achterlichtframes, de wielen, de spiegels. Moeten die niet chrome/zilver zijn?

Klopt! De sierlijsten rondom horen chroomkleurig te zijn net als de spiegels, ruitenwisserarmen en de randen van de achterlichten.
De grille hoort zwart te zijn maar alleen de bovenste en onderste twee lamellen zijn chroom
De stalen velgen horen gebroken wit te zijn met een kunststoffen plastic dop met chromen rand in het midden.
Op de foto's van een identieke 1100 bj. '75 is dit ook goed te zien. http://bringatrailer.com/2009/08/17/for ... imca-1100/
Een setje originele TI velgen zouden je 1100 echt afmaken.

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 18 dec 2013, 13:41
door IVARIO
Let wel, het gaat bij mijn auto om een Spaanse Simca. Ik meen te weten dat er hier en daar afgeweken werd van de Franse standaard.

Zo weet ik bij voorbeeld vrijwel zeker dat mijn auto (bouwjaar 1975) origineel nog een volledig chromen grille heeft, terwijl de Franse versie uit hetzelfde jaar wellicht al de grille heeft die Leeuwtje bedoelt.

Ook de zwarte achterlichtranden zijn af-fabriek zo geleverd.
Heb dit zojuist even gecheckt: ze worden momenteel te koop aangeboden (o.a. New Old Stock) met drie verschillende soorten randjes: zwart, vernikkeld of (mat) verchroomd:
http://www.milanuncios.com/recambios-de ... 605933.htm

Daarnaast heb ik foto´s van andere Spaanse Simca´s met dezelfde zwarte stootrubbers rondom als de mijne.
Verder kom ik hier geen enkele Simca tegen met gebroken-witte velgen. Alle exemplaren hebben grijze velgen, die waarschijnlijk van een chromen wieldop voorzien waren.

De ruitenwisserarmen waren denk ik af-fabriek zwart en de spiegels waarschijnlijk chroom/mat-chroom.
De chromen ruitenwisserarmen die ik erop gezet heb, pasten eerst niet eens. Ze horen mijns inziens thuis op de eerste modelserie (met de dunne achterlichten), die tot 1974 in produktie was. Het bevestigingspunt was te dik en te wijd, waardoor ze tegen de paravan aankwamen. Moest er eerst een stuk afzagen om ze dunner en dus passend te maken. Origineel is dit dus niet.

De Spaanse TI´s hadden (helaas, volgens de Spaanse forummers) niet de mooie honingraatvelgen zoals de Franse die hadden.
Ook hadden ze geen TI embleem op de motorkap, maar een gewoon Simca embleem.
Hieronder ter illustratie een foto van een TI uit 1979:

Afbeelding

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 24 dec 2013, 19:15
door Steven-
Afbeelding

Tja, dat kon vroeger nog gewoon! :mrgreen:

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 25 dec 2013, 11:40
door MarcoPeus
Kan nog steeds als je maar t juiste model hebt :mrgreen:

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 30 dec 2013, 18:50
door Dick
Weet er iemand toevallig nog een linker achterdeur voor een 1501 tourist te koop? Is voor een vriend van me die een tourist special van '75 grondig aan het restaureren is. Alle tips zijn welkom!

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 31 dec 2013, 00:50
door 305 friesland
Wel leuk een Simca hoekje hier ,ik vind vooral de echte oudjes erg mooi , ik mijn jeugd ,ja spijtig dat ik het zeggen moet, wel de nodige Simca,s gesloopt ,wel omdat het niet meer te redden was moer toen was het ook andes dan nu .
Ook een 1501 ,was nog heel gaaf maar geen kenteken en de motor muurvast helaas.

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 06 jan 2014, 21:42
door yellowsub
Mocht iemand interesse hebben: Hele collectie microfishes voor de Simca Rancho, Matra, etc. En enkel werkplaatshandboeken:
http://www.mijnalbum.nl/Album=WVBTSNSH vanaf foto 129.

tuut tuut

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 09 jan 2014, 14:14
door Steven-
Als opvolger van de Aronde maakte de compleet nieuwe 1000 zijn intrede in 1961. Mijn opa&oma reden er zelf eentje, het was detijds hun eerste auto. Ik heb gevraagd naar wat plaatjes, maar die kon m'n oma niet direct vinden.
Ikzelf heb altijd een zwak gehad voor de 1000 en het lijkt me erg leuk om er later eentje aan te schaffen. Het liefst een phase 1 met de ronde achterlichtjes!

Afbeelding

De Nederlandse advertentie van de 1000 hamert erop dat de 1000 een auto is waarmee je geld kunt besparen; lage aanschafprijs, lage onderhoudskosten en mocht je een keertje wat hebben kun je zo langsrijden bij het dichte netwerk van dealers!

Wel jammer dat deze 1000'jes altijd al ''in de folder'' roestten, daardoor zie je er steeds minder.

Afbeelding

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 13 jan 2014, 03:04
door martinowic
Leuk! Ik heb altijd een zwak voor simca en m'n de 1100 gehad. We hebben lang een rancho gehad.
Daarvan viel het motorblok zomaar uit de motorsteunen op de A2. Omdat de rancho hoog op de wielen staat raakte ie niet de grond en kon de ANWB m er weer inklussen...
Uiteindelijk toch te veel roest...
Ik zal op zoek gaan naar een foto

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 13 jan 2014, 08:11
door jan-03
Wij reden vroeger nog wel eens naar de nachtvoorstelling in het amicitia theater in Leewarden met een groepje...
Ik in een eend.. en daar was ook iemand bij ( broer van een vriend van me) die reed in een 1000.. Een opgevoerde want het was een heel rap karretje..
Mooie auto en hij was er ook apetrots op....
Tegenovergestelde van mijn eend... Die was super traag en en vol ronde vormen en de Simca een strak vierkant met heel veel pk-tjes onder de kap..
Moest altijd de luwte zoeken achter voorgangers met m,n eend en bij viaducten terug schakelen..
De boxermotor was al niet heel best meer en soms ook moeite met starten...
Ik had deze nog graag willen hebben...
gr jan

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 13 jan 2014, 23:19
door Harrie
Bij een 1000 moest je wel 1 of 2 zakken zand voorin leggen, anders ging de voorkant richting boom of sloot.... :roll:

Re: Simca-hoekje

BerichtGeplaatst: 14 jan 2014, 00:13
door jan-03
Harrie schreef:Bij een 1000 moest je wel 1 of 2 zakken zand voorin leggen, anders ging de voorkant richting boom of sloot.... :roll:

Daarom zijn er meer eenden over gebleven dan Sima 1000 auto's !!!!!!!!!! :mrgreen:
Ik heb er nooit zelf in gereden..
Ik weet eigenlijk ook niet hoe het met deze afgelopen is..
gr jan