UIT de vaart i.p.v. er in

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor MarcoPeus » 31 jul 2013, 17:38

Vandaag was t weer redelijk en had ik juist voldoende tijd om mijn boot weer eens van stal te halen na 3 jaar stilstand. Ik had er helemaal zin in. Thuis effe een accu er in zetten, spoelklem op t staartstuk, starten en even lopen laten om te zien of alles goed was en gaan met die banaan.
Enfin, eindelijk thuis na 4 miljoen drempels en stoplichten. Accu er in, klikliklikliklikikliklik, nondeju, accu niet goed meer. Andere accu er op (gelukkig heb ik die dingen in voorraad).
IEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIE Niks, nog 2 keer, nog niks.
Benzine op?? zou kunnen, even tanken dan maar. Jerrycan mee, auto vol gegooid meteen en 10 liter in de jerrycan.
Erin laten lopen en in mijn naïeve gedachtegang dacht ik dat hij wel lopen zou. Niet dus
IEIEIEIEIEIEIEIEIEI, nog niks.
Benzine leiding er af, hoppa daar kwam de peut al, OK dus er is brandstof tot aan de pomp. Aan de carburateur rook ik ook al peut. Dan moet hij geen vonk krijgen.
Schroevendraaier tussen bougiekabel en 1mm vanaf massa, geen vonk. En nu?
Dodemans know ertussenuit gehaald, wellicht dat die niet goed meer werkt. Was t ook niet.
Bobine doormeten maar daar kon ik geen chocolade van maken.
Dan maar mijn persoonlijke helpdesk bellen.
Hij kwam met enkele tips om te testen te weten het lampje tussen min op de bobine en +12V. Het lampje moet knipperen. Deed t dus niet.
Condensator zou kapot kunnen zijn gegaan. Is pas 3 jaar oud maar toch.
Contactpuntjes kunnen plakken/vuil zijn. En dat was t dus. Contactpuntjes met schuurpapier opgeschuurd en toen deed het lampje weer knipperen.
Motor loopt weer als een tierelier, morgen dan maar even lekker varen op de woeste binnenwateren.

Bedankt persoonlijke helpdesk! :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor Harrie » 31 jul 2013, 17:55

mooi dat je een persoonlijke helpdesk hebt. :-)
veel plezier met je boot, het wordt erg warm, ik hoop voor je dat het op het water wat prettiger is.

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor EH Autoservice » 31 jul 2013, 18:04

Ik zou het gas vast zetten , en achter de boot in het water gaan liggen , want dat zal fijner zijn als in een boot op het water :roll:

Zoals Harrie zegt , het zal erg warm worden 8)

Oh ja , mocht je daadwerkelijk gaan doen zoals ik hierboven typ , zorg wel voor een dodemanskoordje :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor MarcoPeus » 31 jul 2013, 20:06

Dodemans koortje werkt weer gelukkig. Tijdelijk los gehaald maar met een top van 70 kph is het raadzaam (en verplicht) een werkende te hebben.
Morgen geen tijd maar vrijdag gaat er even een lekkere vette streep getrokken worden op de maasplassen in Roermond. Heerlijk en lang geleden.

Er zit gelukkig ook een zwemtrapje aan dus er kan ook gezwommen worden en dan weer in de boot geklauterd.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor eri©on » 31 jul 2013, 20:39

EH Autoservice schreef:Ik zou het gas vast zetten , en achter de boot in het water gaan liggen , want dat zal fijner zijn als in een boot op het water


:lol: humor :mrgreen:

Mooi dat i het weer doet :!:

Laatst ook meegemaakt met de Juvaquatre, meestal tikken en lopen maar toen.......niets!.Zoeken zoeken.....bleken de puntjes te zijn.
Tot mijn schaamte moet ik erkennen dat heel dat contact punt verhaal me volledig Chinees is, zou hier best eens een workshop ofzo :? willen volgen, sommige zullen hard lachen om deze onwetendheid maar heb met al mijn gesleutel geen monteurs achtergrond.

Enfin na een heel verhaal, Marco veel plezier de komende dagen op het water :D
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor wondervinger » 31 jul 2013, 23:29

Bootje varen, theetje drinken, varen wij naar :?: :D :D

Als het echt zo heet wordt zoals men zegt dan zullen er velen even aan je denken. :wink:

Veel plezier. 8) 8)
Het Beste,

403 BL `60, ferguson TEF met banaanlader `54, Zundapp 510-101 `63.
Avatar gebruiker
wondervinger
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 19 maart 2009, 00:15
Woonplaats: Veendam

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor MarcoPeus » 31 jul 2013, 23:32

Bootje varen vrijdag en theetje (of koffie) drinken zaterdag met de forum buddies. The joys of life!
Zal foto's maken als ik ben aan t dobberen (of scheuren) op de maas.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor Harrie » 31 jul 2013, 23:45

wondervinger schreef:Bootje varen, theetje drinken, varen wij naar :?: :D :D

Als het echt zo heet wordt zoals men zegt dan zullen er velen even aan je denken. :wink:

Veel plezier. 8) 8)

Beren Botje ging uit varen ... :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor joospeugeot » 01 aug 2013, 01:58

Harrie schreef:mooi dat je een persoonlijke helpdesk hebt. :-)


de persoonlijke helpdesk moet bij toeval toch naar sittard, maar dat was een uur te laat en ondertussen had marco t zelf al geregeld met wat aanwijzingjkes :mrgreen:
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor MarcoPeus » 02 aug 2013, 20:28

Ahhhhhhhhhh, wat heerlijk vandaag. Rond 11 uur de boot te water gelaten in Roermond aan de Hateboer en even heerlijk afgekoeld op/in het water. Wat lekker.
Kinderen en wij hebben genoten. Wat is dat toch lekker om zo te kunnen relaxen en afkoelen.

Vanochtend op de oprit.
Afbeelding

Kroost en ega dobberend in de roermondse grindgaten. Als je niet beter weet zou je zeggen een luxe vakantie adres aan de middellandse zee.
Afbeelding

Om 18:00u weer op de snelweg naar huis en het was maar liefst nog 38 graden.
Phoe, dat was zweten, goddank heeft mijn bus airco.
Afbeelding

Nu even doorgaan en wat voorbereidingen treffen voor Café-et-Voitures morgen. Zie er echt naar uit.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor MarcoPeus » 23 aug 2013, 11:23

Vandaag nog een keertje lekker gaan dobberen misschien. Weer is lekker, 27 graden hier in het zuiden dus moet kunnen.
Laatste keer met mijn scheurijzer van fiberglas merkte ik bij t afzetten van de motor dat de motor niet meteen uitschakelt maar nog even nablijft rammelen (pingelen??). Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor Harrie » 23 aug 2013, 21:18

MarcoWetzels schreef:Vandaag nog een keertje lekker gaan dobberen misschien. Weer is lekker, 27 graden hier in het zuiden dus moet kunnen.
Laatste keer met mijn scheurijzer van fiberglas merkte ik bij t afzetten van de motor dat de motor niet meteen uitschakelt maar nog even nablijft rammelen (pingelen??). Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

'nadieselen' noemt men dat, wordt veroorzaakt door koolafzetting ( die blijft even nagloeien ) of verkeerde
warmtegraad bougies. Die kunnen ook vuil zijn. Controleer de bougies en ga na of het wel de juiste zijn voor die motor!
succes :wink: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor MarcoPeus » 23 aug 2013, 21:52

Er zijn nieuwe bougies in gekomen bij de grote beurt 2 jaar geleden. Ervoor deed ie t, en erna nog steeds. Motor is 3 jaar geleden gereviseerd, maar dat is geen garantie dat de motor geen koolafzetting heeft natuurlijk. Is koolafzetting te verwijderen/voorkomen?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor joospeugeot » 23 aug 2013, 21:55

begin eens met de onsteking op t juiste tijdstip te zetten en wel de goede benzine erin. evt eens 98 tanken. kan al voldoende zijn.
sommige auto's hebben extra regelingen om nadieselen tegen te gaan. kan een of andere regeling zijn via elektro ventielen oid.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor MarcoPeus » 23 aug 2013, 21:57

Ow, da's een goeie 98 tanken. Het betreft een oud model motor die natuurlijk voor 98 geschikt zou kunnen zijn. Aan de andere kant is het een amerikaanse motor (Mercruiser) en die hebben over t algemeen lagere octaangehaltes in t gebruik dan wij europeanen. 87 is normaal in de VS.
Zo'n electroklepje zou normaal op de carb moeten zitten he?
Of gas er in leggen, wordt t opeens ook een stuk betaalbaarder allemaal.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor Harrie » 23 aug 2013, 22:04

als het Amerikaans is, vanaf medio jaren '70, kan er zowiezo ongelode benzine in.
Euro 98 ontsteekt moeilijker dan een benzine van een lager RON-getal,
dus des te hoger het RON-getal, des te beter tegen nadieselen.
Als er destijds nieuwe bougies in gezet zijn, wil dat nog niet zeggen of dat exact
de juiste zijn :?: Vooral de warmtegraad is belangrijk. Korte/lange schacht ook,
al weet ik niet of dit van toepassing is bij die Mercruiser... Oude Peugeot's hebben wel korte schacht.

Staat de brandstofvoorziening niet te rijk ?
LPG ? :D kun je ook LPG tanken aan het steiger ? :mrgreen: :mrgreen: 8)
Lijkt me wel grappig als je je boottrailer bij de LPG-pomp zet :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor MarcoPeus » 23 aug 2013, 22:40

Toen ik laatst ben wezen varen stond ik ook te tanken met de boot op de trailer aan de pomp, moet je andere automobilisten eens zien kijken als je de tank vol staat te blazen. :mrgreen:
Gas zou een leuke aanwinst zijn op deze boot. Zuipt redelijk (vooral op topsnelheid) en een middagje varen kost dan al snel 100 euro.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor 403diesel » 23 aug 2013, 22:42

Je hebt voor boten 25 of 30 liter tanks die door snelloppelingen heel makkelijk te verwijderen zijn.
2 van die tanks aansluiten en je kunt toch een aardig stukje varen.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor MarcoPeus » 23 aug 2013, 23:04

Moet ik me eens in gaan verdiepen, scheelt enorm dan.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor Harrie » 23 aug 2013, 23:10

403diesel schreef:Je hebt voor boten 25 of 30 liter tanks die door snelloppelingen heel makkelijk te verwijderen zijn.
2 van die tanks aansluiten en je kunt toch een aardig stukje varen.

Groet, Serge
Met die snelkoppelingen is dus hetzelfde systeem als op heftrucks.
Ik denk dat je het dan in die hoek moet zoeken, Marco :wink:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor jan-03 » 23 aug 2013, 23:29

Inderdaad Harrie, de mijne neem je zo mee achter op de fiets.. Na tanken wel goed vast houden... :D
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor Harrie » 23 aug 2013, 23:31

janbachee schreef:Inderdaad Harrie, de mijne neem je zo mee achter op de fiets.. Na tanken wel goed vast houden... :D
gr jan
koop dan een BAKFIETS, Jan, past ook beter bij je BAChee :lol: :lol:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: UIT de vaart i.p.v. er in

Berichtdoor wondervinger » 30 sep 2013, 22:11

Marco, Hierbij de oplossing, inruilen voor eentje met peugeot motor. Deze staat ook beter achter een oldtimer peug. :P

http://www.leboncoin.fr/nautisme/538088005.htm?ca=7_s

Gr. Henk
Het Beste,

403 BL `60, ferguson TEF met banaanlader `54, Zundapp 510-101 `63.
Avatar gebruiker
wondervinger
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 19 maart 2009, 00:15
Woonplaats: Veendam


Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten