Calmix petroleumkachel-vraagje

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor M. van der Meulen » 10 mei 2009, 20:11

Hallo allemaal,

Mijn nieuwe "atelier" verkennend kom ik toe aan deze in de werkhoek geplaatste petroleumkachel, daterend uit de jaren '50 schat ik. Merk Calmix, onder het merkembleem in kleine letters: Ned. Octr. Aangevr.

Mij totaal onbekend, er zit nog brandstof in, en net als met ouwe Peuzen zou het wel geinig zijn het ding schoongemaakt en wel weer aan de praat te krijgen. Op Google kom ik niet verder dan een reclameplaat op "Het Geheugen Van Nederland"

[url]http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/RA01:10168/&p=1&i=6&st=verwarmingsapparaten&sc=(verwarmingsapparaten%20*)/[/url]

en enkele aanbiedingen op advertentiepagina's.

Even een korte beschrijving: hoog model, zwart geëmailleerde kolom, een verwijderbaar roosterdeksel waar verder niks onder zit, de brander is overlangs iets verstelbaar met een metalen lip aan de linker zijkant, deze brander laat zich echter voorlopig niet in z'n geheel ter reiniging uitnemen, het volledig met stof dichtgekoekte rooster ervan is evenwel apart los te schroeven.

http://s43.photobucket.com/albums/e362/ ... g_1247.jpg

http://s43.photobucket.com/albums/e362/ ... g_1248.jpg

http://s43.photobucket.com/albums/e362/ ... g_1250.jpg

http://s43.photobucket.com/albums/e362/ ... g_1252.jpg

Aan de rechterkant een volledig uitneembare regelunit met vier standen, vastgelast aan een langwerpig reservoir dat met de witte afdekplaat erboven geheel in de kolom geschoven zit. Naast de regelunit een verende pomphevel en een dunne vlotternaald voor het brandstofniveau.

http://s43.photobucket.com/albums/e362/ ... g_1249.jpg

http://s43.photobucket.com/albums/e362/ ... g_1251.jpg

http://s43.photobucket.com/albums/e362/ ... g_1253.jpg

http://s43.photobucket.com/albums/e362/ ... g_1254.jpg

Weet hier iemand of er ook petroleum in het lange reservoir hoort? Tussen beide delen zit in elk geval een korte tussengelaste buisverbinding. De startknop werd op z'n plaats gehouden met dun ijzerdraad, dus daar zal iets aan mankeren denk ik. Tips zijn welkom, beter goed geïnformeerd opstarten dan dalijk de hele schuur in de hens. Een eerste startpoging zal ik voor de zekerheid maar in de buitenlucht doen, de boel is nog niet eens officieel getaxeerd voor de verzekering..... :oops: Groet, M.

PS: Ik merk dat het misgaat met de foto-links, snap ik even niks van, vanmiddag ging het nog goed....
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 10 mei 2009, 20:38, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Koffiemolen » 10 mei 2009, 20:26

Weer er weinig van, maar als het allemaal niet goedkomt: Zibro. Geweldig spul, heb er zelf ook een. Frans spul, moet je niet hier halen (Boerenbond, Welkoop) maar in Frankrijk bij een hypermarche. Scheelt honderden euro's.
Vaatje geurarme petroleum = ca. 40 euro voor 20 liter (Boerenbond of Welkoop). Kun je even mee vooruit.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor Harrie » 10 mei 2009, 23:24

M. van der Meulen schreef:Hallo allemaal,

Mijn nieuwe "atelier" verkennend kom ik toe aan deze in de werkhoek geplaatste petroleumkachel, daterend uit de jaren '50 schat ik. Merk Calmix, onder het merkembleem in kleine letters: Ned. Octr. Aangevr.

Mij totaal onbekend, er zit nog brandstof in, en net als met ouwe Peuzen zou het wel geinig zijn het ding schoongemaakt en wel weer aan de praat te krijgen. Enkele aanbiedingen op advertentiepagina's.

Even een korte beschrijving: hoog model, zwart geëmailleerde kolom, een verwijderbaar roosterdeksel waar verder niks onder zit, de brander is overlangs iets verstelbaar met een metalen lip aan de linker zijkant, deze brander laat zich echter voorlopig niet in z'n geheel ter reiniging uitnemen, het volledig met stof dichtgekoekte rooster ervan is evenwel apart los te schroeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de rechterkant een volledig uitneembare regelunit met vier standen, vastgelast aan een langwerpig reservoir dat met de witte afdekplaat erboven geheel in de kolom geschoven zit. Naast de regelunit een verende pomphevel en een dunne vlotternaald voor het brandstofniveau.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weet hier iemand of er ook petroleum in het lange reservoir hoort? Tussen beide delen zit in elk geval een korte tussengelaste buisverbinding. De startknop werd op z'n plaats gehouden met dun ijzerdraad, dus daar zal iets aan mankeren denk ik. Tips zijn welkom, beter goed geïnformeerd opstarten dan dalijk de hele schuur in de hens. Een eerste startpoging zal ik voor de zekerheid maar in de buitenlucht doen, de boel is nog niet eens officieel getaxeerd voor de verzekering..... :oops: Groet, M.

PS: Ik merk dat het misgaat met de foto-links, snap ik even niks van, vanmiddag ging het nog goed....

bij deze gefixed:
voor "http:/ ..."{img} plaatsen, in de regel "?action=view&current=" verwijderen, en aan het einde weer afsluiten met {/img}
Jij had dus de URL's gekopieerd en geplakt, dan werkt het niet.
.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 11 mei 2009, 20:34

Bedankt Harrie, kennelijk een éénmalige misgreep ergens, want vandaag is alles weer normaal met posten. Komende woensdag een poging wagen de kachel in elk geval goed te reinigen, en de starter nakijken. Dan naar buiten en eens zien of-tie nog werkt, dan hoef ik komende winter niet met verkleumde tengels en bevroren gereedschap te sleutelen. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 14 mei 2009, 22:09

Zó, dat ziet er al een stuk beter uit. Gister het apparaat uit elkaar gehaald en schoongemaakt, brander goed afgeborsteld, en een nieuw netsnoer aangebracht, want dat was ook niet je-dát.

Om 'm te testen het beestje gister voor de zekerheid buitengezet, maar het waaide hier gister nogal, en toen wou-die niet. Vanavond weer aangesloten op de schoorsteen, verdamper ingeschakeld, lange aansteker erbij, en hij doet het! :D Daar word ik nou vrolijk van, dus ik heb 'm de hele avond, tijdens het inrichten van de werkhoek, gezellig laten snorren, tot ineens vloep de petroleum op was....

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 14 mei 2009, 23:44

MOOI!
je hebt 'm wel mooi gepoetst! 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 15 mei 2009, 04:41

Lijkt maar zo op de film, verder allemaal krassen, verfsputters en roest op beschadigde plekken, maar mooi genoeg om in de schuur te hebben bij -15C :wink:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor peukie205 » 21 mei 2009, 04:00

De Calmix Comforta is een deel van mijn leven, heel lang verhaal...eerste huis van mijn ouders...kwam uit de schoenenwinkel van moeders familie...mijn eerste studentenzolder, dat was de tienerzolder van mijn pa....nu al een jaar of wat in mijn franse droom tweedehuis....het is gewoon een heel MOOI ontwerp......petroleumvergasser is iets bijzonders ! Zeer binnenkort ga ik er weer eentje kopen....15 euro....
Mooi ontwerp, goedkoop verbruik.....petrolie erin.....stroom erop en het wordt een gasmengsel...witte rook, lucifer erbij.....mooie blauwe vlammetjes.....in het voor en najaar.....in de avond...zuidwest frankrijk....40 jarig jeugdsentiment voor de overgebleven familieleden ~!
Peugeot 205 1.6 Automaat '87, Peugeot 403 Bachéé Diesel '62...plus nog een paar van PSA.
Avatar gebruiker
peukie205
 
Berichten: 651
Geregistreerd: 19 aug 2004, 23:43
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor ruit'48 » 21 mei 2009, 12:46

Afbeelding

Ton, volgens mij past dat kacheltje ook heel mooi bij zo'n bestel eend. :mrgreen:
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Berichtdoor peukie205 » 04 jul 2009, 21:11

Ja en nee, Kees....... Deze besteleend is van 1977, veeeeeeeeellllll nieuwer dan de Calmix kachel, overigens heb ik er op 20 meter afstand van die gele nog ene grijze staan van 1954, maar die kan je vanaf de straat lekker niet zien :-P
Die past beter bij de Calmix !

Maar je hebt even goed een vooruitziende blik gehad; van plusminus 10 t/m 22 Juni jl. heeft er een Calmix Comforta IN deze besteleend gestaan en DAT past precies, schuift zo rechtop door de achterdeurtjes naar binnen ! Moest hem even kwijt voor ik de 22e naar F vertrok, ach dan kan ie wel in de besteleend toch, is een mooi schuurtje ;-)

Nu staan er bij mij in de Gers dus twee van die Calmix kachels, heb de nieuwe aanwinst nog niet getest, was niet ECHT nodig met de huidige temperaturen, hehehe.....

Afbeelding

Bekende foto boven de kachel :-P
Peugeot 205 1.6 Automaat '87, Peugeot 403 Bachéé Diesel '62...plus nog een paar van PSA.
Avatar gebruiker
peukie205
 
Berichten: 651
Geregistreerd: 19 aug 2004, 23:43
Woonplaats: Rotterdam

Re: Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor nachtschim@gmail.com » 17 dec 2013, 12:52

Beste kachel liefhebber. Heb de zelfd kachel en een vraag...
op je laatst foto zie een bimetalen buisje uit de behuizing steken. deze dient een schakelaar in te drukken..... zit daar bij jou een veertje tussen? en als het metaaltjewarm wordt duwt hij het schakelaartje in?
Vriendelijke groet,
Wim
nachtschim@gmail.com
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 17 dec 2013, 12:44

Re: Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor M. van der Meulen » 17 dec 2013, 16:43

Hé, da's lang geleden :D Geen idee hoe het werkt Wim, maar volgens mij is dat de sproeier die de voorverwarmde petroleumnevel naar de brander-pot moet blazen, zodat je die daar kunt aansteken zodra deze boven het rooster komt. Het vulproces begint pas als je een warmtestand kiest en de kachel aanzet. Op de foto is de verdamper een 1/4 slag gedraaid.

Overigens, bij de mijne is het mechanisme van de startknop lam. Deze staat nu m.b.v. een gespannen ijzerdraadje constant aan zodra je de stekker in het stopcontact steekt :idea:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor HB2014 » 21 dec 2014, 18:03

De Calmix Kachel is ontworpen in de jaren 50, het was toen der tijd de meest energie zuinige kachel.
De perteroleum werd door de vergasser verhit en een verdampte peteroliewolk ging naar het brander bed om zo de volle verbrandings energie te verkrijgen.
Onder het deksel zie je de diepe tunnel, dit is bedoeld om de warmte van buiten en ook zoals van binnenuit uit de kachel komt met zo hoog mogelijk rendement te geven (convector werking).
Een vrij dunne afvoerpijp die overigens niet echt heet werd zorgde dan ook voor dat er zo min mogelijk energie verloren ging.
toen in 1963 het aardgas werd ontdekt ging daarna de meeste olie kachels verloren.
Onder het brander bed zit een 4 liter reservoir.
De vuldop achter de vergasser los draaien, een kraan onderin sluit dan automatisch de bak af daar waar de vergasser in staat, zodat je deze dan ook uit kon nemen voor onderhoud,
anders dan zou deze volstromen met olie en dan kan je de vergassen niet terug plaatsen zonder overstroming,
Aan de onder kant van de vergasser zit een draad bos, het zijn losse ijzeren draden van zo'n 60cm? en dan opgevouwen, het moet af en toe worden schoongemaakt.
Het spuitgaatje waar de Peteroleum wolk uitkomt moest om de zoveel tijd ook worden schoon gemaakt, hiervoor was een ook rond gebogen passende stevige draad.
Bij de éérste serie kachels (zonder beveiliging) mocht deze niet droog komen te staan, bij de latere series hadden wel één draad (thermokoppel)
deze draad liep over de gehele brander bed heen.
Ook heeft de Heer Nanninga een model ontworpen, aangepast met de moderne modellen van toen, met twee naast elkaar liggende vergassers van elk zo'n 10 cm doorsnee.
Mijn Calmix heb ik in 1992 in het oude sloop huis laten staan (helaas)
Een familie die deze kachels lang hebben gebruikt op een woonboot (alleen zij leeft nog) weet misschien ook nog wel wat hierover.
Energetica Amsterdam noord, daar zag ik deze kachel ook staan, maar dan zonder vergasser.
Voor zover ik weet was de ontwerper de Heer Nanniga, In 1983 heb ik de Heer Nanniga ééns een keer aan de telefoon gehad)
Er zijn toen onderdelen en de beschrijving naar mij toegestuurd (ik weet niet of hij nog leeft)

Naam en Adres was toen: Nanninga, Schuitendiep 40, Groningen



Groet: Henk Beens (Web Fotohbeens)
Laatst bijgewerkt door HB2014 op 22 dec 2014, 00:19, in totaal 2 keer bewerkt.
HB2014
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 21 dec 2014, 17:49

Re: Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor Breeze » 21 dec 2014, 21:13

Toch even primair reageren.

De Calmix kachel, wat een nostalgie, herinneringen, emoties maakt die los bij mij. De kachel werd na de oorlog ontwikkeld en gefabriceerd door de blikfabriek Verblifa (Verenigde BlikFabrieken), in 1965 gefuseerd tot Thomassen & Drijver/Verblifa in Deventer, later opgekocht door een Amerikaans bedrijf en nog later opgekocht door, enz.
Mijn vader was calculator bij Verblifa en bijna elke werknemer had in de zestiger jaren wel zo'n efficiënte Calmix thuis staan. Zelf heb ik al die jaren zijn exemplaar bewaard met het idee om hem ooit weer te gaan gebruiken. Alles is nog aanwezig inklusief het instruktieboekje en 4 reserve draadbossen van losse ijzeren draden van zo'n 60cm? en dan opgevouwen. Dat is het filter voor de petroleum en is 220 mm lang. Het instruktieboekje bevat 7 blz., dus is desgewenst wel te scannen.

https://myalbum.com/album/wcaSgrRiVx6r

Zo'n dertig jaar geleden was ik expert in het onderhoud van de kachels omdat de weduwes van de gepensioneerde werknemers al snel wisten dat ik er iets vanaf wist. Dat is wel een beetje weggezakt, maar snel weer opgehaald schat ik in.


Adri
Laatst bijgewerkt door Breeze op 14 dec 2019, 14:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Breeze
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 10 jan 2011, 20:39
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor HB2014 » 22 dec 2014, 00:13

Oh was het gefabriceerd door de blikfabriek Verblifa? ik had te maken met Nanninga,
Welke rol speelde Nanniga m.b.t. Calmix? misschien was hij blijkbaar de importeur. :?

Met groet HB
HB2014
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 21 dec 2014, 17:49

Re: Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor Breeze » 22 dec 2014, 00:46

Hallo HB,

Na de fusie werd de produktie van de Calmix gestopt iirc. Tussen de papieren vond ik een (betaalde) rekening dd. 16 juli '84, gericht aan TDV (= Thomassen & Drijver/Verblifa) in Doesburg, afkomstig van P.C. Nanninga, Schuitendiep 40, Groningen voor de herstelling van een C01 vergasser en de levering van een nieuw element (ƒ 44) plus draadf + 1 naald. Totaal ƒ 54,70 inkl. ƒ 6,50 portokosten.
Ik vermoed en dat kan ik me ook vaag herinneren, dat Nanninga de onderdelenvoorraad en de verdere verkoop en service van TDV heeft overgenomen.

De Fa. P.C. Nanninga, toen een ijzerwarenzaak, bestaat nog steeds. Nu repareren ze elektrische apparaten, dus ik denk niet dat ze nog kennis hebben v.d. Calmix. Goegel maar eens. De geschiedenis van Nanninga gaat terug tot het begin van de vorige eeuw.

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Breeze
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 10 jan 2011, 20:39
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor HB2014 » 11 jan 2015, 21:56

Dag Adri,

Ik heb vanaf 1981 tot 1992 een Calmix gehad, eerst in Zwolle en een paar jaar later in een kraakpand in Amsterdam West.
Het eerste wat ik toen binnen bracht in Amsterdam was mijn Calmix Kachel, het was februari 1985.
Later kreeg ik een koperen Velie gas kachel ook uit de jaren 50, deze was met open vuur (aansteken met lucifers) deze had ook geen thermokoppel.
De Calmix kreeg toen een plaats op de zolderetage en daar is hij tot 1992 in gebruik geweest.
Ik zat pas nog in een fotoboek te bladeren, het is voor mij ook een stukje geschiedenis.
Een boekje heb ik nooit gezien, wel had ik een opgevouwen geel/bruine kaart.
Een kopie van jou boekje zou ik best willen hebben, om gewoon eens terug te kijken naar die techniek.
Mijn email is hb.adm@telfort.nl liefst in een wat groter bestand zodat ik ruim kan inzoomen.


Met groet HB
HB2014
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 21 dec 2014, 17:49

Re: Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor Breeze » 12 jan 2015, 15:38

Komt er aan, maar kan even duren.

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Breeze
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 10 jan 2011, 20:39
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor bigjohnnyv » 27 jan 2015, 23:18

hallo adri ik heb sinds kort ook een calmix kachel schoon gemaakt en brand goed.
ik zag dat je nog een gebruiksaanwijzing had.
mijn emailadres is janveenstra63@gmail.com en zou ook graag een kopie willen.
alvast erg bedankt maar hoor nog wel of je dat zou willen doen.
vr. gr. jan
bigjohnnyv
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 26 jan 2015, 19:30

Re: Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor Breeze » 28 jan 2015, 00:28

Het komt er echt van, heus, eerlijk waar.........
Zal proberen het deze week ertussendoor te doen.

N.b. vermelden van een volledig e-mail adres kan (ongewenste) spam veroorzaken.

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Breeze
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 10 jan 2011, 20:39
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor Ploemen » 20 jan 2016, 00:23

Hallo Adri,
Ik heb vandaag mijn Calmix, na 30 jaar niet te hebben gebrand,weer aan de praat gekregen.
Hij bromt als een tierelier alleen brand hij helaas maar op de stand "heet".
Waarschijnlijk zijn de andere twee wikkelingen defect.
Er zit ook geen thermokoppel op,wat ik wel graag alsnog wil monteren,zodat als de petroleum
op is de werkende winding niet kan doorbranden.
Is die modificatie in jouw gebruiksaanwijzing vermeld?
Zou je mij jouw gebruiksaanwijzing willen mailen?
Dat zou ik heel erg fijn vinden.
Mijn E-mail is wim.ploemen@hotmail.com
Alvast hartelijke dank,
Wim
Ploemen
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 jan 2016, 00:05

Re: Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor Breeze » 20 jan 2016, 00:38

Is al onderweg.

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Breeze
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 10 jan 2011, 20:39
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor Harrie » 23 jan 2016, 00:23

mooi geregeld :wink:

een tip: haal uw email-adressen weg, dit voorkomt SPAM en andere narigheid.

als je persé een email-adres wilt vermelden, kan dat beter zo als dit bijvoorbeeld :

jan punt janssen at ziggo punt nl

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor hikily » 18 okt 2016, 19:13

hoi,
ik kom toevallig de calmix tegen op dit forum. ik heb ooit verkering gehad met de kleinzoon van de uitvinder van de calmixkachel. Opa Nanninga . Als ik me niet vergis leeft hij nog. maar dat weet ik niet zeker. hij zal ondertussen dik in de negentig zijn.
hij kwam uit `Groningen maar heeft de calmixfabriek in Doesburg gehad. later zijn ze weer naar Groningen verhuisd. ik vond het zo bijzonder dat hij altijd bezig was om "handige dingen" te bedenken en uit te vinden.
groet, `hennie
hikily
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 18 okt 2016, 19:01

Re: Calmix petroleumkachel-vraagje

Berichtdoor Breeze » 17 nov 2016, 14:13

Interessant die achtergrond van de firma Nanninga.

hikily schreef:hij kwam uit `Groningen maar heeft de calmixfabriek in Doesburg gehad.
Maar dit lijkt me onwaarschijnlijk. Een complete Blikfabriek "hebben" die uit tig vestigingen in NL bestaat.
Zie ook mijn posting hierboven van 22 dec '14.

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Breeze
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 10 jan 2011, 20:39
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Volgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten