Pagina 3 van 9

BerichtGeplaatst: 29 jul 2008, 19:28
door Koffiemolen
Zonder gekheid, ik vind het ook schitterend hoor! Sowieso een mooi project om te volgen, met zulke goede foto's.
En eerlijk gezegd: ik heb naast die voor de Porsche 911 Carrera ook altijd een zwak gehad voor deze Porsches.

Succes verder!

BerichtGeplaatst: 15 okt 2008, 18:46
door Jeetje
Nou...

Inmiddels weer lekker gesleuteld. Het schiet nu niet zo hard op, omdat ik alles netjes af wil werken en ik daarnaast geen techneut ben: een motor is toch wel redelijk lastig... :roll:

Ik ben er inmiddels achter dat het een blok is dat van origine gebruikt is in de laatste types 412, hetgeen de Solex 36/40 carbs verklaart!

Ik heb dus even contact gezocht met de 412-club en ik kreeg meteen een schat aan info! Ik ben inmiddels wat m'n blok betreft alweer een stuk wijzer!

Hier even wat plaatjes van de huidige staat van m'n blok:

de onderkant met gemonteerde uitlaatpijpen (ontmantelde warmtewisselaars):
Afbeelding

Nog eens maar dan vanuit een andere hoek:
Afbeelding

Dan het blok omgedraaid (zicht op de bovenkant):
Afbeelding

En toen de bovenkant al een beetje opgebouwd:
Afbeelding

en vanaf de vliegwielkant bekeken:
Afbeelding

En vanaf de zijkant:
Afbeelding

Afbeelding

En begin is in ieder geval gemaakt!

Volgens de meneer van de 412-club moet ik straks zo'n 90pk halen en dat vind ik prima (Super 90 specificaties? :lol: )

BerichtGeplaatst: 15 okt 2008, 19:16
door Mark
Dat ziet er prachtig uit, zeg :!: En met 90 pk in zo'n lichte wagen wordt het vast heel fijn sturen.

Knap staaltje werk

BerichtGeplaatst: 15 okt 2008, 21:52
door Paull en Paulla
Jeetje schreef: Een begin is in ieder geval gemaakt!


Jeetje :!: Dat is geen begin meer voor beginners.
Ik volg je topic al een tijd, zonder er "ach en wee" over te roepen. Ik zie
een knap staaltje van vakmanschap en doorzettingsvermogen.
Geweldig, in één woord.

Als t-ie klaar is, mag ik 'm graag eens life zien.
En leuk dat je er zo'n documentatie van bijhoudt.

Met vriendelijke groet,
Paull

BerichtGeplaatst: 30 dec 2008, 22:52
door Jeetje
Even voor de geïnteresseerden:

Toch weer even staan koukleumen in de garagebox; de temperatuur was ongeveer 2 'C en dat is toch wel heel koud :roll:

Om dat met m'n garagewarmers op een redelijke temperatuur te krijgen zou me een vermogen kosten, dus overall aan over m'n jas en m'n neoprene handschoenen aan en al met al ging het best lekker...

Het motorblok is nu zo goed als klaar. Er moeten nog wat dingen afgesteld worden, aangedraaid worden, enzo maar grotendeels is dit zo de definitieve set-up.

De carbs worden nu weer gedemonteerd en gereviseerd. Er blijkt bij m'n garagebox om de hoek een bedrijfje te zitten dat gespecialiseerd is in de restauratie, revisie en opknappen van carburateurs voor klassiekers. Hij had -bijna- alle delen (pakkingen, veertjes, moertjes, etcetera) dat nodig is om de carbs te reviseren.

Hij vond/vindt m'n project zo leuk dat hij ze voor een vriendenprijs zal reviseren! Me very happy! :lol:

Binnenkort maak ik nog wat close-ups van wat onderdelen en van de afwerking, maar hier zijn een drietal foto's van de situatie tot nu toe.

Dit is het blok vanaf de achterkant gezien:
Afbeelding

Dit is het blok van de voorkant gezien:
Afbeelding
De snaar is er even provisorisch opgezet. Dat is de oude en die is erg droog... Er is al een nieuwe (kevlarversterkte) besteld.

En dit is een fotootje schuin van voren:
Afbeelding

Ik ben nog steeds niet tevreden over de fan en de ring. Ik denk dat ik die tóch laat poedercoaten. Ik zit alleen nog even te twijfelen over de kleur. De ring wil ik eigenlijk wel alu laten, maar zwart zou ook kunnen... Tja, en welke kleur zal ik dan de fan geven?

BerichtGeplaatst: 10 jan 2009, 21:49
door qatsanqat
Heb net weer even dit topic doorgenomen; echt mooi werk man, geweldig!

BerichtGeplaatst: 10 jan 2009, 22:52
door Jeetje
Eergisteren de gereviseerde carbs ontvangen en ik ben best impressed

Ze zien er perfect uit; oordeel zelf maar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die kunnen nou gemonteerd worden!

Nu de fan en ring nog laten poedercoaten en dan alles definitief in elkaar schroeven.

Vervolgens wordt het wel zo'n beetje tijd om de motor klaar te maken om 'm weer nieuw leven in te blazen...

Lijkt me toch wel een spannend moment om zo'n motor na lange tijd weer
te starten.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2009, 14:55
door Koffiemolen
Man o man, wat mooi! Maar ik zou er straks geen meter meer in durven rijden... :roll:

BerichtGeplaatst: 11 jan 2009, 15:13
door Harrie
Koffiemolen schreef:Man o man, wat mooi! Maar ik zou er straks geen meter meer in durven rijden... :roll:

Ja zeg! stel dat er een vliegepoepje op komt... :shock:
8)

BerichtGeplaatst: 01 feb 2009, 21:32
door Jeetje
Oké, de motor is voor 99% klaar.

Nu nog afstellen en zo...

Bij een gevoelstemperatuur van -10 'C foto's gemaakt. Het digitale fototoestelletje had wat focusproblemen (door de kou?) en daardoor zijn de foto's wat wazig (sorry :oops: )

Een blik onder de kappen:
Afbeelding
Afbeelding

Dan de kappen erop:

close-up van de ene kant:
Afbeelding

close-up van de andere kant:
Afbeelding

De emblemen:
Afbeelding

Nog eentje, maar dan met wat meer periferie:
Afbeelding

Blik op de achterkant (vliegwielkant):
Afbeelding
(ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de carter-ontluchting níet via de luchtfilters te doen)

De carter-ontluchting loopt nu zo:
Afbeelding

Schuin van voren:
Afbeelding

Van boven:
Afbeelding

Nog een keer van boven:
(duidelijkere foto, maar nét voordat 'ie helemaal klaar was):
Afbeelding

Nu moet het motortje weer leven ingeblazen worden.

Spannend!

BerichtGeplaatst: 01 feb 2009, 22:11
door 304 coupe s
Ziet er perfect uit , daar hou ik wel van.

Leuke box heb je daar voor gehuurd ! Jammer dat die zo duur zijn.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2009, 22:21
door Jeetje
Is niet gehuurd... :roll:

BerichtGeplaatst: 02 feb 2009, 08:33
door 304 coupe s
Jeetje schreef:Is niet gehuurd... :roll:


De meeste box'en hier in de omgeving zijn voor de verhuur?

Maar je kunt ze ook kopen ? Dat is wel een stuk beter.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 02:29
door Jeetje
Een tijdje niets meer in dit onderwerp geplaatst, maar ik heb niet stilgezeten!

Vandaag bij -15 graden celsius naar de 'body builder' geweest om de voortgang te aanschouwen.

Hoewel het behoorlijk koud was, kreeg ik het bij het zien van 'mijn body' behoorlijk warm; tjongejonge wat wordtie gaaf!!!

Op onderstaande foto is het silhouet al goed te zien. De portieren zijn 'geshaved, de body is al aardig strak al moet er wel nog wat aan gebeuren, er komt een Porsche 550 Spyder Lexan voorruit op (lager dan van een Speedster en zonder 'rand'), etcetera, enzovoorts, enzoverder. Er is al heel wat gebeurd, maar de body is nog lang niet af. Er moet nog heel wat werk verzet worden; het resultaat so far mag er -volgens mij- echter best wezen!

Afbeelding

En dan zijn er deze foto's nog:
Afbeelding
Schuin van voren gezien... De racy inborst spat er nu al vanaf! Lekker basic en strak.

Afbeelding
Het kontje... Sexy ass, isn't it? Het Carrera-kleppie met de extra louvres ziet er goed uit.
Even een close-upje van die klep:
Afbeelding

En dan nog een plaatje schuin van achteren:
Afbeelding

De randen die je bovenlangs nog ziet, worden weg gelamineerd; die tonneau gaat een geheel uitmaken met de body.

Het wordt dus een soort van cross-over tussen een 550A spyder en een 356A Speedster.

Binnenkort is het namelijk 'body time', want m'n chassis is voor 99% klaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 12:18
door vreugden
Het ziet er allemaal wel erg mooi uit! Leuk overigens om te volgen via het forum.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 12:45
door Harrie
geweldig mooi, je hebt de motor ook al gemonteerd ! :D
in principe kan het chassis nu rijden ??
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 14:28
door Jeetje
Ja, de motor is ook al gemonteerd. Ik heb nu eigenlijk een 'rollend chassis' dat erg veel weg heeft van een go-kart. Ik heb alleen de remmenleidingen nog niet gevuld met remvloeistof en ontucht, diverse dingetjes zijn (nog) niet aangesloten zoals de dynamo (die ín de Porschkoeling zit), etcetera...

De plaatjes die ik hierboven geplaatst heb, lopen niet geheel chronologisch...

In de tussentijd is de motor er alweer 3 of 4 keer vanaf geweest, is hij gereviseerd (en meteen wat gekieteld waardoor er nu ruim 100pk uit geperst worden) en is er een en ander aangepast. Om ervoor te zorgen dat al dat motorgeweld de achterkant niet laat 'flexen' heb ik ook een zogenaamde 'cup strebe' gemonteerd (dat alu frame dat je ziet zitten tussen de achterste veerpoten).

BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 23:06
door Koffiemolen
Sexy ass, nice body! Schitterend, leuk om weer wat/ flinke voortgang te zien!

BerichtGeplaatst: 21 dec 2009, 00:11
door fab405
Geweldig project! Ziet er echt super uit :D

Doet me heel erg denken aan de Ruska buggy die ik jaren geleden samen met een vriend bijna totaal gerestaureerd heb. Natuurlijk van een heel ander caliber dan jouw Porsche maar ook heel leuk (ook met de 1300 motor):

Afbeelding

Die vriend had op dat moment een 911 uit 1974 en die hield op een sprint van 0 naar 80 de buggy niet bij. erg veel lol mee gehad :mrgreen:

Sorry voor off topic :wink:

BerichtGeplaatst: 22 dec 2009, 22:31
door qatsanqat
mooimooimooi, fotootjes zijn altijd welkom. Erg leuk om het via het forum te volgen!

BerichtGeplaatst: 17 apr 2010, 23:33
door Jeetje
Even een update voor de geïneresseerden:

Ik kan bijna niet wachten tot ik haar daadwerkelijk de mijne kan noemen... :oops:

Vandaag weer nieuwe plaatjes ontvangen van de body-builder en:
Oh my God, my Betty's gonna be one sexy b*tch!
(excusez les mots) :oops:

Hier zijn de plaatjes:

De spiegel op de brevette van Marchal (eigenlijk om Marchal mistlampen op de bumper van een 403 te monteren):
Afbeelding
(de stelschroef moet nog ingekort worden, maar het ziet er wel al top uit. Verder zijn de tenaxen al te zien waarmee straks de tonneau wordt vastgezet aan weerszijden van de brevette/spiegel)

De slotplaat -die straks zichtbaar blijft- en de aluminium 'Strebes' die de onderhuidse frameconstructie verstevigen (die worden 'opgespannen' waardoor ze de carrosserie en -met name- het daaronder gemonteerde frame verstevigen, stijver maken en die er bovendien lekker racy uitzien):
Afbeelding

En nog eentje:
Afbeelding

De faring maakt nu deel uit van de rest van de carrosserie:
Afbeelding

Aanzicht vanaf de zijkant:
Afbeelding

Vooraanzicht (lekker laag, nietwaar?)
Afbeelding

En ten slotte nog een plaatje 'schuin van boven' de stuurhut in:
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 19 apr 2010, 08:47
door pEus
Zo Antoine, jij hebt ondertussen ook niet stilgezeten :!: :wink:

BerichtGeplaatst: 19 apr 2010, 13:26
door Vincent
Geweldig project en wat een mooie foto's!

BerichtGeplaatst: 19 apr 2010, 21:58
door Harrie
+1, +1

ik ben benieuwd naar het eindresultaat, al zie ik het in gedachten al wel een beetje voor me.
kom op, rijden met dat ding ! :mrgreen:
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 04 mei 2010, 22:40
door Jeetje
Vandaag was een gedenkwaardige dag:

De verloving heeft plaatsgevonden!

Wat ik daarmee bedoel?

Als de carrosserie en het chassis in de fabriek (definitief) worden samengevoegd, wordt dat -zoals jullie wellicht weten- 'die Hochzeit' ('het huwelijk') genoemd.

Vandaag heb ik m'n chassis naar de bodybuilder gebracht en daar hebben we het chassis en de carrosserie voor het eerst met elkaar laten 'kennismaken'. Er moeten weliswaar wat (kleine) dingetjes worden aangepast, maar er werden geen schokkende dingen geconstateerd. De carrosserie schoof praktisch probleemloos over het door mij opgebouwde chassis.

De carrosserie en het chassis zijn nu 'provisorisch' met elkaar verenigd en deze provisorische vereniging noem ik dan maar 'die Verlobung' ('de verloving') :lol:

Hier een kort fotoverslag van deze memorabele dag:

's ochtends de autoambulance opgehaald...

Met hulp van mijn onderbuurman (en 'Jaguar restaurateur') Peter Jan het chassis op de geleende autoambulance (hartstikke bedankt nog, Harrie! :salut: ) geladen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens op weg naar Strijen...

Op de snelweg werd ik geregeld ingehaald, maar een aardig aantal van die inhalende auto's nam wat gas terug en de lading van de autoambulance werd wat beter bekeken. Het resultaat was een aantal 'thumbs up' van de inhalers.

In Strijen aangekomen het chassis afgeladen:

Afbeelding

Afbeelding

En toen de werkplaats in:

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens onder de carrosserie:

Afbeelding

Toen de body voorzichtig over het chassis laten zaken:

Afbeelding

En toen stond de carrosserie voor het eerst bovenop het chassis (het moet nog een cm of 5 zakken, maar het stond 'zonder ondersteuning' op het chassis):

Afbeelding

Even checken of alles goed zit:
Afbeelding

En toen natuurlijk even proefzitten:

Afbeelding

Afbeelding

Tjongejonge, wat zit dat lekker.... :lol:

En zo is het opeens een auto!

Nog even wat andere foto's die ik heb gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn Black Betty krijgt langzaam vorm....