Pagina 3 van 20

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 06:51
door Maarten Deen
404noir schreef:
Een hybride auto zou lastig te maken zijn zonder CVT transmissie (iedere Toyota/Lexus hybride heeft een CVT. )

Geen enkele Toyota of Lexus hybride heeft een CVT. Er zit geen variabele transmissie (automatisch in stappen of continu zoals in een CVT) in een dergelijke auto. Het is een zon-planeet stelsel met 3 ingangen waarvan 1 vast gekoppeld is met de uitgang en 2 er met variabel toerental omheen draaien. Denk aan een differentieel waarvan de wielassen de ingang zijn en de aandrijfas de uitgang om het je te visualiseren.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 10:10
door 404noir
Toyota noemt het zelf een E-CVT. (Ik was het E-tje vergeten.mea culpa) 't is inderdaad geen duwband CVT. Als ik in mijn Auris plank gas geef blijft het toerental wel degelijk gelijk en neemt de snelheid toch toe. m.a.w. de overbrenging is wel degelijk continu variabel.
http://www.john2211.nl/Hybride_versnellingsbak.htm

de totale overbrenging is afhankelijk en wordt gevarieerd door enerzijds de assistentie(= accu ontladen) van de electromotor en anderzijds het belasten (= bijladen)door de alternator te varieren. Door met die 2 onderdelen (assisteren en belasten) electronisch te spelen kan middels dat planetaire tandwielstelsel het toerental van de benzine motor constant/continu worden gehouden terwijl de snelheid van de auto toch toe neemt.
Dat planetaire tandwielstelsel lijkt veel op een oude 3bak automaat in een oude Amerikaanse auto. Alleen zit er bij de Toyota geen koppelomvormer tussen B-motor en transmissie. De toyota heeft geen koppeling nodig want de E-motor helpt de auto op gang en start al rollend de B-motor.
Bij zo'n ouderwetse automaat wordt de overbrenging gewisseld door met hydraulisch bekrachtigde rembanden 1 onderdeel van dat planetaire stelsel af te remmen en te stoppen. Eenmaal gestopt is de volgende overbrenging een feit.
Daar waar in zo'n oude automaat een remband wordt gebruikt tegen de kracht van de B-motor in gebruikt de Toyota de alternator als belasting tegen de kracht van de B-motor in. De belasting van een remband kan je niet varieren want dan fik je de remband weg, de belasting van een alternator op dat planetaire stelsel kan je wel electronisch varieren.

Enfin, we begrijpen het wel. Hoe dan ook is een hybride auto een verrekte intelligent ding.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 21:09
door Breeze
Mooi, dat is in één posting een perfekte uitleg van de ouwe getrouwe volautomaat en de nieuwerwetse hybride aandrijving :-) .

Adri

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 21:43
door Steven-
@Marco: leuke beelden!

@404noir: interessante en duidelijke uitleg.

:wink:

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 05 apr 2015, 17:37
door MarcoPeus
Sittard in de jaren 20-30 Op de hoek Wilhelminastraat/Rijksweg Noord.
Afbeelding
Op deze plek staat nu een van de lelijkste flats van de stad.
Afbeelding

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 05 apr 2015, 18:36
door Leeuwtje
sja Marco, dit soort "stadsvernieuwing" vind je overal in het land maar jouw plaatje is wel helemaal compleet met die CRX. :mrgreen:

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 05 apr 2015, 18:38
door MarcoPeus
Idd, zo'n brulaap met meer dB's uit de pijp dan PK's onder de kap.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 05 apr 2015, 22:35
door Steven-
Die stadsvernieuwing is inderdaad jammerlijk, maar wel verleden tijd. Gelukkig denkt men er vandaag de dag anders over en wordt veel monumentaal cultureel erfgoed goed gewaarborgd. Zéker in de binnensteden.
--------------------
Afbeelding
(klik voor vergroting)

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 08 apr 2015, 08:52
door Steven-
Afbeelding
(klik voor vergroting)

Mooi winters sfeerplaatje. Het raampje van de Kadett is naar beneden gedraaid, dus waarschijnlijk had men elkaar wat te melden. :-)

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 08 apr 2015, 18:45
door jacqabe
Steven- schreef:Mooi winters sfeerplaatje. Het raampje van de Kadett is naar beneden gedraaid, dus waarschijnlijk had men elkaar wat te melden. :-)

Schitterend plaatje Steven!

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 10 apr 2015, 22:14
door IVARIO
Prachtig, Steven

Zie ook hoe de bomen buigen onder de last van de koning winter.
Midden jaren tachtig was er ook eens een winter (in Drenthe ten minste), waarbij regen vastvroor op de bomen ... en auto's.
Mijn moeder had net haar eerste NIEUWE auto gekocht, een zwarte Fiat Panda 34 van 1985, MET striping en hoofdsteunen, jawel!

Enfin, het autootje was bedekt met een dikke laag bevroren regenwater, maar mijn moeder moest dringend (as usual) weg, dus besloot ze de auto te lijf te gaan met een houten veger; om zodoende de vastgevroren deuren en ramen van hun last te ontdoen. Wat schetste haar verbazing, dat enkele maanden later de roest zijn intrede deed, veroorzaakt door de butsen en kale plekken die het gehamer met een houten bezemsteel op het dunne plaatwerk van zo'n Pandaatje veroorzaakt hadden...

Heb het gecheckt: de Panda is inmiddels naar de eeuwige jachtvelden :-(

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 13 apr 2015, 16:47
door Steven-
Leuk verhaal, Ivar. Mijn ouders hebben ooit ook een Fiat Panda gehad, de PJ-33-YJ. Ze zijn daarmee zowat heel Europa mee doorgereden. Zij hebben de auto niet behandeld met een houten veger, maar toen het wagentje in 1991 verkocht werd door mijn ouders waren er ook al roestsporen zichtbaar. Ik hou het maar op inferieur materiaalgebruik.
---

Afbeelding

De C&A in lang vervlogen tijden, met op de voorgrond een mooie Ford Fairlane en een leuke 2CV.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 17 apr 2015, 14:44
door Steven-
Afbeelding

Weer een Ford op deze foto, ditmaal een Galaxy (denk ik) die door het pas geopende Ringvaartaquaduct in de A4 komt gereden. Daarachter volgt een Volvo Amazone. De foto is van 1962. :wink:

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 17 apr 2015, 23:11
door SV605
Prachtige platen hier !

Echte juweeltjes, waar halen jullie ze vandaan :idea:

groet

Steven

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 17 apr 2015, 23:40
door Steven-
Voornamelijk speurwerk in de regionale en nationale archieven, het internet, Facebook-groepen en ik heb ook nog wel wat uit de familiealbums liggen. :wink:

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 27 apr 2015, 09:38
door Steven-
Afbeelding

Een plaatje geheel passend bij Koningsdag: een bezoek van Koningin Juliana aan een dorp in de Krimpenerwaard, 1958.

Fijne dag vandaag allen! Qua weer is de dag hier in Gouda goed begonnen, ondanks de matige weersvoorspellingen. :-)

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 28 apr 2015, 00:45
door Mockenrue
Zouden die koninklijk huis kentekens niet rouleren, dat moet toch haast wel

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 28 apr 2015, 08:39
door Steven-
Lijkt mij ook. Ik durf het niet met zekerheid te stellen, maar volgens mij volgt na AA altijd een tweecijferig nummer.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 28 apr 2015, 10:43
door Maarten Deen
Al een hele tijd ook al een driecijferig nummer. De AA-79 hang tegenwoordig op een Ford LTD Convertible uit 1972, getuige deze site.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 28 apr 2015, 11:13
door Gilletti
Maarten Deen schreef:Al een hele tijd ook al een driecijferig nummer. De AA-79 hang tegenwoordig op een Ford LTD Convertible uit 1972, getuige deze site.


Leuke site. Je ziet daar ook dat bijvoorbeeld bij de Scorpio het nummer AA-90 hergebruikt wordt.
Prins Bernhard had bij zijn Ferrari's vaak het kenteken AA-13.

Sowieso heeft iedere hofauto ook een normaal kenteken wat bij eventuele verkoop pas gebruikt wordt.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 28 apr 2015, 21:56
door Mockenrue
Die Audi A8L van Willie is helemaal zo verkeerd nog niet. Vergeleken me die Volvo's.

Maar we raken off-topic ...
(ja, mijn schuld :idea: )

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 29 apr 2015, 13:49
door Steven-
Leuke link, Maarten ! En een beetje off-topic gaan kan m.i. prima, het sluit immers wel aan bij de laatste foto van mij. Geen punt dus .. :-)

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 29 apr 2015, 20:40
door Steven-
Afbeelding
(klik voor vergroting)

Buitenveldert, Amsterdam, 11-08-1964.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 30 apr 2015, 15:41
door Steven-
^^
Ik vond gisteravond in mijn notities bij alle foto's nog een aardigheid aangaande bovenstaande foto. Deze foto is in 1964 speciaal gemaakt voor een artikel dat gewijd werd aan het destijds opkomende begrip ''sociale veiligheid op straat.'' De vrouw gaat 's avonds laat alleen over straat, er is verder niemand en ze kijkt enigszins angstig. Niet geheel verwonderlijk, want in die tijd werd het niet als normaal geacht dat een vrouw 's avonds laat alleen over straat ging. Het artikel zal ongetwijfeld ingespeeld hebben op diverse mogelijke sociale onveiligheden. De foto ondersteund die boodschap: ''wees op uw hoede !'' Zo interpreteer ik het tenminste ..

-----------------
Ik blijf nog even in de hoofdstad hangen. :wink:

Afbeelding
(klik voor vergroting)

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 07 mei 2015, 21:48
door MarcoPeus
Afbeelding
Afbeelding