Pagina 3 van 5

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 24 feb 2013, 22:30
door JT
Thx! Ze doen het inderdaad erg leuk, iedereen hier in de buurt kent ze, en de mannen rijden er graag in.

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 27 feb 2013, 23:28
door Harrie
prachtig trio, Jan :wink:

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 07 feb 2014, 17:20
door MarcoPeus
Vandaag is de mini-moppen-trommel op APK geweest. Goedgekeurd, de eerste keer zonder defecten, wel weer met een AC op een band maar ik heb nog banden van de sloper dus die gaan er maar op.
Volgens de keurmeester is het waarschijnlijk wel het laatste jaar dat MMT op de weg rijdt want de roest aan de achterpoten is zeer ernstig blijkbaar. We zullen zien, wellicht dat er toch nog een plaatje in gaat.

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 17 feb 2014, 20:46
door WillemV
Hallo cinq liefhebber,

Mocht je in de toekomst weer een lekkende kachelradiator krijgen, dan is dat simpel te vervangen.
Achter je motorblok, net boven het brandschot, zit zo'n karton achtig ding. Die schroef je los en daar zie je twee pijpjes, welke gekoppeld zijn aan je radiatorkachel. Dit even loskoppelen en je trekt in no time de kachelradiator er uit.

En ja, volgens de wpb moet je dit via de binnenkant doen en dat is heel veel werk, terwijl je met bovenstaande uitleg met een half uurtje klaar bent.

Mocht je af en toe eens op de sloop komen, neem dan ook die ruitensproeier motortjes mee, zitten rechts bij het voorwiel.
Die motortjes gaan nl sneller stuk dan het geluid.

Voor de achteras zijn trouwens kunstofbussen te koop. Deze zijn wel lastig te plaatsen, maar de rammel is dan wel permanent weg.

Groetjes van een oud cinq klusser,
Willem

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 17 feb 2014, 21:08
door MarcoPeus
Dank voor de tips Willem. Ik was bij de sloop van het rode autootje al verbaast over de manier waarop dat kleine dingetje in elkaar zit. Die kartonnen plaat waar jij op doelt is inderdaad met een paar schroefjes te verwijderen en dan kom je bij een hoop waar je normaal niet zou komen incl de kachelradiateur.

Die ruitensproeier pompjes waren bij mijn CC ook kapot. 1 heb ik aan de gang gekregen en ingezet als pompje voor de voorruit (APK eis). De andere deed t niet meer en daarvoor heb ik een nieuwe liggen maar die moet er nog steeds op net zoals een nieuwe voorruit die al een jaar in Heerlen ligt te wachten op montage. Die er nu in zit heeft een scheur (APK goedkeur).

Helaas heb ik te horen gekregen dat de roest aan de CC de overhand begint te nemen achter bij de kofferbak en ik op zoek moet naar iets anders voor de volgende APK. Dat hoor ik echter al 3 jaar en elk jaar opnieuw goedkeur. We zien wel. Desnoods gaan er wat nieuwe plaatjes in.

Anyway, bedankt nogmaals voor je tips.

Bladerend op FB kwam ik iets leuks tegen, misschien iets om naar uit te kijken als de kleine CC met pensioen gaat binnen mijn bedrijf
Afbeelding

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 17 feb 2014, 21:47
door WillemV
Ha, ik mag toch aannemen dat je het over de rechter auto hebt en niet over die vreselijk mooie lancia

Sorry luitjes, naast mijn Peugeot tik heb ik zeker ook wat met de Italiaanse auto's.
Eigenlijk heb ik meer fiatjes gehad dat peugeots :)

Ik er eigenlijk nog een 605 bij hebben, maar dat heb ik nog niet door de ballotage commissie. :)

Willem

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 17 feb 2014, 21:50
door MarcoPeus
HAD ik die Lancia maar. Lijkt me een heerlijke wagen om eens een keer door de bloemenriviera mee te scheuren zo'n HF integrale. Maar ik bedoelde gewoon die CC in oorlogsuniform

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 18 feb 2014, 01:25
door joospeugeot
\

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 18 feb 2014, 17:14
door WillemV
In Egmond staat er een voor € 15500,00 en het ding is ook nog uit 1990.

Mooi maar een hoop geld.

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 14 jul 2014, 22:11
door MarcoPeus
Telefoon: "de CC geeft een olielampje aan, ik ben er mee tot thuis gereden" :shock: :evil:
Ik snel er heen, olie gepeild, erg weinig er in dus. Meteen een liter bij gekiept.
Snel gebeld met PSH, kom straks maar effe langs
Straks: de CC op de brug, lijkt de ring waar de carterplug in geschroefd wordt te lekken. Lekker dan. Gelukkig (hoop ik) heb ik een reserve carterpan liggen van de originele motor. Van de week even checken waar die ligt en of die er nog een beetje uitziet. Meteen een nieuw flexibel uitlaatdeel bestellen, is rot als maar kan zijn.

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 14 jul 2014, 22:34
door Harrie
zo'n cinquecento is dus ook niet zo héél erg goedkoop in onderhoud ?

en zet er een 21 Watt oliedruklamp in :idea: :evil: :wink:

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 14 jul 2014, 23:18
door MarcoPeus
Ik koppel t lampje aan een 12v-230v converter en zet t stuur onder spanning. 10 tegen 1 dat ze m aan de kant zetten. :mrgreen:

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 14 jul 2014, 23:54
door joospeugeot
\

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 16 jul 2014, 15:33
door MarcoPeus
Weer mazzel: Na het slopen van de donor om mijn eigen CC op de weg te houden heb ik de (ZGAN) uitlaat/kat en de carterpan van deze auto bewaard. Komt nu goed van pas.
Carterpanpakking bestellen en de hele zooi monteren en we zijn weer lekvrij (zo lang als t duurt)

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 25 jul 2014, 06:46
door MarcoPeus
gisteren nieuwe ashoes kunnen monteren. Helaas is de kettingspanner ook nog versleten en NIET meer leverbaar :shock: :evil:
Op zoek naar een kettingspanner dus. Dit terwijl dit blok tot 2010 is gebruikt......

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 28 jul 2014, 00:05
door MarcoPeus
Nou, door de goed contacten van garage PSH heb ik een nieuwe ketting MET spanner kunnen monteren in de Fiat CC. Ook de ashoes zit er op en past perfect en tot slot (het klusje waar t allemaal om te doen was) is er een ander carter onder gekomen met een nieuwe carterpakking. Nieuwe motor en bak olie er in, alsmede een nieuw oliefilter. Bakolie was helemaal wit van t water. Werd tijd dus. Ketting monteren viel reuze me (zeg ik nu, was er waarschijnlijk niet zelf aan begonnen maar nu ik weet wat/hoe natuurlijk wel).
Nu maar hopen dat de CC eindelijk olielek vrij is. Mag t wel hopen, er zitten alweer enkele honderden euro's in.
Onderkant is ook nog voorzien van een klein laagje tectyl hier en daar om t roesten te vertragen.
Met dank aan garage PSH's goede contacten en kennis rijdt de CC weer als nooit tevoren. Het motortje heeft nog nooit zo lekker gesnord en is heerlijk stil. Op naar de 2 ton en 20 jaar!

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 28 jul 2014, 00:16
door joospeugeot
\

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 28 jul 2014, 00:19
door MarcoPeus
Foutje, verkeerd gelezen. Ben erg blij met t resultaat ja. Kunnen de dames weer naar de klanten zonder oliesporen op de parking te maken en ratelend aan te komen.

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 28 jul 2014, 19:18
door MarcoPeus
Nog even wat foto's gevonden van t project. Ik zal ze maar even plaatsen.

Hier het wiel en binnenscherm eruit. 'T Distributiedeksel is er ook al vanaf.
Afbeelding
Rechts kun je ook de nieuwe ruitensproeier pomp zien zitten die ik nog had liggen en nog moest monteren. Is er gewoon een van een J5, past ook. :D

Hier een close-up van de ketting op de tandwielen, nou ja, kettinkJE.
Afbeelding

Luchtsleutel er op, moer los, en tandwiel eraf. Dat ziet dan zo uit.
Afbeelding

En dan blijft dit over.
Afbeelding

Na een poetsbeurtje ziet t deksel er weer proper uit. Pakking er op kitten en dan t deksel weer op de motor kitten.
Afbeelding

De ketting blijkt een miniem beetje langer te zijn dan de nieuwe. Ach het was een compleet setje met pakking, ketting en spanner dus dan maar alles monteren. Zonde om een complete set te kopen en maar 2 van de drie delen er op te zetten als t binnen een uurtje gedaan is.
Afbeelding

De spanner (oude=rechts uiteraard) was ECHT aan vervanging toe en dat is ook wel te horen aan t lopen van t motortje.
Afbeelding

Onder is de originele spanner, kijk ook even naar t ingesleten loopvlak van t spanblokje.
Afbeelding

Al met al een behoorlijk klusje dat begon alleen met een lekkend carterpannetje en resulteerde in een nieuwe spanner en ketting van de distributie, nieuwe ashoes, nieuw carter(pakking) en alle olie vervangen. Ze kan er weer tegenaan.

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 28 jul 2014, 23:20
door Harrie
mooi, kunnen de dames weer tuffen.
ik denk dat de rammel eerder aan die ernstig ingesleten kettingspanner lag, maar dit is
de beste oplossing, kan ze weer járen verder zonder dat je hier nog zorgen over hoeft te maken.
mooi foto-verslag :wink:

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 29 jul 2014, 00:17
door joospeugeot
\

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 29 jul 2014, 10:47
door 404noir
tuuur schreef:Een Punto voor 25 euro!?!? :)
Was ooit mijn eerste (lease) auto, vond het een fijn ding.


Ik heb vele 10duizenden km's in eerste model Punto's moeten rijden . Ik heb ook diverse versies gehad, 55, 60 en 70pk. (lease, short-lease en huur) Ik reed er een jaar lang mee iedere week naar Parijs op en neer, daarna weer een jaar lang Eindhoven-Essen(D) op en neer. Allemaal voor het werk .
Ik had er nooit motorische problemen mee, ondanks dat ik ze ge-na-de-loos hard aftrapte, maar wel 2x een gescheurde (ingelijmde) voorruit (er zit veel werking in de carrosserie, daar kon de grote gelijmde voorruit slecht tegen) en waar ik me altijd aan stoorde was de doorslaande achteras iedere keer als je een verkeersdrempel af reed. Te weinig demping en te slappe veren achter. Zelf zou ik er echt he-le-maal nooit eentje kopen... Iedere vergelijkbare Peu(205), Citroen(AX-i) en Renault(Clio) uit die periode reed veel beter.
Ik heb ook ooit een oudere Fiat Uno gereden en tot mijn verbazing reed reed ook die veel beter dan de nieuwere Punto's...!

Die Punto's vond ik altijd emotieloos basis vervoer. Ik had er helemaal niks mee. Zuinig waren ze wel.

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 31 jul 2014, 02:16
door Mockenrue
404noir schreef:[Die Punto's vond ik altijd emotieloos basis vervoer. Ik had er helemaal niks mee. Zuinig waren ze wel.


Waren toch ook destijds al met 6-bak ?

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 02 aug 2014, 15:46
door MarcoPeus
:evil:
Het Fiat CC verhaaltje krijgt helaas een vervroegd staartje waar ik niet op gehoopt en gerekend had.
Personeel belde me donderdag op dat het olielampje aanging bij t stoplicht met warme motor. BALEN
Zoveel werk er aan gedaan en toch alweer storing.
Gistermiddag maar weer naar PSH. Carterpan er maar weer onderuit. Lagerschalen bekeken, allemaal in goede staat evenals de drijfstanglagers.
Oliefilter is nieuw dus moet goed zijn. Ook gecontroleerd. Olie vertoond wat gruis wat lijkt af te komen van wat troep in t ruil carter. Oliepomp blijft als laatste over en die vertoont op de behuizing en de tandwielen behoorlijk wat krassen en beschadigingen. Waarschijnlijk heeft de pomp dit gruis aangezogen en zichzelf beschadigd. Bij een fiat onderdelen winkeltje een gebruikte pomp op de kop kunnen tikken. Vanavond maar "even" monteren, evenals een nieuwe carterpanpakking. Nu hopelijk dicht want die lekte behoorlijk weer. Bij montage is de pakking verdraaid en is gaan lekken.

Re: Fiat-Hoekje

BerichtGeplaatst: 03 aug 2014, 00:21
door MarcoPeus
Na een avond sleutelen aan de fiat de oliepomp vervangen door een sloper exemplaar en t carter opnieuw vastgezet met kit en minder moment op de boutjes.
Helaas ging na een proefritje weer het oliedruk lampje aan ten teken dat we nog steeds olieverlies hebben.
Balen zeg. Iemand nog ideeën of ervaringen over dit motortje waar dit aan zou kunnen liggen?
Alles is nieuw/vervangen door goede.
Oliepomp
Oliefilter
Distributieketting met spanner
Olie (zowel met 10W40 als met 15W40 getest)
Oliedrukschakelaar
Carterpan incl pakking

We zijn aan t eind van onze ideeën. Hulp!