Beste lezers, vandaag een mooie aanleiding om dit draadje wer op te pakken. In mijn eind 2009 gestartte topic:
http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13665
vind het het traject van keuzes en proefritten, vanaf deze topic mijn rij-eravringen en andere bijzonder nevindingen. En die zijn er, als je een 'heavy-user' in een net geintroduceerd model (ongeacht merk) zet.
Aanleiding voor de Peugeotdealer om mij welkom te heten vanochtend heb ik al eerder beschreven: aanhoudende lekkage van het hulpreservoir van de remvloeistof en tonemende speling ergens in mijn stuurinrichting hetgeen een klapperend gevoel op bepaalde richels en drempels geeft.
Heb nu bijna 9.000 km op de teller staan, vrijwel uitsluitend zakelijk gereden, nog geen vakantie's. Woon-werkverkeer naar kantoor doe ik -uiteraard- zo veel mogelijk per 504 of 505. Overige zakelijke afspraken per 5008. Verder een paar verhuisklusjes, maar dat was bij ons in het dopr, weinig km's dus, wel erg functioneel. Over het interieur en veelzijdigheid niets dan lof. Sowieso heb ik 9.000 km in alle rust en comfort afgelegd, en nog zuinig ook. Op de snelweg constant bij 128 km/u op cruiscontrol steevast 5 liter/ 100 km. Ik hoef aanzienlijk minder vaak naar de pomp dan met m'n Touran.
Wat dus wel tegenzat was de speling op de stuurinrichting die ik sinds 800 km constateer. Toen een proefrit laten maken door monteur Peugeot maar die kon niets vasttsellen. Ik dacht toen: wacht maar tot er wat meer op de teller staat, dan wordt het vanzelf erger. En inderdaad, bij elke richel of drempel voel ik een licht klapperend gevoel in mijn stuur, alleen daarin.
Vanmorgen opnieuw een proefrit door een sr monteur. En die consteerde hetzelfde als ik, maar kon niet zeggen waar vandaan. Toen hij de auto stilzette nog eens wat gedraaid en ineens leken we hem te pakken te hebben: de speling zit in de stuurkolom bovenste gedeelte achter het stuur. Als je hem zowel stationair als met uitgeschekelde motor hene en weer beweegt voel je een rammelend gevoel.
Daarbij vastgsteld dat het reservoir remvloeistog nog altijd lekt.
Toen de showroom in naar een hagelnieuwe 5008 1.6 THP GT. Onder de kap gekeken en ja hoor: bij deze 5008 met 3 km op de klok hangen de druppels remvloeistof aan het reservoir! Zeiknat.
Dan aan het stuur gedraaid: en ja hoor: die monteur: is dit zeker de speling die je bij 800 km voelde? Jazeker, die speling had ik bij 800 km. en bij 9.000 is die dus een stuk groter geworden.
Volgens de monteur lijkt het op een productieprobleem te lijken waarover hij deze week met de dealerorganisatie en Peugeot Nederland gaat overleggen. Hoop nu 2 dingen: a) dat het niet onveilig is en b) dat het kan worden opgelost omdat het irritant is. Ik heb op m'n 504 en 505 ook nieuwe stuurinrichtingen zitten omdat ik een gruwelijke hekel heb aan zwabberinstallaties. Enne...onze 307 van 2001 met 220.000 km heeft het niet...
Het zou toch wat zijn als ik de twijfelachtige eer heb 2 productiefoutern te mogen vaststellen. Ben erg benieuwd naar Stevens'ervaringen met zijn 5008 1.6 HDi van een maand jonger.
Wordt vervolgd dus.
En dan tot slot het aanhanggewicht: heb dit nog even bij de dealer voorgelegd en die herkenden het probleem volledig. Even voor de nieiuwe lezers van dit topic: in mijn instructieboekje staat: max aanhengergewicht afh van beldading 1050 resp. 1250 kg. Op mijn kentekenbewijs is 1050 afgedrukt. En dat is leidend...
Bij de 5008 van Steven hebben ze 1250 afgedrukt....zelfde auto.
Dealer vertelde mij dat hi hiervan talrijke voorbeelden kan noemen en dat je dus aan de grillen van de RDW bent overgeleverd en dat alleen herkeuring leidt tot aanpassing. Op zich niet zo moeilijk, maar hoe regel ik dat met een lease-auto? Wat gebeurt er met het kenteken? Als het lukt ga ik het wel doen, omdat ik vanaf volgend ezomer met ene caravan ga rijden. En dan is 1050 echt heel weinig. En oom Agent kijkt allen naar de papieren, niet in mijn instructieboekje....