Afgelopen week het vliegwiel verwijderd, en na loshalen van de motorsteunen kon eindelijk ook de laatste zanderige vettigheid worden weggepoetst. Bouten van de motorsteunen waren volledig ingesmeerd met Loctite, dus die zaten duvels vast moet ik zeggen
Woensdag met een rubber hamer de cylinders van de koppen kunnen tikken. Pasvlakken zien er goed uit, zuigerwand ook, wel behoorlijk roetaanslag bovenin, net als op de zuigers. Conditie van de kleppen is nog een vraagstuk. De eerdere vuiligheid rondom komt naar mijn mening hoofdzakelijk door slechte ringen op de oliekoeler, en het ontbreken van een pakking onder de carterontluchting, dit was gemakshalve "opgelost" met een ringetje kit. Daar was het meeste niet van over, door warmte- en olie-inwerking vrees ik. Op eerdere foto's van de zijkanten en bovenop kun je de stroom naar achteren langs het blok precies volgen. Daarom laat ik de krukas keerringen zitten. Ze ogen degelijk, voor de schoonmaak-actie tenminste geen bewijs van lekkage aldaar gevonden.
Vanmorgen op pad geweest om bij Franse Auto een zuigerverenklem te lenen, en er het druklager voor de koppeling, en "op het oog" van de rechter cylinderkop de kleppen te laten beoordelen. Lager was nog dik in orde, voor correcte afdichting van de kleppen kreeg ik het advies een beetje benzine in de in- en uitlaatopeningen te gieten bij volledig gesloten kleppen, en dan kijken of ze lekken. Dat ga ik dan eerst maar eens proberen.
Helaas was de speciale pen voor het uittikken van de zuigerpennen niet aanwezig, wel een setje boutvangers voor de koelbeplating. Gelukkig heb ik het uittikken van de zuigerpennen, na verwijdering van de buitenste borgringen, op kunnen lossen door een passende dikke plastic stift en een rubber hamer te gebruiken. Daarbij de pennen in eerste instantie net genoeg uitgedreven tot de zuigers van de drijfstangen konden, later helemaal om de zuigers met nieuwe veren weer in de cylinders te krijgen.
Met verwijderde zuigers is het vrij eenvoudig ze schoon te maken. De groeven zijn gereinigd door er voorzichtig een gebroken set veren rondom doorheen te duwen. Ik hoop dat dit voldoende is. Gemakshalve de openingen even bij elkaar gezet om de zaak voor montage royaal te smeren, later evenredig over 360 graden verdeeld. Om bij de boxer onderaan een gesloten geheel te krijgen gevoelsmatig gekozen voor een verdeling volgens de MB-ster
Een geraadpleegde A-specialist in Roodeschool dacht dat het niet uitmaakte, het handboek geeft geen richtlijn hierover.
Ik had de zuigers aanvankelijk iets te diep gezet, want de zuigerpennen moesten er ook nog door. Toen deze teruggezet waren, en de borgringen aangebracht, kon ik onder plaatsing bovenop van het plaatje met tapeind voor de koelbeplating de hele zaak goed tegen het carter schuiven. Plaatje moest uitdrukkelijk niet vergeten worden, naderhand krijg je het er niet meer tussen, en kun je opnieuw beginnen
Tevens rechts alvast de olie-retourpijp met nieuwe ringen in het carter geschoven. Goed bestede dag weer, en weer heel wat geleerd! Linkerzijde wordt een makkie
Groet, M.