Koelvloeistof.. Welke ??

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Koelvloeistof.. Welke ??

Berichtdoor Brigitte-304 » 17 aug 2019, 23:29

Hallo weer,

Ik zat te worstelen welke koelvloeistof ik nu in mijn oldtimer kan gebruiken.
De Jaguar heeft na de motorwissel, twee jaar geleden, rode VW G12+ rode koelvloeistof van mij gekregen, maar ik las meer en meer dat dit juist voor Oldtimers een verkeerde keuze is. Het bevat geen silicaten (zouten) wat voor aluminium blokken funest is, maar het heeft verder veel betere eigenschappen, zodat ik daar toch voor heb gekozen, omdat de kop wel van aluminium is.

Maar, enige navraag heeft geleerd dat de rode koelvloeistof voor Oldtimers toch inderdaad uit den boze is..
De Peugeot 304 heeft de blauwe, heb ik ontdekt en ziet er nog prima uit. Niets aan doen dus.
De andere oldtimer (Jaguar) had rode VW G12+ koelvloeistof, en die heb ik na de motor wissel gebruikt, heb ik vandaag afgetapt en het blok eens goed doorgespoeld.
Er kwam een hoop bagger uit trouwens..
Vervolgens met blauwe gevuld wat voor deze motoren ook de bedoeling is.

Conclusie is dan ook om geen rode koelvloeistof te gebruiken bij onze oude blokken, ik heb gekozen voor een blauw bekend merk, maar dat was meer een gevoel.

Wat zijn hier de ervaringen met koelvloeistof voor onze geliefde klassiekers ?

Groeten, Wilfred

Afbeelding

Groeten, Wilfred
Wilfred & Brigitte
Peugeot 304 Cabriolet 1971
Peugeot 308 SW 2016
Jaguar XJ6 4.2 1979
www.infojaguar.nl
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Avatar gebruiker
Brigitte-304
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 15 aug 2019, 20:53
Woonplaats: Breda

Re: Koelvloeistof.. Welke ??

Berichtdoor risky » 18 aug 2019, 08:35

Ik gebruik voor mijn Daf deze 180 graden koelvloeistof omdat ik hem nog wel eens flink op zijn donder geef op het circuit of parcours. Ik zit te denken om dit ook in de J9 te gaan gebruiken omdat de campers nog wel eens flink heet willen worden in de bergen. En net over het randje gaan van 100 graden en gaan koken en water verliezen en vervolgens je koppakking verpesten. Met dit spul loop je het minder snel op.

https://millersoils.nl/actueel/mg-water ... vloeistof/
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Koelvloeistof.. Welke ??

Berichtdoor Brigitte-304 » 18 aug 2019, 10:07

Hmm, ik weet het zo net nog niet..

Met alle respect, maar het gaat hier om een gesloten druksysteem, waarbij het kookpunt van water hoger dan 100 graden is. (snelkookpan principe)
Dan kan gewone koelvloeistof kan ook temperaturen van meer dan 100 graden aan. De werktemperatuur van de motor is 90 graden, op dit punt gaat de thermostaat open en doet de radiator zijn werk. Ik meen ook dat water de meeste warmte per volume eenheid kan opnemen, andere vloeistof zal dan harder moeten gaan stromen om te kunnen koelen, maar dat gebeurt niet omdat de waterpomp ook niet harder gaat lopen. De temperatuur van het blok en de verschillen van de temperatuur in het blok kunnen daardoor hoger worden.

Als met de "gewone" vloeistof de boel overkookt is dat een waarschuwing, met de 180 graden vloeistof kookt het niet over, maar zal het blok veel te heet worden met andere defecten tot gevolg. Problemen in het koelsysteem zijn toch vaak te wijten aan slecht of achterstallig onderhoud van de auto. En wat denk je van het nieuwe rijden, al bij 40 km in zijn vier. Een motor moet lekker toeren kunnen maken om alles goed te laten werken.

Het voordeel is inderdaad de levensduur, geen oxidatie enz. Maar bij bv een reparatie, waterpomp, waterslang of zo loopt de 10 euro per liter vloeistof letterlijk weg. Of je moet het opvangen natuurlijk.

Maar goed, de praktijk zal het uitwijzen. Persoonlijk laat ik deze vloeistof maar weer even zitten.

Groeten, Wilfred
Wilfred & Brigitte
Peugeot 304 Cabriolet 1971
Peugeot 308 SW 2016
Jaguar XJ6 4.2 1979
www.infojaguar.nl
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Avatar gebruiker
Brigitte-304
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 15 aug 2019, 20:53
Woonplaats: Breda

Re: Koelvloeistof.. Welke ??

Berichtdoor risky » 18 aug 2019, 10:21

Het probleem van een kokende motor is dat er luchtbellen in het koelsysteem komen. En waar luchtbellen zitten daar word niet gekoeld. En daardoor gaat de koppakking stuk.Zonder koeling door luchtbellen in je koelvloeistof loopt je temp wel op naar 200 graden...Met dit spul voorkom je dit, het gaat immers niet niet koken. Je ziet natuurlijk zelf wel dat de temperatuur te hoog word op je meter. En moet je natuurlijk actie ondernemen. Maar je winst is duidelijk geen kokende motor geen luchtbellen geen damp daardoor geen stukkende koppakking door geen koeling.

En dat is voor mijn Daf/Peugeot met losse zuiger bussen een uitkomst. Want met een stukkende koppakking kan je meestal niet alleen de pakking vervangen maar ook de cilinderbus pakkingen.

Mvg Risky
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Koelvloeistof.. Welke ??

Berichtdoor Brigitte-304 » 18 aug 2019, 10:34

Daar heb je inderdaad een punt :wink:
Wilfred & Brigitte
Peugeot 304 Cabriolet 1971
Peugeot 308 SW 2016
Jaguar XJ6 4.2 1979
www.infojaguar.nl
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Avatar gebruiker
Brigitte-304
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 15 aug 2019, 20:53
Woonplaats: Breda

Re: Koelvloeistof.. Welke ??

Berichtdoor jacqabe » 18 aug 2019, 16:11

Ik gooi(de) in mijn beide 403tjes altijd blauwe koelvloeistof.
Gooide want ik heb mijn pick-up verkocht. De sedan heb ik nog wel en hier heb ik inmiddels vele, ook buitenlandse, kilometers mee gemaakt. Met beide auto’s nooit geen probleem.
Wat wel opvalt is dat er in het begin ontzettend veel rotzooi loskomt wat zich in al die jaren heeft verzameld. Een nylonkous in de bovenste radiatorslang (tip gekregen van A.B.203) kan veel ellende voorkomen.
Of de blauwe nu beter of slechter is dan de rode durf ik niet te zeggen maar het lijkt me altijd beter dan gewoon water wat er vroeger in zat.
Ook de waterloze heb ik overwogen maar zelfs de Franse bergen zijn geen enkel probleem voor het koelsysteem dus hou ik het maar lekker bij mijn blauwe koelvloeistof.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Koelvloeistof.. Welke ??

Berichtdoor Brigitte-304 » 18 aug 2019, 20:14

Het is een oerwoud van verschillende kleuren en merken, iedere autofabrikant heeft ook zo zijn eigen brouwsels, geloof ik.
Onze Peugeot 304 heeft in ieder geval de blauwe soort, wat voor oldtimers een noodzaak is, heb ik inmiddels begrepen. Deze tast de oude pakkingen en kunststoffen niet aan die in onze oldtimers zitten.

Dus geen rode in ieder geval, deze had mijn Jaguar wel van mij gekregen na de motor wissel, twee jaar geleden (oops..)
Daarom gisteren het blok en de rest eens goed doorgespoeld en er de blauwe ingedaan.

Blauwe is juist voor moderne aluminium blokken weer niet aan te raden, omdat daar zouten inzitten die de boel kunnen aantasten.

Kleuren mengen is overigens zeer gevaarlijk, er kan door allerlei reacties een stroperige bruine massa in je koelsysteem ontstaan en dan ben je verder van huis. Maar rode G12+ is dan weer wel mengbaar...

En zo blijf je bezig.

Groet, Wilfred
Wilfred & Brigitte
Peugeot 304 Cabriolet 1971
Peugeot 308 SW 2016
Jaguar XJ6 4.2 1979
www.infojaguar.nl
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Avatar gebruiker
Brigitte-304
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 15 aug 2019, 20:53
Woonplaats: Breda

Re: Koelvloeistof.. Welke ??

Berichtdoor Nanno » 19 aug 2019, 13:40

De kleuren bij koelvloeistoffen zeggen niet alles. De rode en de blauwe zijn bekend, maar er zijn ook andere kleuren, die gebruikt worden door sommige autofabrikanten om het tot hun eigen specifieke merkvloeistof te maken. Voor oldtimers gebruik ik altijd zonder problemen de blauwe universele of meer specifiek Kroonoil -38 NF Organic, die is groengeel. Levensduur drie jaar.
De rode koelvloeistof (G12) is meer voor moderne auto's. Die heeft een veel langere levensduur, 8 tot 10 jaar.
Als je maar geen kraanwater met antivries gebruikt! Dat gebeurde vroeger wel en daardoor zijn koelsystemen vaak enorm vervuild. Flushen voordat je definitief vult met nieuwe vloeistof is zeker een noodzaak.
Ik heb eens gelezen dat de "watervrije" koelvloeistof van Millers erg dunvloeibaar is, waardoor je bij eeen superklein lekje al vloeistof verliest. En daar gaat je dure spul....
In mijn ervaring werkt een oud koelsysteem prima als het gewoon goed onderhouden is, dus brandschoon, met een goede raiateur en goed werkende thermostaat. En dan voldoet een gewone blauwe, goedkope koelvloeistof ook. Wel om de paar jaar verversen!
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren


Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten